Proshop hävdar förpackningen har ingen värde

Permalänk
Medlem

Proshop hävdar förpackningen har ingen värde

Jag skickade in ett grafikkort för reklamation med all förpackning...sen fick jag bara tillbaka grafikkortet (ingen förpackning), företaget säger att förpackningen inte har något värde.

För mig har det värde, För ha den i hyllan eller sälja vidare. Originalförpackning är viktigt.

Som ni ser deras svar från mailen när man frågar man vill ha tillbaka originalförpackningen. För dom är det ingen värde. Men för någon annan är det värde!

§4 rensat. // MOD
Permalänk
Medlem

Ja det var ett konstigt tänk från Proshop. De kan ju inte bara förutse att förpackningen inte skulle ha nåt värde för en kund utan ska GIVETVIS skicka tillbaka allt som levererades till dom vid en reklamation. Gör som de säger och ta det till ARN. Du ska inte behöva ta detta själv med Powercolour som högst troligen inte kommer att skicka ut nån kartong utan det blir ju deras problem, om de så får köra ett nytt grafikkort, plocka ut det och sälja som demo och sen skicka dig en kartong. Deras svar är ju väldigt dåliga med.

Vi hade faktiskt en likadan situation i en bygghandel jag jobbade i där förpackningen till en pump försvann medans den var på serviceverkstad. Men vi plockade då en förpackning med alla tillbehör från en ny och levererade denna till kund. det var inte så att någon i butiken tyckte "äh, den har inget värde" utan GIVETVIS skulle kunden få en förpackning när den lämnat in en förpackning. Kunden påpekade dock att det medföljde tillbehör som den redan hade så då kunde vi plocka ur dessa och sälja med den nya pumpen så allt blev bra för oss, inga extra kostnader.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är rätt eller fel men det är ju för jäkla tråkig attityd på svaret från PS.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Gör som de säger och ta det till ARN.

Meningslöst eftersom ARN inte tar upp tvister om elektronik under 500 kr, vilket Proshop naturligtvis vet. Lycka till med att hävda att orginalkartongen har det värdet.

Det är tingsrätten som gäller om man vill ta det vidare. Räkna inte med att tingsrätten tycker att det är ett bra sätt att använda deras tid.

Ibland får man helt enkelt nöja sig med att vissa företag är inkompetenta rövhål och inte någonsin handla från dem igen. Om man nu verkligen tyckte att en kartong är ett problem.

Permalänk
Medlem

Du borde påpeka att förpackningen skyddar grafikkortet för eventuella fraktskador. Påpeka att grafikkortet inte ska sitta löst.

Permalänk
Medlem

Nån från Proshop här? @Proshop

Permalänk
Medlem

Undrar om de har samma inställning om man returnerar komponenter till dem utan kartonger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Undrar om de har samma inställning om man returnerar komponenter till dem utan kartonger...

haha, ja precis. Jag ska nog ta och spara skärmdumparna här och hänvisa till det om de skulle ha några åsikter om det

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vi hade faktiskt en likadan situation i en bygghandel jag jobbade i där förpackningen till en pump försvann medans den var på serviceverkstad. Men vi plockade då en förpackning med alla tillbehör från en ny och levererade denna till kund. det var inte så att någon i butiken tyckte "äh, den har inget värde" utan GIVETVIS skulle kunden få en förpackning när den lämnat in en förpackning. Kunden påpekade dock att det medföljde tillbehör som den redan hade så då kunde vi plocka ur dessa och sälja med den nya pumpen så allt blev bra för oss, inga extra kostnader.

Ni hamnade väl i att ha en ny pump utan kartong? Kanske gick att sälja ändå men många som köper nytt gillar att få med förpackning. Fick ni göra den till demo med nedsatt pris som följd blev ju detta den extra kostanden. Eller?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

1 inlägg och senaste aktivitet på forumet för snart exakt 13 år sen sist? Ja, jag tror inte vi får nåt svar av @proshop här inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Du borde påpeka att förpackningen skyddar grafikkortet för eventuella fraktskador. Påpeka att grafikkortet inte ska sitta löst.

