Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att kommentarerna här skulle vara så milda mot Nvidia om folk faktiskt tittat på videon. Oavsett vad man tycker om Linus så kan man inte neka till att han har rätt i att Nvidia med detta tilltaget stökar till det för ALLA som recenserar, så om Nvidia väntat sig att andra techtubers skulle sitta tysta så pratar vi om vuxna människor som trots gedigen utbildning inte besitter grundläggande förmåga till konsekvensanalys.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Detta är ju dock inte ovanligt alls, speciellt mot de som fokuserar på YouTube. Alla företag försöker alltid använda sin position att trampa på "the little guys". Jävligt tråkigt beteende.

Här är ett exempel då en mindre Youtuber lämnar ett dåligt betyg på en MSI laptop, Gamers Nexus går igenom det hela:
https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

MSI ville köpa bort YouTuberns video. Ta bort videon så betalar vi dig.

Fast hur vanligt är det egentligen? Hur uttrycks det från de olika parternas sida?
Jag kan också känna att en del kanske är naiva som tror att recensenter och medier är opartiska (i den mån någon kan vara det, vi är alla människor trots allt), men hur stor direkt makt och inflytande har producenterna när det kommer till kritan? Hur korrupt är systemet, både absolut och relativt?

Att det förekommer alls känner jag dock är illa nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De som klagar på att "de får ju gratis kort!". Som Linus säger, Vi skulle kunna köpa hur många kort som helst!. De står inte och faller på kort priset.
Grejen är att få de innan release för att kunna göra en vettig video om produkten.

Permalänk
Medlem

Det skulle även vara intressant att se "nvidia fanboys" reaktion om amd skulle kräva att DLSS inte skall vara med i tester för att de ska erhålla recensionskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag håller med Nvidia i sak då hardware unboxed är fruktansvärt kassa på att testa next gen features och när dom gör det får AMD typ samma prestanda som Nvidia, kanske inte riktigt så verkligheten ser ut. Däremot är ju tilltaget riktigt onödigt. Det är ju inte någon hemlighet för folk som följer hårdvara hur det egentligen ligger till. Hardware unboxed testar raster prestanda, och bara raster prestanda. Tror dom flesta känner till detta nu... Man får gå någon annanstans för RT, encoders och uppskallning helt enkelt, om man nu är intresserad av sånt.

Fast nu var det ju precis det dom inte gjorde, dom avdelar en del testning till RTX, mängden i förhållande till hur intresserade läsarna är av det, d.v.s. rätt lite. DLSS 2 har dom ju promotat en del, och är ju även citerade på Nvidias marketing slides. Sedan släppte dom ju som utlovat en video med bara RTX och DLSS benchmarks idag.
Är du säker på att du faktiskt har tittat på deras tester ?

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju inte sagt något om att de inte får skriva vad de vill. Däremot vill de ju uppenbart att deras kort testas fullt ut med alla funktioner och dylikt. Som jag skrev i förra tråden hade HU 1 spel i 1 upplösning med 4 kort som jämfördes med RT/DLSS samtidigt, 51s utav 35 minuter. I samma veva har de 18 spel i vanlig rasterisering.

Frågan är ju om Nvidia bett dem att göra mer tester eller om de anser att det är ett förlorat fall? Har aldrig tittat på deras recensioner då jag skyr Youtube recensioner som pesten, vill ha skrivna. Däremot verkar ju flera tycka att de är ganska vinklade mot AMD.

Det är ju ingen direkt rättighet att få kort av Nvidia och helt klart dem som väljer vem de vill skicka kort till. Och varför skicka kort till någon som inte bryr sig om att ta upp nya/innovativa funktioner? Vad jag vet har ingen straffats för att de skrivit att RT äter extremt mycket FPS eller att någon hårdgranskat att DLSS kan ge konstiga artifakter. Så handlar ju inte om censur, snarare om kvalitava recensenter.

Permalänk
Medlem

Citat från nyheten:

Citat:

SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande.

