AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Medlem

Jag såg att Buildzoid har laddat upp en video där han pratar om avtäckningen. Hans videos är alltid intressanta så har ni lite tid över, det vill säga 45 minuter, så kan jag nästan garantera att videon är sevärd! Det går säkert bra att bara lyssna i bakgrunden också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tyvärr så vet vi inte när MS släpper direct storage.

Troligen så finns första ver i första halvan av 2021.

When can we expect more details?

For every DirectX family feature, Microsoft brings together the best of the PC gaming industry players to standardize new gaming features, make them available to game developers, and eventually get them into your gaming machines.

This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year.

Källa: https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

Xbox Velocity Architecture, a suite of gaming technologies that helps the Xbox Series X more effectively take advantage of its substantially more powerful hardware over previous generations. A part of this Architecture is the DirectStorage API, which will allow next-gen games to take advantage of the Xbox Series X's lightning fast SSD to greatly reduce how long we sit around waiting for things to load.

In a recent blog post, Microsoft announced that DirectStorage will also come to Windows PC's, teaming up with DirectX 12 Ultimate to bring gaming to incredible new levels, and better take advantage of newer and faster SSD's

Källa: https://www.windowscentral.com/microsoft-bringing-directstora...

Så det API som Andrew Yeung skriver om i första länken borde redan vara klart då det blir en del av Xbox Series X - Xbox Velocity Architecture, rimligen så blir det då samma API i DX12 Ultimate. Finns ingen orsak att ha två inkompatibla API.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Oavsett vad så kommer det för alltid att kännas fel att ha nå annat än Intel & Nvidia i min burk. Jag kan bara inte lägga ut massa pengar med gott samvete på det röda laget, sorry.

#fanboy

Och du var tvungen att komma in och berätta för oss för att?
Köp dig vad du vill. Det är dina pengar. Tror knappast att någon bryr sig om vad du eller jag köper för datordelar...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

6900XT är ju bara OC version av 6800XT i verkligheten...

Ganska mycket extra pris för det där.

Skrivet av DJ_Datte:

Du missade att det var samma klockor & power budget då? Vad då OC.

Skrivet av Larsgustavarvid:

Felaktigt resonemang.
Du kan överklocka 6900XT likväl som du kan överklocka 6800XT – så även om du skulle lyckas klocka upp 6800XT till 6900XTs nivåer är det rimligt att anta att du kan klocka upp 6900XT på samma sätt (allt annat lika). Deltat kvarstår.

För att förtydliga, 6800XT och 6900XT har samma specifikationer, förutom Compute Units, där 6800XT har 72 st medans 6900XT har hela 80 st.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att om 6900 XT hamnar på 9999 kr och faktiskt finns att köpa i Sverige om man är människa, så blir det svårt att inte köpa den.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

AMD ger mig ett jädrans huvudvärk. Kört Intel sen många års tillbaks och bytte till AMD 3700X bara förra året. Samma med kört Nvidia sen Radeon 9800 Pro och i väntan på NVIDIA 3800 i över 1 månads tid.
Så kommer dom med Ryzen 5000 och AMD 6000.....

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av suzieq:

För att förtydliga, 6800XT och 6900XT har samma specifikationer, förutom Compute Units, där 6800XT har 72 st medans 6900XT har hela 80 st.

Vilket gör mig lite förbryllad över hur de kan ha samma strömbudget. Antingen har de tagit i i överkant för 6800XT eller underkant för 6900XT?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Är väldigt kluven över om man ska välja 3070 eller 6800, skiljer ju 1000kr om konverteringen stämmer. Det jag mest funderar över är hur framtidssäkert ett 8gb kort är i 1080p. Aldrig kul när ens kort efter några år hämmas av för lite vram. Äsch får väl hålla ut till 6700xt

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Måste erkänna att om 6900 XT hamnar på 9999 kr och faktiskt finns att köpa i Sverige om man är människa, så blir det svårt att inte köpa den.

Tyvärr kommer det bli strax över 11k med svenska avgifter och moms etc. Enkelt räknat i nuläget är att ta amerikansk dollar x 10 + 12 % cirka så har du ungefär svenska priser. Detta givet att man räknar på MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är väldigt kluven över om man ska välja 3070 eller 6800, skiljer ju 1000kr om konverteringen stämmer. Det jag mest funderar över är hur framtidssäkert ett 8gb kort är i 1080p. Aldrig kul när ens kort efter några år hämmas av för lite vram. Äsch får väl hålla ut till 6700xt

nja, 6350kr får jag $579 till när man lägger på 25% moms. osäker om det är något annat tjafs som läggs på men säg 6500kr då. 3070 verkar ju börja runt 6100kr vad jag kan se om man antar att FE inte går att köpa. frågan är väl hur det blir med referenskort från AMD (finns de att köpa, är de bra) samt vad partnerkorten kostar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

jämförde benchmark-siffrorna för rtx3080 i 4k och såg då att sweclockers verkar ha fått bättre fps än vad AMD har fått.

