Micro SD visar sig inte i någon enhet, hjälp!!

Permalänk

Micro SD visar sig inte i någon enhet, hjälp!!

Hej alla!

Häromdagen filmade jag en hel del med en "Sony ZV1" kamera. Jag använde ett Micro SD som satt inuti en större Kingston adapter för att det ska passa i kameran. Köpte båda dessa i samma förpackning jätte nyligen. Det har fungerat klockrent i någon månad, aldrig strulat. Sedan nu då häromdagen så bara började kameran bråka o lagga o det kom upp lite meddelanden (kommer inte direkt ihåg vad) stog typ "accsessing" jätte länge osv. Men efter en tid så står det bara "Unable to Read Memory Card - Reinsert Memory Card" när man startar kameran. Tar man ut sd kortet så kan man använda kameran till o trycka runt men går ju inte filma såklart.

Jag har provat att rengöra allt trots att det inte ens är det minsta smutsigt. Har satt in sd kortet i mobil, i minneskortläsare i dator osv. Ingenting visar själva sd kortet på någon enhet. Jag tror inte det är trasigt fysiskt för det har liksom inte hänt något med kortet, det är nytt o har blivit använt på ett försiktigt sätt. Så jag antar att det har blivit korrupt eller något liknande.

Det kommer inte upp något på datorn som en ny disk inne i "Den här datorn", inte heller i diskhantering, finns bara mina dator diskar, inget sd kort. Så jag kan liksom knappt ens försöka med någon felsökning. Det ända jag kan tänka är om det finns något bra program som kan läsa av sd kortet ändå. Vet ni något sådant? Vågar inte ladda ner något random från nätet, verkar finnas många olika.. Tack mvh!

Permalänk
Medlem

SD kort är i högsta grad förbrukningsvaror som går sönder, speciellt dem mindre med väldigt hög data-densitet. Därav att alla professionella kameror som använder det har dubbla SD kort platser som den skriver speglat till. Jag misstänker att det är dött.

Hur viktigt är det att få ut datan? För vill du bara återställa kortet det så finns det officiella formaterings verktyget som kanske fungerar. Den brukar vara bättre än Windows inbyggda. Resten av verktygen jag har koll på för eventuell data återhämtning är för Linux och kräver en del kunskap att använda. Jag säger inte att det inte finns lättare verktyg, bara att jag inte har koll på dem. Men är det helt dött även för djupare felsökning så kan det behövas skickas in till dataräddningsslabb för att återställa datan.

Stavning
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

SD kort är i högsta grad förbrukningsvaror som går sönder, speciellt dem mindre med väldigt hög data-densitet. Därav att alla professionella kameror som använder det har dubbla SD kort platser som den skriver speglat till. Jag misstänker att det är dött.

Hur viktigt är det att få ut datan? För vill du bara återställa kortet det så finns det officiella formaterings verktyget som kanske fungerar. Den brukar vara bättre än Windows inbyggda. Resten av verktygen jag har koll på för eventuell data återhämtning är Linux och kräver en del kunskap att använda. Jag säger inte att det inte finns lättare verktyg, bara att jag inte har koll på dem. Men är det helt dött även för djupare felsökning så kan det behövas skickas in till dataåterhämtningslabb för att återställa datan.

Uppskattar verkligen ditt snabba svar. Ajfan okej. Jag förstår. Alltså datan är ju det viktiga, kortet skiter jag i. Okej :/ Tänkte om det finns något bra program till Windows. Hmm okej. Har du någon aning om vad det kan kosta att skicka in till ett sådant ställe? Jag har ju verkligen varit försiktig, sakerna är nya. Om skiten bara kan gå sönder helt random kan man ju lägga ner den här film karriären.. Tack mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn96:

Uppskattar verkligen ditt snabba svar. Ajfan okej. Jag förstår. Alltså datan är ju det viktiga, kortet skiter jag i. Okej :/ Tänkte om det finns något bra program till Windows. Hmm okej. Har du någon aning om vad det kan kosta att skicka in till ett sådant ställe? Jag har ju verkligen varit försiktig, sakerna är nya. Om skiten bara kan gå sönder helt random kan man ju lägga ner den här film karriären.. Tack mvh

Dataräddning brukar kunna gå loss på norr om 10k beroende på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn96:

Tänkte om det finns något bra program till Windows.