Det här är viktigt:
OM Nvidia nånsin kommer med ett sånt önskemål till Swec (hur förtäckt det än är) så MÅSTE vi läsare få reda på det... Det finns inga omvägar runt det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skojar du?

https://youtu.be/U0Ay8rMdFAg

https://youtu.be/NxvoxpeeIaQ

https://youtu.be/ScAQ5Of1LfE

Skrivet av Lussarn:

Jag håller med Nvidia i sak då hardware unboxed är fruktansvärt kassa på att testa next gen features och när dom gör det får AMD typ samma prestanda som Nvidia, kanske inte riktigt så verkligheten ser ut. Däremot är ju tilltaget riktigt onödigt. Det är ju inte någon hemlighet för folk som följer hårdvara hur det egentligen ligger till. Hardware unboxed testar raster prestanda, och bara raster prestanda. Tror dom flesta känner till detta nu... Man får gå någon annanstans för RT, encoders och uppskallning helt enkelt, om man nu är intresserad av sånt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Framtidens reviews om Nvidia/AMD/Intel/X får välja sina reviewers:

AMD CPU/GPU: 10/10
NVIDIA GPU: 10/10
INTEL CPU: 10/10

Just buy and see what you get!!!

Dvs tillbaka till att köpa grisen i säcken.

Har hört att det ska vara mycket bra för oss konsumenter, att det låter oss få bra information för att göra ett bra val om vi portar recensenter som inte håller med företagen. /Sarkasm

Haha klockrent
Snyggt sätt att visualisera vad som händer om vi låter sånt här hända!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Känns som att du inte riktigt förstår hur stor revolution RT faktiskt är det kommer inte "gå över" det kan jag lova dig.

En övergångsperiod som kommer ta flera år. Just nu är det rätt orelevant i det stora hela. Du får RT på en funktion. Yay... Gör ett helt spel eller det mesta i RT så är det säkert jäkligt coolt så som när ett spel var helt gjort i 3D för första gången.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

En övergångsperiod som kommer ta flera år. Just nu är det rätt orelevant i det stora hela. Du får RT på en funktion. Yay... Gör ett helt spel eller det mesta i RT så är det säkert jäkligt coolt så som när ett spel var helt gjort i 3D för första gången.

Det håller jag helt med om detta kommer ta flera år men teknologin som sådan är sannolikt här för att stanna det blir synnerligen svårt att närma oss mer verklig grafik annars.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Det går inte att backa från det här.

Kommer aldrig köpa en nvidia produkt igen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag håller med Nvidia i sak då hardware unboxed är fruktansvärt kassa på att testa next gen features och när dom gör det får AMD typ samma prestanda som Nvidia, kanske inte riktigt så verkligheten ser ut. Däremot är ju tilltaget riktigt onödigt. Det är ju inte någon hemlighet för folk som följer hårdvara hur det egentligen ligger till. Hardware unboxed testar raster prestanda, och bara raster prestanda. Tror dom flesta känner till detta nu... Man får gå någon annanstans för RT, encoders och uppskallning helt enkelt, om man nu är intresserad av sånt.

Vet inte riktigt hur du kommer till en slutsats att de är dåliga på att testa "nya features"? De har flera videos där de går genom RT och DLSS.

För RT så rekommenderar de Nvidia inte AMD så vet inte vart du kom till slutsatsen att "när dom gör det får AMD typ samma prestanda" heller? Kolla exempelvis på slutsatsen för RX 6900XT:
https://youtu.be/nxQ0-QtAtxA?t=854

De säger bara att DLSS och RT inte är det bästa som finns sedan skivat bröd, just nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bra, mer kort över till vanligt folk. Och "får" du ett kort för att testa så är det klart att du ska recensera och testa alla features som produkten erbjuder. Sen om det är superbra eller skit är en annan sak, men testas ska det så jag som konsument vet vad jag ska köpa. Helt rätt av nvidia!

