Hjälp med prisvärd skärm för professionell foto/videoredigering

Permalänk
Medlem

Hjälp med prisvärd skärm för professionell foto/videoredigering

Hej

Det är dags för en ny skärm eftersom den jag har inte uppfyller mina behov. Jobbar mycket med fotoredigering, färg, bild, video, m.m. Mycket av materialet jag jobbar med är i HDR-format. Har kikat på några men har svårt att skilja på vilken som uppfyller de "viktigaste" komponenterna bäst. Mina behov:

Storleken bör vara 27"-32".
Upplösningen bör vara kring 1440p-4K.
Korrekt färgåtergivning är viktigt. Även bra skärpa.
Material granskas i HDR så det stödet är viktigt.
Prisvärd. Max 7k men spannet 5-7 låter intressant.

Dessa är vad jag hittat. Säg gärna till om ni känner till bättre skärmar än dessa:

LG27GP95R-B: https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gp95r-b-gaming-monitor

LG27GN950-B: https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gn950-b-gaming-monitor

Dell Ultrasharp U2723QE: https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-27-4k-usb-c-hubbsk%C3%A4rm-u2723qe/apd/210-bcxk/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B6r

LG UltraFine 27UQ850: https://www.computersalg.se/i/20003861/lg-ultrafine-27uq850-w-lcd-sk%C3%A4rm-usb-27-3840-x-2160-4k-60-hz-nano-ips-svart-400-cd-m-2000-1-displayhdr-400-5-ms-2xhdmi

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Såg att det var kampanjpris på Asus Proart-skärmar just nu. Jag har själv ingen erfarenhet av just dessa men de påstås iaf vara "optimerade för fotoredigering, videoskapande och animering".

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen av skärmarna är på professionell nivå utan kan ses som adekvata gaming- och kontorsskärmar. Man kan åstadkomma mycket med dessa om man lär sig färglära och använder kalibreringsutrustning. Men man kan inte köpa dem rakt av och räkna med att det automatiskt är rätt.

Ifall HDR är viktigt behöver du läsa av tester som kontrollerar hur tonemapping/EOTF ser ut så att du inte har en skärm som klipper nivåer eller gör andra fel. "Stöd för" HDR har i princip alla skärmar idag, men väldigt få gör rätt på ett sätt så det är användbart för HDR, särskilt när det kommer till produktionsbeslut. Där är annars en TV via en clean videofeed något som kan vara värt att överväga som budgetalternativ mot en yrkesskärm.

"bra skärpa" hos en modern skärm är en sådan där (i alla för mig) lite märklig frågeställning som ofta kommer. Ungefär som att fråga efter en bil som använder alla fyra hjulen. Låt mig förklara:

Skärmar med fast pixelmatris, dvs allt som inte är CRT är precis så "skarpt" som det bara kan bli. Skärmen kan inte vara oskarp så länge bilden återges 1:1 pixel för pixel. Tycker man att något är oskarpt är det något som är fel, till exempel att själva bilden man betraktar faktiskt inte är inom normen för "skarp" plus alla också tekniska förklaringar likt att man skalar bilden eller att något annat i kedjan är utanför normen. Detta inkluderar användarens förväntan av "skärpa" baserat på att man tidigare har haft skärm som adderade kantskärpa/konturförstärkning till bilden där alla år med en felinställd skärm gör att användaren faktiskt lärt sig fel och därför tycker nya skärmar ser "oskarpa ut". Finns några sådana trådar om både skärmar och TV-apparater.

Det som kan påverka intrycket inom begreppet "skärpa" är ovanliga subpixelmatriser, likt VA-paneler med segmenterade subpixlar och OLED med RWGB-struktur (WOLED) eller den triangelbaserade QD-OLED-strukturen. Dess inverkan på bilden minskar ju högre upplösning man kör men kan på ett skrivbord fortfarande vara synligt även med 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tephras:

Såg att det var kampanjpris på Asus Proart-skärmar just nu. Jag har själv ingen erfarenhet av just dessa men de påstås iaf vara "optimerade för fotoredigering, videoskapande och animering".

Tack! Jag går i tankarna på att beställa ASUS ProArt PA279CRV https://www.scandinavianphoto.se/asus/proart-pa279crv-1059529 därifrån

Skrivet av Laxpudding:

Ingen av skärmarna är på professionell nivå utan kan ses som adekvata gaming- och kontorsskärmar. Man kan åstadkomma mycket med dessa om man lär sig färglära och använder kalibreringsutrustning. Men man kan inte köpa dem rakt av och räkna med att det automatiskt är rätt.

Ifall HDR är viktigt behöver du läsa av tester som kontrollerar hur tonemapping/EOTF ser ut så att du inte har en skärm som klipper nivåer eller gör andra fel. "Stöd för" HDR har i princip alla skärmar idag, men väldigt få gör rätt på ett sätt så det är användbart för HDR, särskilt när det kommer till produktionsbeslut. Där är annars en TV via en clean videofeed något som kan vara värt att överväga som budgetalternativ mot en yrkesskärm.