Det finns säkert, som sagt har jag bara ingen koll på dem personligen. Någon annan får gärna tipsa här om de vet något bra. Enda som jag vet är nu IBAS verktyg som jag råkade se när jag svarade på det nedan, men har inte testat eller utvärderat det öht.

Skrivet av Glidarn96:

Hmm okej. Har du någon aning om vad det kan kosta att skicka in till ett sådant ställe?

Varierar väldigt mycket på vad felet är. Sweclockers gjorde en bra artikel om IBAS för några år sedan som sysslar med sådant. Är det något som bara kräver mjukvara för att reparera så brukar det bli rätt mycket billigare än om de behöver extrahera NAND minnet och exempelvis sätta dit en ny styrkontroller. IBAS är nog de största på marknaden men de listar inga priser utan ber en ringa in för att kolla. Det finns däremot andra aktörer som DataLab som har en prislista. Har lyckligtvis aldrig behövt använda en personligen tack vare bra backup rutiner så kan inte ge specifika rekommendationer om vilka som är bra.

Skrivet av Glidarn96:

Jag har ju verkligen varit försiktig, sakerna är nya. Om skiten bara kan gå sönder helt random kan man ju lägga ner den här film karriären.

Det är tyvärr mer det senare, det kommer randomly bara dö vid något tillfälle. Det gäller all lagringmedia och något man alltid ska ha i åtanke och därav ha backup rutiner osv. Alltid en fråga om när och inte om. SD kort har däremot relativt kort livstid för lagringsmedia.

Finns en hel del strategier för att minimera risken av problem och göra det mer drägligt. Inte skrivna i någon specifik ordning.

  1. Gör backup snarast möjliga. Lunchrast under filmningen? Gör en säkerhetskopia. Minskar risken att du förlorar mer än perioden mellan backups rejält.

  2. Ha en ordentlig backup rutin med redundans. 3-2-1, 3-2-1-1-0 eller 4-3-2 är rätt bra utgångspunkter för grundläggande datasäkerhet.

  3. Använd högre kvalités minneskort. Hållbara SD kort går i regel i opposition med pris/GB och densitet. Exempelvis så går Kingstons top of the line SD kort bara upp till 256GB och är inte billigt. Notera att det fortfarande kommer gå sönder vid något tillfälle, det tar bara längre tid i genomsnitt mellan att de går sönder med högre kvalités grejer. De brukar också ha bra garantier så när det går sönder så får du ett nytt utan kostnad. Behöver du inte så mycket prestanda så brukar det finnas high endurance SD kort också som inte är lika dyra men relativt långsamma. Ska du filma så behöver du nog prestandan dessvärre. Notera att samma tillverkare gör ofta både kvalités och prispressade SD kort, så stirra dig inte blind på tillverkarens namn.

  4. Detta är ett dyrt alternativ, men kameror med dubbla minneskortsplatser finns av en anledning. Ska vi gå riktigt avancerat så kan man också mata bildströmmen direkt till en server som hanterar bland annat backups, men då pratar vi filmstudio nivå.

  5. Ha flera kameror. Även om du gör allt ovan perfekt så kan det hända att kameran är fel på något vis, exempelvis fel exponering, inställningar eller skriver korrupt data. Min mor som är professionell fotograf har därmed alltid med sig minst två kameror till varje fototillfälle och ser till att tag några bilder med båda. Då hon ofta fotograferar på bröllop så är en omtagning väldigt svårt så det får bara inte bli fel. Gör även att om något strular så kan hon snabbt byta till sin andra kamera utan större avbrott.

Notera att du själv får utvärdera hur värt varje steg ovan är för dig. Som du ser handlar mycket om dataredundans. De minskar problemet extremt mycket men många av alternativen kostar dessvärre pengar. Jag har ingen aning hur du värderar datan och vilka resurser du vill skydda den med. Jag har bara koll på bra strategier.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn96:

Hej alla!