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Säkert många som skulle känna att de vill bojkotta/straffa eller helt enkelt bara undvika Nvidia för det här och gå över till... hmm vilka mer finns det.. AMD ja juste, eller, oh wait...

Permalänk
Medlem

Najs att så många tycks avstå från Nvidia iom detta, kanske det går att få tag på ett kort inom kort då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Bra, mer kort över till vanligt folk. Och "får" du ett kort för att testa så är det klart att du ska recensera och testa alla features som produkten erbjuder. Sen om det är superbra eller skit är en annan sak, men testas ska det så jag som konsument vet vad jag ska köpa. Helt rätt av nvidia!

Du verkar helt ha missförstått hela grejen här. Att dom inte fokuserar på RT betyder inte att dom inte recenserar RT överhuvud taget. Att du tycker det här är rätt val av nVidia är rakt av skrämmande, vilka fler journalister ska dom utpressa tycker du? Vill du inte ha ärliga och oberoende journalister?

Permalänk

chockad att de slutar ge gratis kort till en amd fanboy youtuber som redan fått kort värda hundratusentals kronor före alla andra när han bajsar på en feature de lagt x antal miljarder på att utveckla som markant höjer bildkvaliteten på bekostnad av fps likt all form av utveckling. sen blir han försvarad av fanboy nummer två vars klipp är 50% reklam att bibehålla mutorna. swebloggers rapporterar och kör sitt fredagsmys istället för att uppdatera cyberpunk recensionen med en vettig cpu-benchmark.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Om Nvidia inte vill skicka testkort till HU är det ju upp till dem. Synd då det jag har sett av HU varit bra. Informativa och noggranna tester (gillar hur det fick MSI att fixa sin taskiga vrmkylning på X570 moderkorten) . Dock att skriva under med att Nvidia representerar hela branschen och alla gamers nja där har nog någon rökt en alldeles för stor "BONG", lite som om kungen skulle säga att hans privata åsikter representerar alla svenskars. Visst ray-tracing är coolt, men det finns för min smak alldeles för få spel av de jag spelar som har det. Funderade på ett 3080 men det får nog vänta en generation till minst.

Permalänk
Medlem

Om ni nu tycker/anser att nvidia gjort ett klavertramp, så gå in & visa ert stöd för Hardware Unboxed genom att prenumerera om ni inte redan gör det!

https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det håller jag helt med om detta kommer ta flera år men teknologin som sådan är sannolikt här för att stanna det blir synnerligen svårt att närma oss mer verklig grafik annars.

Varför lägga ner tid och pengar på RT som recensent idag bara för att RT nån gång i framtiden kommer vara jättebra?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du verkar helt ha missförstått hela grejen här. Att dom inte fokuserar på RT betyder inte att dom inte recenserar RT överhuvud taget. Att du tycker det här är rätt val av nVidia är rakt av skrämmande, vilka fler journalister ska dom utpressa tycker du? Vill du inte ha ärliga och oberoende journalister?

Min bror är universitetslärare inom Psykologi och han berättade för mig en gång att nåt liknande kom upp i diskussion bland eleverna och det var en fjärdedel i klassen som tyckte att det minsann visst ska vara så att Journalister ska veta hut och göra som de blir tillsagd. 25% av klassen ville alltså ha det som I Kina och tyckte att det var ett bra system därborta, helt ärligt alltså. Sen ville de även ha en massa annat högerpolitik och sådan tänk, några uttryckte till och med starkt support för Trump. Det var riktigt kul att höra honom berätta den historien. Samtidigt lite läskigt dock när jag sedan tänkte på att dessa var blivande Psykologer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Det handlar ju om att få ut recensions ex till testare, så vi köpare faktiskt kan få åsikter och siffror om produkter innan vi köper något.

Som om det spelar roll i dagsläget, recensionerna kommer ut samma dag som de släpps i affärerna och korten köps upp som om det var vår sista dag på jorden. Inte bara under coronatider, har ju varit så en längre stund.

