Vilka kurser skulle passa mig som IT anställd?

Permalänk
Medlem

Vilka kurser skulle passa mig som IT anställd?

Är 32 år gammal och jobbar i två småbolag med samma ägare som IT-ansvarig de senaste 5 åren.
Har hand om vår interna systemsupport ca ~50 anställda.
Driftar våra egna servrar i vmware, fysiska serverdriften och driver systemutveckligen i bolagen.
För kontakten med leverantörer och ansvarig för implementeringen av nya systemlösningar när dom rullar ut.

Växte i den roll som jag hamnat i gradvis genom att vara intresserad och att visa framfötterna, har ingen relevant IT-utbildning mer än IT-gymnasium för mer än 13 år sedan. Har alltid jobbat med Administration hela mitt yrkesliv.

Nu till frågan:
För mig som är extremt självlärd och även haft turen att landa i en IT-roll idag med mycket ansvar under frihet, vad skulle kunna vara bra kurser för mig att fortsätta inom yrket? Något diplom eller certifikat som är smart att satsa på rent allmänt?

Jag har för ambition att fortsätta jobba inom IT då det verkligen är det som jag brinner för som karriär.
Jag har enorm frihet i mitt jobb och min arbetsgivare är villig att skicka mig på utbildningar och kurser så länge jag driver företagen framåt och jag kan motivera att jag har nytta av det.

För er som gått dessa utbildningar och sitter ute i lander på IT-konsultroller och kanske till och med anställer folk, vad skulle kunna vara bra kurser för mig att gå för att vara attraktiv som IT-personal? (vet att det är brett när jag skriver så)

Har redan gått en kurs jag anmälde mig själv på O365 för företagsadministratörer, kursledaren konstaterade snabbt att jag kunde i princip allt som han hade med sig i kursmaterialet och det slutade att han och jag satt och skrev i powershell i stället och övade på den koden.

Permalänk

Du har ej fått något svar, troligtvis för att det inte finns något lätt svar.
Generellt ta studieledighet från jobbet och läs 2årig YH inom något område.

Min åsikt om småkurser generellt är att de inte ger så mycket. Man bör läsa mer för man förändras. Om man på jobbet ska jobba med en viss produkt mycket, ja då kan en småkurs vara bra. Men det är bara du själv som vet om vad du ska göra och vad du behöver kunna mer. Kanske kan det vara mer nätverksteknik för felsökning i ert nätverk, om detta behov finns eller ej vet bara ni på ert företag.

Generellt är datasäkerhet och backuphantering något som de flesta behöver läsa på mer inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har ej fått något svar, troligtvis för att det inte finns något lätt svar.
Generellt ta studieledighet från jobbet och läs 2årig YH inom något område.

Min åsikt om småkurser generellt är att de inte ger så mycket. Man bör läsa mer för man förändras. Om man på jobbet ska jobba med en viss produkt mycket, ja då kan en småkurs vara bra. Men det är bara du själv som vet om vad du ska göra och vad du behöver kunna mer. Kanske kan det vara mer nätverksteknik för felsökning i ert nätverk, om detta behov finns eller ej vet bara ni på ert företag.

Generellt är datasäkerhet och backuphantering något som de flesta behöver läsa på mer inom.

Bra synpunkt och håller med att det är en bred fråga.
Backup och IT-säkerhet är något som jag jobbar med mycket på dagarna med så väldigt relevant för min nuvarande roll med.

Ska forska lite på det, tack!