Nätaggregat till moderkort utan 20/24 pin kontakt

Permalänk

Nätaggregat till moderkort utan 20/24 pin kontakt

Köpte ett Corsair CX750. Kopplade in kablarna på samma plats som det gamla nätaggregat var kopplat på. Datorn startar inte. Nätaggregat har en 24 lins kontakt som ska kopplas in på moderkortet. Men moderkortet i datorn har ingen sådan kontakt. Måste jag ha ett annat nätaggregat eller är det något annat jag missar?

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke och modell på datorn du har? Om den inte har 24-pins kontakt låter det som att det är en OEM som t.ex. Dell, HP, Lenovo osv och det är vanligt att dom inte har standardkontakter på sina moderkort.

Permalänk
Medlem

20-pin var det på äldre moderkort. För några år sedan kunde man ofta "bryta los" 4 pin på kontakten från nätaggregatet (därmed välja 24- eller 20-pin). På senare år har jag varit med om varianter där det är som en "utstansning" i kontakten som gör att man kan koppla in hela kontakten på moderkortets 20-pinskontakt med 4 pin som är vid sidan om. (Titta på kontakterna så syns det om det passar, som alltid ha inte nätaggregatet anslutet mot vägguttaget när du kopplar in kontakten). Funkar inte det finns det alltid 24 -> 20 pin-adaptrar att köpa.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Skrivet av tttomte:

20-pin var det på äldre moderkort. För några år sedan kunde man ofta "bryta los" 4 pin på kontakten från nätaggregatet (därmed välja 24- eller 20-pin). På senare år har jag varit med om varianter där det är som en "utstansning" i kontakten som gör att man kan koppla in hela kontakten på moderkortets 20-pinskontakt med 4 pin som är vid sidan om. (Titta på kontakterna så syns det om det passar, som alltid ha inte nätaggregatet anslutet mot vägguttaget när du kopplar in kontakten). Funkar inte det finns det alltid 24 -> 20 pin-adaptrar att köpa.

Det finns varken 24 eller 20 pin anslutning. Finns bara 2x4 pin på moderkortet

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ekischevelle:

Köpte ett Corsair CX750. Kopplade in kablarna på samma plats som det gamla nätaggregat var kopplat på. Datorn startar inte. Nätaggregat har en 24 lins kontakt som ska kopplas in på moderkortet. Men moderkortet i datorn har ingen sådan kontakt. Måste jag ha ett annat nätaggregat eller är det något annat jag missar?

Börja med att berätta exakt vad du har för moderkort. Hur tänker du annars vi ska berätta hur detta ska fungera?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hittar du inget modellnummer kan du alltid ta ett par bilder och ladda upp.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Vad är det för märke och modell på datorn du har? Om den inte har 24-pins kontakt låter det som att det är en OEM som t.ex. Dell, HP, Lenovo osv och det är vanligt att dom inte har standardkontakter på sina moderkort.

Det är en Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekischevelle:

Det är en Acer

Antagligen då ett OEM-moderkort med icke-standard kontakter.
Isåfall så passar inte kontakterna från vanliga nätagg.
Du får antingen försöka hitta en passande adapter (om det finns någon) eller köpa reservdelsnätagg direkt från Acer - om de säljer sådana.

Men som sagt, exakt modell på dator/moderkort/gammalt nätagg kan hjälpa oss, liksom foton på moderkort och gammalt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekischevelle:

Det är en Acer

Tyvärr räcker inte bara med den informationen för att hjälpa dig vidare. Vill du ha bättre hjälp får du göra som andra föreslagit och ta bilder på moderkortet och posta dom här. Alternativt leta upp exakt vilken modell det är så det åtminstone går att göra efterforskningar vad som sitter i just din dator.

Permalänk

Tack för svar! Jag är bara en pappa till en son som köpt nytt grafikkort till sin dator som hade för klent nätaggregat och jag är helt okunnig på detta.
Här kommer lite bilder.

https://drive.google.com/drive/folders/1cOzMRCX6n_dKhiO45acNs...

Permalänk
Medlem

Finns 24 pin till 12 pin adapter.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas någon form av 24pin -> 6-pin adapter, men om den fungerar i ditt fall är inget jag vågar svara på.
Jag vågar inte heller svara på om 4-pin-kontakterna är kompatibla eller om Acer har pinnat om dem så de inte följer någon standard.
Jag vet att Lenovo i en del datorer kör med 11V istället för 12V på en av de gula ledarna som någon form av standbyspänning om jag inte uppfattat det helt fel. Det var i alla fall vad jag mätte.

Det är tyvärr ofta så mycket skit som är special special med många märkesdatorer att det är bättre att beställa en egenkomponerad med montering från någon av datorbutikerna istället.

Att byta moderkort är inte heller något jag kan rekommendera då du kommer få problem att ansluta anslutningarna till frontpanelen på grund av special special...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Finns 24 pin till 12 pin adapter.

Finns ingen 12pins på moderkortet.

Datorn är en Acer N50-610.
Moderkortet ser ut så här enlig bilder.

De röda cirklarna är strömingångar vad jag kan få fram;
2x 4pin (ATX Power), 1x 6pin (ATX Power) + 2x 6pin SATA strömingångar.**
Blir lite svårt att koppla in ett 3:e part nätaggregat utan adaptrar (om det ens finns att få tag på).

** Vid nogrannare koll 2x SATA är utgångar från moderkortet inte ingångar, tack till @loefet

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Finns ingen 12pins på moderkortet.

Datorn är en Acer N50-610.
Moderkortet ser ut så här enlig bilder.

De röda cirklarna är strömingångar vad jag kan få fram;
2x 4pin (ATX Power), 1x 6pin (ATX Power) + 2x 6pin SATA strömingångar.
Blir lite svårt att koppla in ett 3:e part nätaggregat utan adaptrar (om det ens finns att få tag på).
<Uppladdad bildlänk>

Tror de där SATA power kontakterna är utgångar för att kunna driva SSD/HDD, för nätaggregatet är av är väl någon variant som enbart har 12V och omvandlingen till 5V och 3.3V sitter på moderkortet.

Så kan vara svårt att få till mer effekt ifall man inte kan få tag på ett kraftfullare från Acer själva.
För även om man hittar/tillverkar adaptrar så är det ju inte säker att det går ändå, då moderkortet vill ha 12V på standby linan, medans vanliga ATX moderkort/nätaggregat använder 5V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de där SATA power kontakterna är utgångar för att kunna driva SSD/HDD, för nätaggregatet är av är väl någon variant som enbart har 12V och omvandlingen till 5V och 3.3V sitter på moderkortet.

Sant, följde lite nogrannare på hans bilder, ser ut some kablarna där terminerar i satapower kontakter.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Jag hittade en video där någon byter ut ett trasigt nätaggregat mot ett standard på en dator som verkar ha samma strömkontakter på moderkortet som du. Där länkar han även vilken adapter han använde (tyvärr köpt i USA men du kanske kan hitta samma produkt närmare m h a tillverkarens produktnummer).

https://youtu.be/ajnVSWliS00?si=qb4MSuhQ7ihocMEl

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|