Sedan är ju sweclockers average fps medans AMD är "up to" siffror.

Vi får helt enkelt invänta reviews på korten innan vi säger för mycket om prestandan.

De använde antagligen en AMD-cpu, möjligt att den agerar lite flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Vilket gör mig lite förbryllad över hur de kan ha samma strömbudget. Antingen har de tagit i i överkant för 6800XT eller underkant för 6900XT?

Ja, jag har också svårt med den ekvationen. Är de kanske lite mer restriktiva med Boost Clocken på 6900XT jämfört med 6800XT? Eller som du säger, de avrundar uppåt på 6800XT och/eller nedåt på 6900XT. Ska bli spännande att se SweClockers tester.

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Ja, men det är ju just för att spel nu för tiden måste använda så många olika nivåer av texturer.
Nu när man kommer kunna strömma skiten direkt från sin Nvme disk så tror jag det kanske kan hålla sig kvar på samma nivå. Om inte utvecklare får för sig att typ pusha 16K texturer bara för att de kan.

Ja, men Nvme diskar är fortfarande så dyra. Så en majoritet av spelen ligger nog på HDD, hos många fortfarande? Jag har en 1TB Samsung SSD (vanlig), Men en ren spel HDD (4TB WD black 256mb cache). plus övrig lagring på WD red diskar. Har absolut spel som ofta uppdaterar stora mängder data, på SSD disken. Som Arma 3, och World of tanks mm. Men alla övriga spel, är på spel HDD´n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Inte lite väl hastig där? Tänk på att 6900XT nästan var likvärdigt mot ett 3090 med Rage mode och smart access som säkert ger det 10-20% mer prestanda.
Vad händer om du inte har ett nytt moderkort med en ny Ryzen CPU?
För att inte tala om spel med DLSS som t.ex. Cyberpunk där ett 3080 garanterat klår 6900XT fast det använder Rage mode och smart access.

Kan vara så illa att ett 6900XT halkar ner till 3080 prestanda utan dessa funktioner. Fast det kostar $300 extra.

AMDs version av DLSS verkar heta Super Resolution.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av suzieq:

Ja, jag har också svårt med den ekvationen. Är de kanske lite mer restriktiva med Boost Clocken på 6900XT jämfört med 6800XT? Eller som du säger, de avrundar uppåt på 6800XT och/eller nedåt på 6900XT. Ska bli spännande att se SweClockers tester.

De marknadsförda klockfrekvenserna är identiska. Så ja vi får väl se helt enkelt.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Vilket gör mig lite förbryllad över hur de kan ha samma strömbudget. Antingen har de tagit i i överkant för 6800XT eller underkant för 6900XT?

De har inte det. 850w rekommenderas till 6900XT medans 750w till 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Måste ha kollat fel flik när jag öppnade din länk för jag såg anti-lag-grejen då.

Men DLSS skalar upp bilden ifrån låg upplösning, medans AMD sänker upplösningen när det rör sig mycket på skärmen om jag förstår det rätt.2 olika saker ändå.

Ja, AMD sänker upplösningen som bearbetas som sen blir skalad upp för att passa den upplösning man kör skärmen i.

Två sätt att få upp antalet FPS där båda angriper det med att låta grafikkortet bearbeta en lägre upplösning, vilket som är bäst?
Inte en aning.

Skulle se något ut om skärmarna nu även skulle hoppa mellan olika upplösningar, bild för bild

Skrivet av Nekrol:

Fast det står ju rätt klart och tydligt där att det rör sig om downsampling av vissa frames och inte någon uppskalning.
Därför jag skrev att det inte är ett svar på DLSS.
Och du får det att låta som att det inte är ett faktum att Nvidia använder sig av AI för att upsampla?

Skulle verkligen vilja se den skärm som adaptivt kan hoppa mellan olika upplösningar, bild för bild

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMDs version av DLSS verkar heta Super Resolution.

Ja, men AMDs version har inte ens visats ännu.
Och om rykten är något att gå efter så kommer det ge lite mer prestanda än DLSS, men mycket sämre bildkvalitet.

Men man kan ju alltid bli positivt överraskad, som med detta GPU släpp.
Även om det är som någon skrev här, benchmarks som inte visar fps i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

De har inte det. 850w rekommenderas till 6900XT medans 750w till 6800XT

6900XT verkar ha en mer aggressiv boostkurva så det kan nog vara orsaken varför AMD inte vill ta några som helst chanser och rekommenderar större effekt på nätagget.