"bra skärpa" hos en modern skärm är en sådan där (i alla för mig) lite märklig frågeställning som ofta kommer. Ungefär som att fråga efter en bil som använder alla fyra hjulen. Låt mig förklara:

Skärmar med fast pixelmatris, dvs allt som inte är CRT är precis så "skarpt" som det bara kan bli. Skärmen kan inte vara oskarp så länge bilden återges 1:1 pixel för pixel. Tycker man att något är oskarpt är det något som är fel, till exempel att själva bilden man betraktar faktiskt inte är inom normen för "skarp" plus alla också tekniska förklaringar likt att man skalar bilden eller att något annat i kedjan är utanför normen. Detta inkluderar användarens förväntan av "skärpa" baserat på att man tidigare har haft skärm som adderade kantskärpa/konturförstärkning till bilden där alla år med en felinställd skärm gör att användaren faktiskt lärt sig fel och därför tycker nya skärmar ser "oskarpa ut". Finns några sådana trådar om både skärmar och TV-apparater.

Det som kan påverka intrycket inom begreppet "skärpa" är ovanliga subpixelmatriser, likt VA-paneler med segmenterade subpixlar och OLED med RWGB-struktur (WOLED) eller den triangelbaserade QD-OLED-strukturen. Dess inverkan på bilden minskar ju högre upplösning man kör men kan på ett skrivbord fortfarande vara synligt även med 4K.

Jo jag vet att den strama budgeten gör det hela väldigt tajt att få till något rimligt för professionellt bruk. Det jag har landat i är att man får en skärm som "nästan" uppfyller kraven. T.ex. ASUS ProArt PA279CRV som jag kollar på nu med VESA DisplayHDR 400 certifiering är ju mer en fingervisning av att den "knappt" klarar att visa bilder med någon form av rätt stöd. Jag vill ju helst ha VESA DisplayHDR 1000 men ser att dessa skärmar ligger på +10 000 kr.

Just nu får jag nöja mig med lite halvdant stöd för god ljusstyrka och färgåtergivning, även om de två komponenterna inte ger hela bilden, utan bara är ett av de många riktmärken som finns att titta på.

Det enda som oroar mig hos ASUS ProArt PA279CRV är att experterna hos https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/proart-display-pa279crv anser att skärmen har riktigt dålig contrast ratio. De tycker att den är så dålig att man inte kan använda skärmen i ett mörkt rum. Kan jag lösa problemet genom att ha en stark taklampa? Är det så enkelt @Laxpudding ?

Jag tänker att om jag lyser upp rummet tillräckligt så tror jag det ska vara OK

För den som är intresserad av VESA-certifikaten, här är tabellen:

Minimum Peak Luminance (MPL) - Brightnessin in cd/m2
Typical Dimming Technology (TDT)
Range of Color: Color Gamut - WCG* = Wide Color Gamut
Maximum Black Level Luminance (MBLL) - Brightness in cd/m2
Maximum Backlight Adjustment Latency (MBAL) - Number of Video Frames

DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: sRGB, TDT: Screen-level, MBLL: 0.4 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 1000 MPL: 1000 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.05 nits, MBAL: 8

True Black DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

True Black DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

True Black DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

Från https://displayhdr.org/performance-criteria-cts1-1/
Här kan man se att DisplayHDR 400 endast kräver sRGB med 400 nits, vilket är minimum för HDR-material om jag förstått det hela rätt. Medan DisplayHDR 1000 har en extra stor color gamut och når till 1000 nits. Dessa skärmar är också lite dyrare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alotiat:

Tack! Jag går i tankarna på att beställa ASUS ProArt PA279CRV https://www.scandinavianphoto.se/asus/proart-pa279crv-1059529 därifrån

Jo jag vet att den strama budgeten gör det hela väldigt tajt att få till något rimligt för professionellt bruk. Det jag har landat i är att man får en skärm som "nästan" uppfyller kraven. T.ex. ASUS ProArt PA279CRV som jag kollar på nu med VESA DisplayHDR 400 certifiering är ju mer en fingervisning av att den "knappt" klarar att visa bilder med någon form av rätt stöd. Jag vill ju helst ha VESA DisplayHDR 1000 men ser att dessa skärmar ligger på +10 000 kr.

Just nu får jag nöja mig med lite halvdant stöd för god ljusstyrka och färgåtergivning, även om de två komponenterna inte ger hela bilden, utan bara är ett av de många riktmärken som finns att titta på.

