Vilket mobil abonnemang

Permalänk
Medlem

Vilket mobil abonnemang

Hejsan står inför ett byte av mobil abonnemang men undrar lite vad skillnaden är på hallon,vimla,fello alla dem här lågpris abonnemangen jämfört med då Telenor,Telia och tele2.
Vad är det som gör att dem är så mycket billigare och varför väljer inte alla dessa ?

Permalänk

Vimla funkade bäst enligt mig med nöjdhetsfaktorn. Mestadels att du kan sköta ditt abonnemang med appen. Höja sänka data. Värva medlemmar. Se data. Typ allt man vill ha. Men jag har Stuga utanför Vilhelmina. När vi var där så tappade jag täckning. Så nu kör hela familjen Vimla och jag fello. Telias nät täcker där vimla inte gör och tvärtom ibland. Nu har vimla 5g och jag upptäckte 5g på fello igår. Dem har inte startat men testas för några innan lansering. Men kolla om du känner någon som har vimla om du väljer dem. Så kan dem värva dig.

*Du kan ju testa och avsluta. Är inte värre än så.

Permalänk
Medlem

Hallon = Tre
Vimla = Telenor
Fello = Telia

Ofta har dessa budgetabonnemang flera begränsningar. Exempelvis saknade Vimla både 5G och VoWiFi fram tills alldeles nyligen.

Exakt vad de olika abonnemangen erbjuder är bäst att läsa på respektive tjänst, då detta ändras relativt fort idag.

Själv kör jag Vimla och är jättenöjd idag, men tidigare var deras nät lite av ett experiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vad är det som gör att dem är så mycket billigare

Sannolikt personalkostnader och att de kan "piggy-backa". Supporten från Vimla är obefintlig gentemot Telenor (har haft både privat och företag) och man kan inte ha eSim. Fram tills nyligen fanns inte heller 5G eller VoWiFi. Att det inte finns fysiska butiker sparar också pengar.

Skrivet av Ca1P3:

och varför väljer inte alla dessa ?

Man _måste_ skaffa abonnemangen "online" vilket är en stor tröskel. Skulle tro att de flesta under 25 (kanske rentav 30) har något av lågprisalternativen som primärt abonnemang idag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle tro att de flesta under 25 (kanske rentav 30) har något av lågprisalternativen som primärt abonnemang idag.

Gäller även mig under 50 och mina föräldrar under 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vad är det som gör att dem är så mycket billigare och varför väljer inte alla dessa ?

Varför inte alla väljer dessa har med vad för tjänster som erbjuds. För mig t.ex. så erbjuder dessa inte extra SIM-kort något som jag använder. VoLTE och VoWi-Fi kom också senare till dessa operatörer/varumärken.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Comviq för deras schyssta GB planer.

Vet man med sig att man reser enbart EN månad i nåt av alla de länder där operatören tre erbjuder 3 Världen 🌏 så kan hoppa på ett Sådant abonnemang.

Det finns en anda på Rotums fabrik som gör oss glada och en och annan riktigt rik. Den fina andan på Rotum är känd. Såklart. ♥️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Lågpris operatörerna hyr in sig på de stora hajarnas nät och kan få billig trafik, stora hajarna kan hålla ner sina priser då dom säljer en del av sin kapacitet till lågpris operatörerna.

Symbios som gör att båda behövs. Som en annan person sade innan, Hallon = Tre, Vimla = Telenor, Fello = Telia, Halebop = Telia.
Sen är Comviq lite speciella. Dom är historiskt sett Tele2s lågpris abonnemang, men har på senare tid gästspelat med både Telia teckning och även Telenor. Vilket gör dom till ett mycket bra alternativ.