Fast om grafikkortet inte faktiskt skadats så vet jag inte om den invändningen väger särskilt tungt?
"Vi ska tänka på det till nästa gång" som bästa utfall, typ

Skrivet av frong:

Vet inte vad som är rätt eller fel men det är ju för jäkla tråkig attityd på svaret från PS.

Ja, det allra tydligaste problemet är ju attityden, samt då helt olika förväntningar, som inte verkar ha kommunicerats, om hur ärendet hanteras i det här avseendet.

Känns mycket riktigt mer osäkert vad man faktiskt kan kräva...
Om originalförpackningen faktiskt tillskrivs någon särskild status formellt eller om den bara är ett exempel på möjligt emballage som tillåter varan att överleva frakten och att allt är okej formellt så länge de likaledes packade varan på ett sätt så att den överlevde frakten tillbaka.

I motsatt riktning så kan ju butik inte kräva originalförpackningen, så jag misstänker lite att den då konsekvent inte anses särskilt viktig rättsligt, och isf kanske de har rätt även om de svarar på ett extremt drygt sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fråga folk som köper lego om kartongen ger värde 😊

Å andra sidan är jag mest fundersam hur de kan skicka kortet så löst I kartongen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fråga folk som köper lego om kartongen ger värde 😊

Å andra sidan är jag mest fundersam hur de kan skicka kortet så löst I kartongen

Det skymtar ju även bubbelplast bortom flärparna på kartongen, så jag drar spontant ingen slutsats om *exakt* hur kortet var förpackat, eftersom vi inte verkar se det riktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Undrar om de har samma inställning om man returnerar komponenter till dem utan kartonger...

Om dom är konsekventa så skulle ju det inte vara några som helst problem.

Originalemballaget har alltid ett värde (samt mervärde när/om man säljer produkten vidare) men oavsett värdet så skall produkten likväl skickas tillbaka i emballaget det låg i när det köptes.

Permalänk
Medlem

Klart det har värde, och något de givetvis måste förvalta så vida de inte specifikt instruerat dig att inte skicka in originalförpackningen vid reklamation.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Undrar om de har samma inställning om man returnerar komponenter till dem utan kartonger...

Skrivet av Larsioni:

Om dom är konsekventa så skulle ju det inte vara några som helst problem.

Vad gäller reklamation/reparation så skriver de iaf:

"Jag har inte orignalförpackingen, gör det något?
Nej, det gör inte något! Så länge du emballerar varan väl så räcker det."

Så i det avseendet är det ju konsekvent.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle nog låta väldigt annorlunda om man returnerar varan och lämnar ute förpackningen.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag blivit ganska sur. Oftast har man inte ett grafikkort tills det går sönder utan man uppgraderar efter några år och då kanske man vill sälja det gamla vilket är betydligt lättare om man har kartongen kvar. Det är även bra att ha kartongen om man t.ex. flyttar då det är säkrast att demontera gpu och tunga kylare så inget riskerar att knäckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller reklamation/reparation så skriver de iaf:

"Jag har inte orignalförpackingen, gör det något?
Nej, det gör inte något! Så länge du emballerar varan väl så räcker det."

Så i det avseendet är det ju konsekvent.

Vid öppet köp/ångerrätt då? Bör ju vara OK att skicka bara produkten då också iom att kartongen inte har något värde...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vid öppet köp/ångerrätt då? Bör ju vara OK att skicka bara produkten då också iom att kartongen inte har något värde...

Mm, bra fråga!

Från https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm
"Vid retur vid ångerrätten skall varan returneras i originalförpackning. Om originalförpackningen saknas leder detta vanligtvis till en försämring av försäljningsvärdet och Proshop a/s kan då debitera kunden för denna värdeminskning."

Så på den punkten verkar de ju tycka att förpackningen har ett värde.
Så vad gäller just det (lite konstiga) argument de faktiskt lagt fram om just värdet kan man ju testa att bemöta det med ett resonemang kring detta.