Det enda som oroar mig hos ASUS ProArt PA279CRV är att experterna hos https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/proart-display-pa279crv anser att skärmen har riktigt dålig contrast ratio. De tycker att den är så dålig att man inte kan använda skärmen i ett mörkt rum. Kan jag lösa problemet genom att ha en stark taklampa? Är det så enkelt @Laxpudding ?

Jag tänker att om jag lyser upp rummet tillräckligt så tror jag det ska vara OK

För den som är intresserad av VESA-certifikaten, här är tabellen:

Minimum Peak Luminance (MPL) - Brightnessin in cd/m2
Typical Dimming Technology (TDT)
Range of Color: Color Gamut - WCG* = Wide Color Gamut
Maximum Black Level Luminance (MBLL) - Brightness in cd/m2
Maximum Backlight Adjustment Latency (MBAL) - Number of Video Frames

DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: sRGB, TDT: Screen-level, MBLL: 0.4 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8

DisplayHDR 1000 MPL: 1000 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.05 nits, MBAL: 8

True Black DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

True Black DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

True Black DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2

Från https://displayhdr.org/performance-criteria-cts1-1/
Här kan man se att DisplayHDR 400 endast kräver sRGB med 400 nits, vilket är minimum för HDR-material om jag förstått det hela rätt. Medan DisplayHDR 1000 har en extra stor color gamut och når till 1000 nits. Dessa skärmar är också lite dyrare.

Proart-skärmen har inte dålig kontrast utan ett rätt typiskt kontrastförhållande för den typen av IPS-paneler om 900:1. Du lär inte vilja ha local dimmingen på i vilket fall när du arbetar eftersom man aldrig vet om det man ser på skärmen är en effekt av local dimmingen eller bildmaterialet man arbetar med.

Du löser inte "problemet" (som inte är ett problem) med att tända lampor i taket. Mer ljus påverkar hur du uppfattar bilden och ljuset från skärmen vilket kan bli problem när du börjar skapa/redigera innehåll. I ett ljust rum blir du sämre på att uppfatta skuggtoner och risken är då att du skapar innehåll som är för ljusa skuggtoner och blek bild. Idealet är ett rum med konstanta nivåer av ljus anpassat för ändamålet och den produktion som sker. Sedan kan man förstås laborera med lamport och annat, likt local dimming, när man slutat jobba för dagen och ska börja spela.

Angående DisplatHDR-specarna är det endast inom vilka tekniska parametrar specen ligger. Det säger inget om kvaliteten på HDR-bilden hos den inviduella skärmen. Tyvärr verkar rtings ha dåligt med EOTF/Tonemapping-tester på sina bildskärmstester. De är bättre på detta med TV-testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Proart-skärmen har inte dålig kontrast utan ett rätt typiskt kontrastförhållande för den typen av IPS-paneler om 900:1. Du lär inte vilja ha local dimmingen på i vilket fall när du arbetar eftersom man aldrig vet om det man ser på skärmen är en effekt av local dimmingen eller bildmaterialet man arbetar med.

Du löser inte "problemet" (som inte är ett problem) med att tända lampor i taket. Mer ljus påverkar hur du uppfattar bilden och ljuset från skärmen vilket kan bli problem när du börjar skapa/redigera innehåll. I ett ljust rum blir du sämre på att uppfatta skuggtoner och risken är då att du skapar innehåll som är för ljusa skuggtoner och blek bild. Idealet är ett rum med konstanta nivåer av ljus anpassat för ändamålet och den produktion som sker. Sedan kan man förstås laborera med lamport och annat, likt local dimming, när man slutat jobba för dagen och ska börja spela.

Angående DisplatHDR-specarna är det endast inom vilka tekniska parametrar specen ligger. Det säger inget om kvaliteten på HDR-bilden hos den inviduella skärmen. Tyvärr verkar rtings ha dåligt med EOTF/Tonemapping-tester på sina bildskärmstester. De är bättre på detta med TV-testerna.

Då är det alltså inte så farligt att ligga kring 1000:1. Ok ska se till att inte pilla för mycket med lampor. Något jag insåg som kan vara värt att tänka på är att här i Sverige så påverkar även tiden på dygnet ljuset en hel del, givet att rummet lyses upp av solen. Speciellt på vinterhalvåret kan en bildskärm diff:a ganska rejält om den kör med samma inställningar över hela dagen. Som du säger får man försöka ha så konstant ljus som möjligt. Beställer ASUSen!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skillnaden dagtid mellan soligt och mulet väder kan vara faktor 100x, från 100 000 lux ned till 1 000 lux. Man tänker inte på det som så stor skillnad eftersom pupillen gör sitt. Men det påverkar direkt hur man uppfattar bilden.

Svårast är växlande molnighet då det kan varierar på sekunder mellan dessa extrema ljusskillnader. Så har man behovet att arbeta med ljuset och färger på skärm behöver man skärma av dagsljuset. Man får förbereda sig på ett liv bakom gardiner.