Å glöm inte att HU/GN osv riktar sig till Avg Joes som ärligt talat inte ens vet när korten släpps utan märker att GN/HU har en ny recension på ny korten och då tittar på det. Hade nog inte spelat så stor roll om GN/HU skulle släppa sina recensioner 2 dagar senare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed tjänar pengar på att får ta del av förhandskorten och få skapa content på dessa. Självklart har Nvidia rätt att ställa krav på samarbetsramar.

Pinsamt att söka sympati offentligt när man gjort bort sig affärsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Varför lägga ner tid och pengar på RT som recensent idag bara för att RT nån gång i framtiden kommer vara jättebra?

Därför att utvecklingen måste drivas framåt, att vara bakåtsträvare har aldrig historiskt fungerat i grafikbranschen.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Därför att utvecklingen måste drivas framåt, att vara bakåtsträvare har aldrig historiskt fungerat i grafikbranschen.

Vad har det att göra med att vara bakåtsträvare? Ska alla säga att "Köp denna produkt för den här tekniken kommer vara bra nån gång, dock inte med denna produkt."?

Skulle säga att 120+ fps är viktigare i spel än RT, speciellt i shooters.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad har det att göra med att vara bakåtsträvare? Ska alla säga att "Köp denna produkt för den här tekniken kommer vara bra nån gång, dock inte med denna produkt."?

Skulle säga att 120+ fps är viktigare i spel än RT, speciellt i shooters.

Det står dig helt fritt att stänga av funktioner men frågan handlade väl då egentligen om huruvida recensenter ens ska fokusera på RT eller inte. En del av oss är intresserade av den funktionen och RT fungerar även helt utmärkt kanske då inte på de billigare korten men det är en helt annan problematik. Jag som konsument som är villig att betala är intresserad av RT och då vill jag även att en kanal som Hardware Unboxed recenserar den funktionen på ett adekvat sätt annars så kommer jag inte titta på den kanalen alls.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det står dig helt fritt att stänga av funktioner men frågan handlade väl då egentligen om huruvida recensenter ens ska fokusera på RT eller inte. En del av oss är intresserade av den funktionen och RT fungerar även helt utmärkt kanske då inte på de billigare korten men det är en helt annan problematik. Jag som konsument som är villig att betala är intresserad av RT och då vill jag även att en kanal som Hardware Unboxed recenserar den funktionen på ett adekvat sätt annars så kommer jag inte titta på den kanalen alls.

Men varför måste just HU lägga ner mycket tid på den funktionen? Man kollar ju ändå på 3-4 olika recensioner om inte mer... Beroende på vad man är intresserad av? Är du intresserad av hur saker och ting funkar i vissa program eller Linux så söker man upp såna recensioner?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det står dig helt fritt att stänga av funktioner men frågan handlade väl då egentligen om huruvida recensenter ens ska fokusera på RT eller inte. En del av oss är intresserade av den funktionen och RT fungerar även helt utmärkt kanske då inte på de billigare korten men det är en helt annan problematik. Jag som konsument som är villig att betala är intresserad av RT och då vill jag även att en kanal som Hardware Unboxed recenserar den funktionen på ett adekvat sätt annars så kommer jag inte titta på den kanalen alls.

Som detta alltså?

https://youtu.be/U0Ay8rMdFAg

https://youtu.be/NxvoxpeeIaQ

https://youtu.be/ScAQ5Of1LfE

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Från HUB's YT-kanal:

Hardware Unboxed
9 minutes ago
BIG NEWS

I just received an email from Nvidia apologizing for the previous email and they've now walked everything back.

This thing has been a real roller coaster ride for us over the past few days. I’d like to thank everyone who supported us, obviously a huge thank you to
Linus. There are many more of you who deserve a big thank you as well, so thank you, we really appreciate all for you. As for our video, it’s still coming and you can expect that tomorrow.

Det var en snabb pudel

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid