90-100% CPU Freeze-frames (Apex Legends)

Permalänk
Medlem

90-100% CPU Freeze-frames (Apex Legends)

Hej, när det kommer till Apex Legends så går min CPU mellan 80, 90-100% använding vilket får hela mitt system att frysa upp i en sekund. Har aldrig haft det här problemet förut men det uppstår mer frekvent när jag har på OBS med Replay buffer i bakgrunden. Är väldigt förvirrad varför det just händer när det kommer till Apex och inte många andra spel på min dator. Red Dead Redemption 2 får inte detta att hända även med ganska tunga grafikinställningar. Ökningen sker ganska oregelbundet men sker oftast när jag kollar åt ett håll så att hela kartan syns.

Specs

Moderkort: ROG STRIX Z390-F

CPU: Intel i-7 9700(inte K) 3.00Ghz 8 Kärnor 8 Trådar / Ligger runt 4.5GHz i clock speed när Apex körs

RAM: 16GB DDR4 2933MHz

GPU: ASUS ROG STRIX OC RTX 2070 8GB

Har spelet installerat på en HDD

Alla mina grafik inställningar som går att stänga av är av och allt annat är på så lågt som det går. Kan vara värt att notera att jag ändrar min skärms upplösning till 1680x1050 från 1080p native. Vet inte om det hade hjälpt med att limita spelet till att bara använda sig av 4 CPU istället för 8?

Är tacksam för vilka förslag som helst vid detta läget.

Permalänk
Medlem

@ilimpani

Jag gissar att eftersom du når 100% CPU-användning så saknar spelet det extra krut som det behöver.

Om det beror på att det är extra ineffektivt gjort/kodat eller det där med OBS/"replay buffer" vet jag inte... men får man problem i ett enstaka spel (/ annan mjukvara) så ska det ha lite syndabocks-status.

CPU-limiting borde tyvärr bara förvärra, men prova allt du kommer på!
(Förutom eldkastare eller karatespark exvis.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@ilimpani

Jag gissar att eftersom du når 100% CPU-användning så saknar spelet det extra krut som det behöver.

Om det beror på att det är extra ineffektivt gjort/kodat eller det där med OBS/"replay buffer" vet jag inte... men får man problem i ett enstaka spel (/ annan mjukvara) så ska det ha lite syndabocks-status.

CPU-limiting borde tyvärr bara förvärra, men prova allt du kommer på!
(Förutom eldkastare eller karatespark exvis.)

Tog och uppdaterade min BIOS version bara för att leta efter lösningar men senare såg jag att Streamlabs OBS hade en ny uppdatering vilket verkar ha löst det, märkte inte av några grova frysningar idag.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

@ilimpani
Se till att inte köra "Unlimited FPS" i Apex heller, det äter upp alla resurser ditt grafikkort har utan någon generell nytta. Om du inte spelar på professionell nivå. Bättre hålla sig på kring 144.