Sen är ju frågan om det är viktigt för vem som har rätt om förpackningen har ett värde eller ej, spontant känns det lite som ett sidospår som de introducerat (eller besvarat?)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att inte handla av Proshop, inte mycket pro där inte.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
  1. Intressanta indrags- och radavståndsskiftningar i screenshotsen. Vad är anledningen bakom att klippa och klistra?

  2. Självklart ska kartongen ersättas. 100:-?

  3. Serviceverkstäder verkar ofta inte ens tycka att varans yttre har ett värde. Repor på allt från bildskärmar till bilskärmar (där bilmeken lutar sig över och repar lacken med spännet). Även dyrare verktyg (Festool) vars lådor de tar jääääättemycket betalt för, får man tillbaka från "service" utan emballage, med lådorna totalt misshandlade ut- och invändigt

felstavning
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Ni hamnade väl i att ha en ny pump utan kartong? Kanske gick att sälja ändå men många som köper nytt gillar att få med förpackning. Fick ni göra den till demo med nedsatt pris som följd blev ju detta den extra kostanden. Eller?

Antagligen värt det för att få en nöjd kund

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tänkte själv släng iväg ett mail till PS med hänvisning till detta. Har handlat hos PS en hel del och detta är inte ok. Om flertalet i denna tråd gör samma sak kanske det har effekt framgent.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mejl från en annan adress där du berättar att du har ett grafikkort som du vill lämna tillbaka på öppet köp, men tyvärr har du råkat slänga emballage och tillbehör och undrar hur mycket Proshop kommer dra av på återbetalningen på grund av detta. Troligtvis är det över 500kr, och då har du något du kan använda till att iaf påbörja ett ärende hos ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Antagligen värt det för att få en nöjd kund

Utan tvekan, och så bör ett företag agera!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, bra fråga!

Från https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm
"Vid retur vid ångerrätten skall varan returneras i originalförpackning. Om originalförpackningen saknas leder detta vanligtvis till en försämring av försäljningsvärdet och Proshop a/s kan då debitera kunden för denna värdeminskning."

Så på den punkten verkar de ju tycka att förpackningen har ett värde.
Så vad gäller just det (lite konstiga) argument de faktiskt lagt fram om just värdet kan man ju testa att bemöta det med ett resonemang kring detta.

Sen är ju frågan om det är viktigt för vem som har rätt om förpackningen har ett värde eller ej, spontant känns det lite som ett sidospår som de introducerat (eller besvarat?)...

Samma sak gäller också för kunden dagen då han bestämmer sig för att sälja sitt grafikkort på eftermarknaden och originalemballaget saknas, då OP inte fått sitt grafikkort tillbakaskickat i sitt originalemballage så har OP rätten att debitera Proshop för denna värdeminskning.

Kom igen, klart han har det.

Ninja
OP tar sig också rätten att själv avgöra vilken summa Proshop skall debiteras för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Samma sak gäller också för kunden dagen då han bestämmer sig för att sälja sitt grafikkort på eftermarknaden och originalemballaget saknas, då OP inte fått sitt grafikkort tillbakaskickat i sitt originalemballage så har OP rätten att debitera Proshop för denna värdeminskning.

Kom igen, klart han har det.

Ninja
OP tar sig också rätten att själv avgöra vilken summa Proshop skall debiteras för.

Exakt och när jag påpekar dom. Så svarar dom inte på mail längre ang förpackningen. Även ringde dom.
"Man ska inte förvänta sig att få tillbaka förpackningen" Sen klick.

Permalänk
Medlem

Hm.. Hävda att kortet kan blivit utsatt för statiskt elektricitet vid frakten utan original förpackningen och att det kan ha uppstått skador som varken syns eller märks av idag men att de kan uppstå problem i framtiden eller förkorta livslängden på kortet.

Fast det fungerar kanske inte då de skickat i en sådan påse.. Elgiganten fraktade utan sådan och då fick jag ett helt nytt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Du har väll köpt kartongen tillsammans med grafikkortet? Gör en anmälan om stöld av din fina kartong samtidigt.

Jag kan köpa kartongen för 100kr det tycker jag den är värd.