Snabbkoll: Använder du VPN-tjänster?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du VPN-tjänster?

Virtuellt privat nätverk, eller VPN, är bra för att skydda din data på internet, komma åt jobbnätverk eller kringgå geoblockeringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

I jobbet används VPN för att komma den interna miljön externt, men inte privat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Är frågan om VPN i allmänhet eller kommersiella VPN-tjänster? Jag tycker att frågan säger #2 och övriga texten #1.

Att använda VPN för att komma in på jobbet skulle jag inte kalla en "VPN-tjänst".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja, vi använder det ibland med tjejens streaming-konton för att få tillgång till visst koreanskt innehåll.

Permalänk
Medlem

Beror på vad ni menar? Använder VPN på mobil och laptop för att komma åt hemmanätverket eller om jag är uppkopplad med dom på något shady gästnät så är det najs att vpn'a hem istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har Privat reläservice på iCloud aktiverat på min iPhone och MacBook.

Permalänk

Använder du anonymteringstjänst borde vara den intressanta frågan? Sedan kan denna tjänst använda sig en drös olika metoder proxy, tor, vpn.
Det intressanta är dock syftet.

En fråga jag tycker folk bör ställa sig är vem skyddar de sig emot? Litar man på anonymteringstjänsten att de ej kollar ens data?

Permalänk
Medlem

Ja, för att nå jobbet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

ja, använder Mullvad privat

Permalänk
Medlem

Japp med allt skräp som blir censureat av eu.

Permalänk
Medlem

Ingen VPN hemma. Har funderat på det, har en pfSense-router och har Banhof så egentligen bara jag som är för lat...
Jobbdatorn har VPN.

Permalänk
Medlem

Inte för tillfället dock. Jag måste justera min VPN-client. När jag slår på den blockeras Internetuppkopplingen helt, inget kommer in eller ut. Där kan man snacka om hög säkerhet. Jag har inte gjort några ändringar jämfört med när det fungerade och jag kan inte se att någon inställning är konstig. Jag får nog kontakta sporten.

Permalänk
Medlem

Hemma nej.
Jobbet ja.

Hade var mer intressant om ni hade.

Hemma
Jobbet
Hemma och jobbet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

På jobbet så är VPN igång konstant då viss mjukvara som vi arbetar i körs i stora server kluster.

Hemma så har jag aldrig kört VPN och kommer nog aldrig att göra, speciellt inte med tanke på hur mycket skit det skrivs om bolag efter bolag, så oavsett vad man väljer så kommer det förr eller senare säkert komma fram något så man bör byta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nej, men har funderat på det för att kunna se lite SVT-play från Norge.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Haptic:

Beror på vad ni menar? Använder VPN på mobil och laptop för att komma åt hemmanätverket eller om jag är uppkopplad med dom på något shady gästnät så är det najs att vpn'a hem istället.

I så fall använder du väl VPN-tjänster och bör klicka ja?

Permalänk
Musikälskare

I jobbet och hemma (datorer + mobiler), OpenVPN (pfSense) samt Mullvad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Använder tailscale då och då för att tunnlas in till hemnätet, och för att länka samman enheter utan att behöva "traditionell" VPN, men mindre sen jag satte upp min guacamole-instans.
Tycker dock fortfarande att det är en grymt bra tjänst de erbjuder, speciellt eftersom den är gratis upp till fem användare utan enhetsbegränsning vad jag vet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag är av filosofin att tillämpa security hardening, VPN, script blockers etc. till den högsta grad som går utan att "Internet går sönder" beträffande använandet. Det bygger inte nödvändigtvis i att ha något att dölja (delar gladligen med mig av extended user data till Apple för att förbättra deras produkter) utan en filosofi kring att Internet går åt fel håll beträffande övervakningssamhället.