Jag skulle påstå att du ska kolla över dina behov. I dagsläget är det inte täckningen som är det avgörande som det var förr. Idag har du t.ex. fri musikstreaming data på Tre/Hallon. På Telia/Halebop har du fri datatrafik på sociala medier. Det är sådana deals som spelar roll. Kan också vara om du har surf som gäller i 30 dagar, alternativ om du får mera surf om du har flera abonemang etc.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fördelen med hallon är om du åker till UK så är det samma surf, enbart tre/hallon har det som standard

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem

Ofta kan man även få rabatter om man har samma operatör som för fasta bredbandet så att kolla på helheten kan vara intressant (eller familjeabb) du skriver inget om dina förutsättningar men kolla upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa har väl obegränsade abonnemang heller, så för vissa är de helt otänkbara

Dessutom brukar de vara begränsade i maximal hastighet till max 50 eller 100 Mbit/s, inte ett problem för alla men kan bli irriterande

Finns många liknande småbegränsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Lågpris operatörerna hyr in sig på de stora hajarnas nät och kan få billig trafik, stora hajarna kan hålla ner sina priser då dom säljer en del av sin kapacitet till lågpris operatörerna.

Symbios som gör att båda behövs. Som en annan person sade innan, Hallon = Tre, Vimla = Telenor, Fello = Telia, Halebop = Telia.
Sen är Comviq lite speciella. Dom är historiskt sett Tele2s lågpris abonnemang, men har på senare tid gästspelat med både Telia teckning och även Telenor. Vilket gör dom till ett mycket bra alternativ.

Jag skulle påstå att du ska kolla över dina behov. I dagsläget är det inte täckningen som är det avgörande som det var förr. Idag har du t.ex. fri musikstreaming data på Tre/Hallon. På Telia/Halebop har du fri datatrafik på sociala medier. Det är sådana deals som spelar roll. Kan också vara om du har surf som gäller i 30 dagar, alternativ om du får mera surf om du har flera abonemang etc.

1. Vad menar du med gästspelat? Comviq använder Tele2s nät och Tele2 och Telenor bygger 2G, 4G och 5G tillsammans. 3G byggde Telee2 tillsammans med Telia, men det nätet håller på att avvecklas.

2. Tres fri surf på musikstreaming finns inte längre, och inte heller Telias fri surf på sociala medier. De blev tvingade till att sluta med det av PTS pga nätneutralitet och det är något år sedan det slutade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen av dessa har väl obegränsade abonnemang heller, så för vissa är de helt otänkbara

Dessutom brukar de vara begränsade i maximal hastighet till max 50 eller 100 Mbit/s, inte ett problem för alla men kan bli irriterande

Finns många liknande småbegränsningar

Hastighetsbegränsning finns också hos våra stora operatörer nuförtiden tyvärr beroende på abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fello har ofta "dubbelsurf" - erbjudande (gäller även befintliga kunder) så de flesta i min familj och nära släkt har Fello. Jag kör dock comviq pga subventionering av mobil.

Mina barn har 6gb/mån för 95kr, Fello.

Är man med i LO-fack har Fello bra erbjudanden, 15gb/mån för 135kr, eller 30gb/mån för 195kr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har testat nästan alla lågprisabonnemang som Hallon, Fello och Vimla. Använder just nu LycaMobile och det är nog överlägset billigast. Köpte deras långsiktiga prisplan och betalade för ett helt år i förskott.

Gillar inte de vanliga operatörerna med deras lockpriser t.ex halva priset i tre månader. Jag har inte så jättehöga krav på abonnemang vill kunna ringa, sms och lite surf. Brukar klara mig på 2GB men behöver mer kan man lätt köpa extra data i appen.

Viktigaste att det är Telenor nät då det fungerar bäst för mig. Mest strul hade jag med Fello som går i Telias nät. Så om priset viktigaste kan jag rekommendera Lyca annars Vimla med något kampanj erbjudande. Ett tips är att bli medlem på Refunder då det ofta är kampanjer och få 100 kr cashback som ny kund. Ibland kan det vara ännu mer 150-200 kr gratis pengar.

Permalänk

Har själv Fello och är supernöjd. Aldrig haft några problem alls. Betalar 145kr för 14gb surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Vad menar du med gästspelat? Comviq använder Tele2s nät och Tele2 och Telenor bygger 2G, 4G och 5G tillsammans. 3G byggde Telee2 tillsammans med Telia, men det nätet håller på att avvecklas.

2. Tres fri surf på musikstreaming finns inte längre, och inte heller Telias fri surf på sociala medier. De blev tvingade till att sluta med det av PTS pga nätneutralitet och det är något år sedan det slutade.