Häromdagen filmade jag en hel del med en "Sony ZV1" kamera. Jag använde ett Micro SD som satt inuti en större Kingston adapter för att det ska passa i kameran. Köpte båda dessa i samma förpackning jätte nyligen. Det har fungerat klockrent i någon månad, aldrig strulat. Sedan nu då häromdagen så bara började kameran bråka o lagga o det kom upp lite meddelanden (kommer inte direkt ihåg vad) stog typ "accsessing" jätte länge osv. Men efter en tid så står det bara "Unable to Read Memory Card - Reinsert Memory Card" när man startar kameran. Tar man ut sd kortet så kan man använda kameran till o trycka runt men går ju inte filma såklart.

Jag har provat att rengöra allt trots att det inte ens är det minsta smutsigt. Har satt in sd kortet i mobil, i minneskortläsare i dator osv. Ingenting visar själva sd kortet på någon enhet. Jag tror inte det är trasigt fysiskt för det har liksom inte hänt något med kortet, det är nytt o har blivit använt på ett försiktigt sätt. Så jag antar att det har blivit korrupt eller något liknande.

Det kommer inte upp något på datorn som en ny disk inne i "Den här datorn", inte heller i diskhantering, finns bara mina dator diskar, inget sd kort. Så jag kan liksom knappt ens försöka med någon felsökning. Det ända jag kan tänka är om det finns något bra program som kan läsa av sd kortet ändå. Vet ni något sådant? Vågar inte ladda ner något random från nätet, verkar finnas många olika.. Tack mvh!

Tråkigt att höra att du eventuellt blivit av med en dags arbete Somliga moderna kameror har funktionalitet att spara direkt till disk så vad du eventuellt skulle kunna göra för att undvika problem i framtiden är att skaffa en kamerabur med fäste för en ssd och köra allt direkt till ssd, mindre risk (inte samma som ingen risk) att ssdn blir korrupt och även om den blir det borde det vara lättare att eventuellt kunna rädda materialet. En tanke...

Glhf!

Tillägg: läste på lite ytterligare och det verkar som att det INTE är möjligt med Sony kameror... Men det finns ju andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn96:

Hej alla!

...

Det kommer inte upp något på datorn som en ny disk inne i "Den här datorn", inte heller i diskhantering, finns bara mina dator diskar, inget sd kort. Så jag kan liksom knappt ens försöka med någon felsökning. Det ända jag kan tänka är om det finns något bra program som kan läsa av sd kortet ändå. Vet ni något sådant? Vågar inte ladda ner något random från nätet, verkar finnas många olika.. Tack mvh!

Photorec och Recuva är väl de mer kända och fortfarande gratis - men syns inte kortet alls i datorn, i BIOS eller med alternativ OS som Linux, olika adaptrar, annan dator etc. så kan varken gratisprogram eller de kommersiella betalprogrammen göra något alls - de måste se en i alla fall RAW volym av inkopplade lagringen...

Permalänk
Medlem

Mest troligen så är det kontroller-kretsarna som har gett upp, dvs det finns en chans att NAND:en är oskadd. Det är dock ett väldigt mödosamt arbete att läsa ut NAND-minnet från ett trasigt MicroSD-kort. Men tack vare Ace laboratories Spider Board och PC-3000 Flash-läsare så är det i alla fall marginellt lättare att utföra för den som gör detta till vardags, dock inget som jag själv har gett mig på då jag backar upp alla mina enheter till NAS med frekvent intervall för att undvika större dataförlust.
https://www.youtube.com/watch?v=KeUCvlCKmCI

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kortet kan iofs vara helt dött, men man ska nog prova med någon mer dator, annan kortläsare och kanske Linux innan man ger upp. Jag har misshandlat många sd-kort genom åren och ibland funkar de inte i en viss läsare, men i en annan - helt plötsligt.

Skulle man råka få igång kortet är det viktigt att göra en kopia på innehållet såklart, och sedan köra recovery - grejor på kopian.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7