Förslag på DAS

Permalänk
Medlem

Förslag på DAS

Tjena

Jag letar efter DAS enheter med två, fyra eller åtta fack för 3.5” hårddiskar. USB 3.2. När jag söker själv så hittar jag bara QNAP för väldigt mycket pengar och dessutom så är enheterna skitfula.

NAS är inget för mig.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Tjena

Jag letar efter DAS enheter med två, fyra eller åtta fack för 3.5” hårddiskar. USB 3.2. När jag söker själv så hittar jag bara QNAP för väldigt mycket pengar och dessutom så är enheterna skitfula.

NAS är inget för mig.

Det var en ny förkortning för mig, men jaja.
Amazon-länk

Köpte en sån häringa som extra HD-utrymme till min NAS.
Funkar utmärkt, dock startar den inte sig själv vid strömavbrott. Mindre problem iofs.
Kopplar min via USB, men E-SATA finns.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det var en ny förkortning för mig, men jaja.
Amazon-länk

Köpte en sån häringa som extra HD-utrymme till min NAS.
Funkar utmärkt, dock startar den inte sig själv vid strömavbrott. Mindre problem iofs.
Kopplar min via USB, men E-SATA finns.

Direct attached storage 🤩 är ”extern lagring” mer rätt på svenska?

Bra prisklass! Tack för tipset

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Direct attached storage 🤩 är ”extern lagring” mer rätt på svenska?

Bra prisklass! Tack för tipset

Jo, jag fick söka på nätet för att fatta vad du menade!

Hur som, jag har 2st 10TB-diskar i min, samt en gammal 4TB.
Hastighetsmässigt inga bekymmer, +100MB/s till min Synology DS220j där kabinettet är inkopplat. Fläkt finns, men är rätt tyst.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

ICY-box har ett antal modeller där instoppade enheter valbart blir enskilda diskvolymer över USB eller i en del modeller kan sättas i olika RAID-läge (något jag själv aldrig skulle försöka mig på - hellre en mjukvaru-RAID i vald OS (men kanske inte just windows i förstahandsvalet) så har man i alla fall chans att rädda innehållet när kabinettet ger upp av någon orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Direct attached storage 🤩 är ”extern lagring” mer rätt på svenska?

Jag vet inte, DAS är en vedertagen förkortning i sammanhanget.

Extern lagring är väl visserligen korrekt men känns mindre specifikt, DAS implicerar väl mer eller mindre att det är en extern låda med flera stycken lagringsenheter som man kan ansluta direkt till en dator.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304