Är det någon som minns kalibaliken kring RFA-lagen 2008? Förmodligen inte, eftersom ingen skriver om det i media längre. Och vi nu har mängder med nya övervakningar i samhället sen dess. Minns ni i början på 2000-talet när man sa att man skulle vara försiktig att ladda upp en bild på sig själv på Internet, vem som helst kan ju se hur du ser ut då?

Jämför det med dagens attityd kring hur man delar av sig av sina liv = ger bort gratis information. Det är du som är produkten, Tiktok-kids.

VPN har dock sitt pris i form av att re-captcha bullshit, Cloudflare DDOS spam om och om igen, och ibland re-captcha som är omöjliga att lösa; det är en idirekt blocker mot VPN, och så vill man inte skriva rakt ut utan man gömmer sig bakom en fejk-captcha som inte går att lösa.

Fuck you, Cloudflare. Och man kan inte logga in på SEB över VPN... fuck you, SEB. Var glad att jag är kund istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

I så fall använder du väl VPN-tjänster och bör klicka ja?

Inte som jag ser det. Om jag sätter upp en VPN-server hemma och ansluter till den så är väl inte det en tjänst? VPN-tjänst ser jag som något man köper (eller i vissa lägen får gratis) av någon annan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har Bitdefender vpn hemma och mobil. Ingen aning om det gör skillnad men känns bra

Permalänk
Medlem

Har en VPN-server hemma för att kunna komma åt mitt hemmanätverk på distans och jag använder även VPN för att komma åt jobbets system på distans.

Använder ingen VPN-tjänst för att kryptera data när jag bara surfar på Internet. Jag använder istället en väldigt obskyr teknik kallad "HTTPS" när jag anger inloggningsuppgifter och annan känslig data.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Mullvad på både hemmanätverk samt mobilen.

Permalänk
Medlem

Har VPN i routern hemma samt i mobilen för mig när jag inte är hemma. Grabben min kör vpn på sin mobil för att kringgå skolans filter. Kör med Mullvad och är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Inte som jag ser det. Om jag sätter upp en VPN-server hemma och ansluter till den så är väl inte det en tjänst? VPN-tjänst ser jag som något man köper (eller i vissa lägen får gratis) av någon annan.

En parentes, men: själva definitionen av en server är att den tillhandahåller en tjänst till en (eller flera) klient(er). Vare sig det rör sig om en kommersiell tjänst eller ej.

En klient-dator kan agera skrivar-server åt en server-dator, som då blir klient till klient-datorn då den tillhandahåller tjänsten

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

VPN har dock sitt pris i form av att re-captcha bullshit, Cloudflare DDOS spam om och om igen, och ibland re-captcha som är omöjliga att lösa; det är en idirekt blocker mot VPN, och så vill man inte skriva rakt ut utan man gömmer sig bakom en fejk-captcha som inte går att lösa.

Fuck you, Cloudflare. Och man kan inte logga in på SEB över VPN... fuck you, SEB. Var glad att jag är kund istället.

Misstänker att du använder Mullvad eller Torguard? Jag har använt de flesta av de stora märkena och har märkt att med dessa två så terroriseras man oftast av captchas. Särskilt Mullvads Stockholms-servrar verkar extra drabbade av någon anledning är min erfarenhet, Göteborg verkar vara bättre.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte Telia så mina uppgifter är väl ganska så säkra.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Bytte precis från Telia till Bredband2, enligt föregående kommentar kanske det var bra!

Permalänk
Medlem

Ser inget behov alls av vpn. Jag tror inte de större svenska isp'ern sitter och spionerar på vilka webplatser jag är på, och om de mot förmodan skulle göra det så håller jag ändå inte på med nåt kriminellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Nej, jag har inte Telia så mina uppgifter är väl ganska så säkra.

På tal om det verkar det inte ha hänt något på ett par år, någon som vet om det är Bahnhof som ligger på latsidan, Felia har slutat kasta sina kunder till vargarna eller om utpressarna har slutat för att det inte är värt det längre?

https://utpressningskollen.se/?event=find&provider=telia