Skrivet av Nekrol:

Ja, men AMDs version har inte ens visats ännu.
Och om rykten är något att gå efter så kommer det ge lite mer prestanda än DLSS, men mycket sämre bildkvalitet.

Men man kan ju alltid bli positivt överraskad, som med detta GPU släpp.
Även om det är som någon skrev här, benchmarks som inte visar fps i snitt.

Diskussionen handlade väl om AMD hade en liknande teknologi till DLSS.. inte om den var lanserad eller inte?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, AMD sänker upplösningen som bearbetas som sen blir skalad upp för att passa den upplösning man kör skärmen i.

Två sätt att få upp antalet FPS där båda angriper det med att låta grafikkortet bearbeta en lägre upplösning, vilket som är bäst?
Inte en aning.

Skulle se något ut om skärmarna nu även skulle hoppa mellan olika upplösningar, bild för bild

Skulle verkligen vilja se den skärm som adaptivt kan hoppa mellan olika upplösningar, bild för bild

Ja, men nu är det inte jag som påstår det. Utan AMD.
Så du får väl höra av dig till Lisa

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jo men nu jämförde vi 16 gb med 24 gb, inte 10 gb. Och jag hoppas och tror att vi inte behöver 16 gb till spel inom nåt år.

Du, inte vi! Kanske jämförde 16GB, med 24GB. Jag jämförde med både 10GB, och 24GB. Jag tror ändå 16GB, är lite sweetspot något år framåt i tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

6900XT verkar ha en mer aggressiv boostkurva så det kan nog vara orsaken varför AMD inte vill ta några som helst chanser och rekommenderar större effekt på nätagget.

Precis, det är min gissning också. Om 6900XT peakar högre så finns risk att överspänningsskyddet blir arg.

Permalänk
Avstängd

När 16GB börjar bli för lite så är dessa kort gamla och sega

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Diskussionen handlade väl om AMD hade en liknande teknologi till DLSS.. inte om den var lanserad eller inte?

Inte i det inlägg du citerade.

Permalänk
Viking
Skrivet av kallandes:

Du, inte vi! Kanske jämförde 16GB, med 24GB. Jag jämförde med både 10GB, och 24GB. Jag tror ändå 16GB, är lite sweetspot något år framåt i tiden!

Med "vi" menade jag han jag citerade och jag, men jaja. Men varför citerade du mig om du inte ville jämföra samma saker?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Ja, jag har också svårt med den ekvationen. Är de kanske lite mer restriktiva med Boost Clocken på 6900XT jämfört med 6800XT? Eller som du säger, de avrundar uppåt på 6800XT och/eller nedåt på 6900XT. Ska bli spännande att se SweClockers tester.

Bättre binning möjligtvis skulle jag tro. Drar inte 3900X och 3950X mer eller mindre samma watt också fast den här ytterligare 4 kärnor och högre boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja, men Nvme diskar är fortfarande så dyra. Så en majoritet av spelen ligger nog på HDD, hos många fortfarande? Jag har en 1TB Samsung SSD (vanlig), Men en ren spel HDD (4TB WD black 256mb cache). plus övrig lagring på WD red diskar. Har absolut spel som ofta uppdaterar stora mängder data, på SSD disken. Som Arma 3, och World of tanks mm. Men alla övriga spel, är på spel HDD´n.

Nja, HDDs är en del av det förflutna. Innan den här konsolgenerationen är över så kommer en Nvme disk nästintill vara ett krav.
Och datorer är lite av en dyr hobby.
Tycker ändå att Samsungs 980 Pro med 7GB/s läshastighet har ett rätt bra pris. Tror 1tb går på ungefär 2700.

Permalänk
Medlem

Är optimistisk, men ligger nog kvar med mina beställningar på rtx 3080.
Jag kommer iallafall ihåg AMDs Vega lansering där lanseringpris och verkligt pris skilde 20%, vilket var ca 10 kort på komplett. Plus att det nästan tog ett år innan 3e-part kort dök upp.
Hoppas AMD kan få en lyckad lansering för en gång skull.

Permalänk
Medlem

Någon update gällande AMDs motsvarighet till DLSS? Jag finner det mer intressant att spara på mer prestanda.

Men där är inget mer gällande Vulkan? Man vill ju se mer konkurrens.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Med "vi" menade jag han jag citerade och jag, men jaja. Men varför citerade du mig om du inte ville jämföra samma saker?

Nu är vi så långt tillbaka i citeringar, men för att du skrev detta:
"Finns inte ett enda spel som använder 16 gb vram, knappt något som ens använder 10 gb heller.
Men det beror såklart också på användningsområden, men menar du spel så spelar minnet ingen roll."

Som var det första jag citerade