Windows kan ej uppdateras eller återställas pga lagerutrymmet.

Permalänk

Windows kan ej uppdateras eller återställas pga lagerutrymmet.

Hej, behöver lite tips på hur vidare jag ska göra.
Följande:
Min C Disk har 45,5MB ledigt av 37GB. (väldig gammal ssd)
Har också två stycken snabbare ssd's som ligger på 120/230gb.

Hela problemet ligger i att jag absolut inte kan hitta något som jag kan ta bort på C disk, och där av inte uppdatera eller återställa windows. Min senaste windows uppdatering är gjord för några år sedan, då detta problem uppstod och inte orkat ta tag i det.

Är väldigt kass på sånt här, min fråga spontant är om det går att få någon av de andra två diskarna till C, och få windows att ligga på den.
Förklara gärna på ett språk så någon så dum som mig förstår, tack.

Permalänk
Medlem

Flytta pagefile till en annan disk, inaktivera hibernation (om det är aktivt).

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vilken Windows-version?
Om det är tex Windows 10 eller 11, sök på "diskrens" så kommer Diskrensning upp som resultat. Högerklicka och välj "kör som administratör". Kolla om den kan frigöra en del åt dig.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Vilken Windows-version?
Om det är tex Windows 10 eller 11, sök på "diskrens" så kommer Diskrensning upp som resultat. Högerklicka och välj "kör som administratör". Kolla om den kan frigöra en del åt dig.

Har gjort, fri gjorde 300MB som åts upp sekunden efter : ( Har windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappakarre:

Hej, behöver lite tips på hur vidare jag ska göra.
Följande:
Min C Disk har 45,5MB ledigt av 37GB. (väldig gammal ssd)
Har också två stycken snabbare ssd's som ligger på 120/230gb.

Hela problemet ligger i att jag absolut inte kan hitta något som jag kan ta bort på C disk, och där av inte uppdatera eller återställa windows. Min senaste windows uppdatering är gjord för några år sedan, då detta problem uppstod och inte orkat ta tag i det.

Är väldigt kass på sånt här, min fråga spontant är om det går att få någon av de andra två diskarna till C, och få windows att ligga på den.
Förklara gärna på ett språk så någon så dum som mig förstår, tack.

https://github.com/dundee/gdu

Öppna kommandotolken och skriv: gdu c:\

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig en helt ny windows install på en ny SSD, sen kan du flytta över filer du vill behålla från den gamla efter du installerat nytt windows. Att försöka hålla på och fixa att få windows att få plats på en så liten SSD kommer vara mer besvär än det är värt.

Du säger att du inte orkar ta dig i det vilket jag förstår men du kommer garanterat spendera mer tid på att fixa med det om och om igen än det tar att bara köra in nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Jag skulle rekommendera dig en helt ny windows install på en ny SSD, sen kan du flytta över filer du vill behålla från den gamla efter du installerat nytt windows. Att försöka hålla på och fixa att få windows att få plats på en så liten SSD kommer vara mer besvär än det är värt.

Låter smidigare, får väl ta och göra det, tack

Permalänk
Medlem

Som PointMan föreslog, testa att stänga av hibernation (viloläge).

Öppna kommandotolken som admin och skriv: powercfg /h off

Har du tur frigörs några GB.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2