1. Då har dom gästspelat då, för den eran är över ?

2. Ok. Då har väl Tre nickat på statens inrådan. Som jag sa. Man får läsa på ang. sina behov.

Trådskaparen undrade vad skillnaden var på olika abonnemang, framförallt lågpris vs ordinare operatörer. Jag ville bara upplysa om ev skillnader. Telefoni branschen till skillnad från hagelbrakare som sätt likvärdiga ut i ca 200 år-ish, ändras radikalt på 6 månader.
Man får helt enkelt jämföra allt som gäller varje gång man tecknar om 24 månader.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen till Telia från Tre.
Telia = Svindyrt.
Men jävlar va mycket bättre täckning dom har än tre o det va det värt för mig. Så trött på 3s täckning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mullvaden83:

Jag bytte nyligen till Telia från Tre.
Telia = Svindyrt.
Men jävlar va mycket bättre täckning dom har än tre o det va det värt för mig. Så trött på 3s täckning.

Därför man kör Fello i samma nät.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Då har dom gästspelat då, för den eran är över ?

Nej? Jag förstår inte vad du menar med gästspelat alls. Tele2 äger Comviq. Comviq är ett varumärke från Tele2. Comviq har bara använt Tele2s nät. Tele2 bygger sin täckning tillsammans med Telenor nuförtiden. Telia har också haft 3G på 900 bandet, något som de inte byggt tillsammans med någon, och det har inte Comviq heller haft tillgång, precis samma som Tele2.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? Jag förstår inte vad du menar med gästspelat alls. Tele2 äger Comviq. Comviq är ett varumärke från Tele2. Comviq har bara använt Tele2s nät. Tele2 bygger sin täckning tillsammans med Telenor nuförtiden. Telia har också haft 3G på 900 bandet, något som de inte byggt tillsammans med någon, och det har inte Comviq heller haft tillgång, precis samma som Tele2.

Comviq har enligt dom själva sagt vid ett tidigare skede att som använt sig av trafik ifrån Telia. Är det dödsjobbigt att så är faktumet?

Jag har öppnat externa hårddiskar ifrån samsung och WD som haft diskar ifrån en svuren konkurrent?Inget nytt under solen att dödsfiender går i säng med varandra.

Ok. Nu kollar TS på abonemang 2024-05-01. Nu får han läsa på vad som gäller idag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fello: 44GB för 205kr.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Skulle sagt Halebop av budgetoperatörerna, mest positivt bemötande hos dem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Comviq har enligt dom själva sagt vid ett tidigare skede att som använt sig av trafik ifrån Telia. Är det dödsjobbigt att så är faktumet?

Aha, vet vad du pratar om nu. Vad dom menade då var att Tele2s 3G täckning var lika som Telias, vilket delvis stämde då Tele2 och Telia byggde 3G 2100 tillsammans. De har aldrig gått under Telias nät. De har alltid gått i Tele2s nät, men de skrev det där om 3G lite fult. Hela familjen utom jag har Comviq och jag har själv haft Comviq innan, så jag vet att de alltid använt Tele2s nät, då de ägs av Tele2. De skrev dock aldrig vad jag vet att de hade tillgång till hela Telias nät, utan bara att de hade samma 3G täckning som Tele2 och Telia (vilket de hade förr i tiden när Tele2 och Telia byggde 3G tillsammans). Kapaciteten i näten är individuella och kan skilja sig även mellan operatörer som bygger själva täckningen tillsammans och då går Comviq under Tele2 kapacitet då det är det nät de använder sig av och har alltid gjort

Källa: https://web.archive.org/web/20190408151555/https://www.comviq...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Telefonsupport ingår ej i lågpris-abonnemang Det har varit största skillnaden jag tror det gäller än idag.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vimla i 7-8 år. Har alltid fungerat bra.

Frugan har haft Hallon ett tag och det fungerar också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Telefonsupport ingår ej i lågpris-abonnemang Det har varit största skillnaden jag tror det gäller än idag.

Beror ju på hur man klassar det, men Comviq har telefonsupport. Men ja, de övriga har inte det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig