Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Det låter inte som att du ska ha en hund...

Men sedan till lite gubbgnäll. Borsta tänderna dagligen på en hund? Lägg av... Har inte hund nu men är uppvuxen med hundar. Vi borstade aldrig tänderna på dem och deras tandhälsa var helt ok. Varierad kost och lite rejäla saker att gnaga på tycktes räcka långt då.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det låter inte som att du ska ha en hund...

Men sedan till lite gubbgnäll. Borsta tänderna dagligen på en hund? Lägg av... Har inte hund nu men är uppvuxen med hundar. Vi borstade aldrig tänderna på dem och deras tandhälsa var helt ok. Varierad kost och lite rejäla saker att gnaga på tycktes räcka långt då.

Skall skaffa en gullig hund för att du kommer med dum kommentar.

Citat:

Hur ofta ska man borsta hundens tänder? Det bästa är att borsta hundens tänder en gång om dagen, men allra minst en gång i veckan.

https://vetapotek.se/artiklar/hund/sa-borstar-du-hundens-tand...

Citat:

Varför ska man borsta tänderna på sin hund? Ansamling av plack kan leda till tandlossning. Genom att borsta tänderna dagligen så får man bort en stor del av den plack som bildas och därmed minskar risken för inflammation och tandlossning. Tandlossning är smärtsamt för djuret och ofta kostsamt att åtgärda.

https://firstvet.com/sv/artiklar/tandborstning-hund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Folk som går till jobbet sjuka och smittar ner sina arbetskamrater.
Att ha feber men ändå gå till jobbet borde vara skäl för uppsägning!

Uppsägning eller örfilad av Mike Tyson.

Ännu värre är det med folk som går till jobbet magsjuka - krävs en särskild slags beppo för det.

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Funderat på att köpa en gullig liten hund, men efter att ha kollat vad som behövs är det ju nästan som att skaffa ett barn. Borsta tänderna på den dagligen, lära den bli rumsren, regelbundna besök hos veterinären för att kolla hälsan, när man jobbar kan man inte lämna dom hemma för länge. Väldigt gulliga och trevliga men det blir nog tyvärr inget köp.

Jag är uppvuxen på landet och en hund sköter sig där nästan själv i sin stora hundgård och har en direkt ingång till huset, det man behöver göra kan mer sess som nöje. Visst köpa hundmat är inte en rolig utgift.
Att ha djur i en liten lägenhet är en helt annan sak. Minst 5st av mina grannar har nu skaffat en hund och jag begriper inte alls hur de får livet att gå ihop?

Till att börja med så är hund är dyr, räkna med runt 15 000kr inköp sedan allt det andra till, undra om kostnaden första året blir 30 000kr? Då behöver man ha ett heltidsjobb, alltså 40h i veckan. Och då ska man innan man börja gå till jobbet rasta hunden och ge den mat. Att lämna hunden ensam hemma i de +10h (restid, raster) som man är borta, känns sådär. Och man bör lämna hunden på hunddagis som kostar över 3000kr/månaden.

Men ska man då innan man går till jobbet ta en hund till dagis? Detsamma åka dit och hämta hunden? Och sedan på kvällen hålla på och rasta den. Tusan hela ens liv och ekonomi skulle kretsa kring att ta hand om denna hund.

Så jag förstår inte ett skvatt hur mina grannar kan ha hundar, jag själv skulle vilja ha, men det går ej ihop på något sätt.
Det positiva är dock att jag helt gratis varje dag kan prata med mina grannars hundar utan att på något sätt behöva bekosta något eller lägga ner tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är uppvuxen på landet en hund sköter sig där nästan själv i sin stora hundgård, det man behöver göra kan mer sess som nöje. Visst köpa hundmat är inte en rolig utgift.
Att ha djur i en liten lägenhet är en helt annan sak. Minst 5st av mina grannar har nu skaffat hund och jag begriper inte alls hur de får livet att gå ihop?

Till att börja med så är hund är dyr, räkna med runt 15 000kr inköp sedan allt det andra till, undra om kostnaden första året blir 30 000kr? Då behöver man ha ett heltidsjobb, alltså 40h i veckan. Och då ska man innan man börja gå till jobbet rasta hunden, ge den mat. Att lämna hunden ensam hemma i de +10h (restid, raster) som man är borta, känns sådär. Och man bör lämna hunden på hunddagis som kostar över 3000kr/månaden.

Men ska man då innan man går till jobbet ta en hund till dagis? Detsamma åka dit och hämta hunden? Och sedan på kvällen hålla på och rasta den. Tusan hela ens liv och ekonomi skulle kretsa kring att ta hand om denna hund.

Så jag förstår inte ett skvatt hur mina grannar kan ha hundar, jag själv skulle vilja ha, men det går ej ihop på något sätt.
Det positiva är dock att jag helt gratis varje dag kan prata med mina grannars hundar utan att på något sätt behöva bekosta något eller lägga ner tid på det.

Dina grannar om det är sant som du skriver om dom är ju ändå bättre än att hundarna avlivas. Hundar är oftast bättre än människor, givetvis förtjänar hundar bästa möjliga liv men om valet är mellan att dom blir avlivade eller inte ett idealiskt men dock ett bra liv så är ju valet lätt. Det är väldigt lång lista positiva saker med gosiga hundar att det enkelt uppväger det negativa.

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Dina grannar om det är sant som du skriver om dom är ju ändå bättre än att hundarna avlivas. Hundar är oftast bättre än människor, givetvis förtjänar hundar bästa möjliga liv men om valet är mellan att dom blir avlivade eller inte ett idealiskt men dock ett bra liv så är ju valet lätt. Det är väldigt lång lista positiva saker med gosiga hundar att det enkelt uppväger det negativa.

Nu misstolkar du mig. Mina grannar har precis skaffat hundvalpar, de gjorde det ungefär samtidigt. De hade valet att lägga ut +15 000kr på en hund eller inte göra det.

Jag begriper inte hur de får tiden att gå ihop, jag skulle också vilja ha hund precis som dem. Men det går ej, den tiden finns ej. Jag beskrev ovanför alla problem. Jag umgås med grannarnas hundar varje dag och tycker det är trevligt att de finns.

Permalänk
Medlem

Sa till sambon att inte sätta larm, jag vill sova länge.
Självklart vaknar man runt halv 8 och kan inte somma om..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MyRus:

Sa till sambon att inte sätta larm, jag vill sova länge.
Självklart vaknar man runt halv 8 och kan inte somma om..

Halv 8 är ju nästan eftermiddag, själv vaknar man varje morgon runt 5.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Halv 8 är ju nästan eftermiddag, själv vaknar man varje morgon runt 5.

För mig ringer larmet kl 5:45 varje vardag och jag är helt ihjäl och snoozar typ tre gånger innan jag pallrar mig upp. Men är jag ledig, då jäklar vaknar jag klockan 5 och är klarvaken. Det slår aldrig fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Perfekt, då vet jag precis hur jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Folk som seriöst spänner sig i speglarna i omklädningsrummet. Så jävla pinsamt. En vacker dag kommer jag inte kunna hålla tillbaka ett skratt. Speciellt när de är så taniga eller det är folk omkring dem.
Narcissister eller folk utan självdistans? Eller vad är det för fel på.dem?

Permalänk
Medlem

Ok, nu är jag tillbaka på dessa fastsatta plastkorkarna igen .

Det är lite samma som äldre folk som letar efter glasögonen när de har dem uppkasade i pannan, där jag ibland letar efter korken på bordet efter jag hällt upp.

Småskrattar alltid åt mig själv, men jag har aldrig blivit av med en kork tidigare och pantat med korken på 100% innan detta påfund.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Ok, nu är jag tillbaka på dessa fastsatta plastkorkarna igen .

Det är lite samma som äldre folk som letar efter glasögonen när de har dem uppkasade i pannan, där jag ibland letar efter korken på bordet efter jag hällt upp.

Småskrattar alltid åt mig själv, men jag har aldrig blivit av med en kork tidigare och pantat med korken på 100% innan detta påfund.

Försök dricka ur det sista direkt ur förpackningen så upptäcker du var korken finns, dvs ivägen... Lyckas du riktigt bra så rinner mjölken på något magiskt sätt in innanför tröjan ned på ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Ok, nu är jag tillbaka på dessa fastsatta plastkorkarna igen .

Det är lite samma som äldre folk som letar efter glasögonen när de har dem uppkasade i pannan, där jag ibland letar efter korken på bordet efter jag hällt upp.

Småskrattar alltid åt mig själv, men jag har aldrig blivit av med en kork tidigare och pantat med korken på 100% innan detta påfund.

I vanliga fall när jag pantar så låter man ju korken sitta fast på flaskan.
Men efter dessa jävla fast-svetsade korkar så kommer jag sakta fylla upp en kasse med korkar som jag sedan dumpar i skogen.

Permalänk
Medlem

Familjen håller TVn gisslan med Eurovisiontrams. Jag missar viktiga hockey-matcher.

Permalänk
Medlem

Kan de inte börja använda analoga sändningar till jurygrupperna så man inte har 7 sekunders delay?
(Eurovision)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu misstolkar du mig. Mina grannar har precis skaffat hundvalpar, de gjorde det ungefär samtidigt. De hade valet att lägga ut +15 000kr på en hund eller inte göra det.

Jag begriper inte hur de får tiden att gå ihop, jag skulle också vilja ha hund precis som dem. Men det går ej, den tiden finns ej. Jag beskrev ovanför alla problem. Jag umgås med grannarnas hundar varje dag och tycker det är trevligt att de finns.

Det är ändå väldigt lite pengar i jämförelse med vad barn kostar i både pengar och tid och där lyckas folk med ganska lite pengar/tid ändå dra runt goda familjer. Så en liten söt byracka är inget större bekymmer om man är villig att lägga ner tiden (främst) som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Familjen håller TVn gisslan med Eurovisiontrams. Jag missar viktiga hockey-matcher.

Det finns inga viktiga hockeymatcher …
Hockey är lika galet ointressant som melloeländet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det finns inga viktiga hockeymatcher …
Hockey är lika galet ointressant som melloeländet!

Sport i regel får mig att känna så. Att folk får såna känslor över vuxna människor som sparkar boll mellan varandra och sedan bråkar med andra om att deras bollsparkande vuxna är bättre än någon annans bollsparkande vuxna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Snälla, jag är snart 50 och har fortfarande inte lyckats lista ut hur det är tänkt att man ska öppna dessa. Blir galen ju.

Blir alltid såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snälla, jag är snart 50 och har fortfarande inte lyckats lista ut hur det är tänkt att man ska öppna dessa. Blir galen ju.
<Uppladdad bildlänk>

Blir alltid såhär
<Uppladdad bildlänk>

Man ska knyta upp 'knuten' i ena änden och sen dra ut snörena åt varsitt håll. Lärde mig detta förra sommarn, men har inte riktigt behärskat uppknytningen ännu. Men när man väl får upp, eller fått hjälp, knuten så går det hur lätt som helst att bara dra ut snörena och påsen öppnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snälla, jag är snart 50 och har fortfarande inte lyckats lista ut hur det är tänkt att man ska öppna dessa. Blir galen ju.
<Uppladdad bildlänk>

Blir alltid såhär
<Uppladdad bildlänk>

Det ser ut som potatispåse. Man öppnar genom att klippa av tråden i början och sedan kan man dra av hela tråden. Vilken sida man ska börja på vet man aldrig. Man klipper några gånger och drar i snöret och "plötsligt händer det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sport i regel får mig att känna så. Att folk får såna känslor över vuxna människor som sparkar boll mellan varandra och sedan bråkar med andra om att deras bollsparkande vuxna är bättre än någon annans bollsparkande vuxna.

All sorts idoldyrkan är ett mysterium (eller ptja, de sociologiska processerna känns rätt självklara) för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Snälla, jag är snart 50 och har fortfarande inte lyckats lista ut hur det är tänkt att man ska öppna dessa. Blir galen ju.
<Uppladdad bildlänk>

Blir alltid såhär
<Uppladdad bildlänk>

Man får pilla och testa lite

Det är två trådar, det kan förvilla lite

Permalänk
Medlem

Pollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=uma9d56BzOs

Man får pilla och testa lite

Det är två trådar, det kan förvilla lite

Haha, tack!! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=uma9d56BzOs

Man får pilla och testa lite

Det är två trådar, det kan förvilla lite

Ja, då blir det genast överkurs för de flesta Ärligt talat så har jag vetat att det går att få "tråden rak" genom att dra på ett visst sätt, men det har jag gjort EFTER att jag har öppnat potatispåsen! Jag har trott att den starka tråden varit ett draghjälpmedel, så jag har tagit ett stadigt tag i tråden och överdelen av påsen och sedan rivit för kung och fosterland! Tråden är stark som bara den och används för diverse knåp, synd den inte finns i flera färger bara. Tack för videon!