Råd gällande rengöring och inbränning av gjutjärn

Permalänk
Medlem

Råd gällande rengöring och inbränning av gjutjärn

Jag har ett gjutjärn som jag sällan använt och aldrig bränt in. Kollat lite videos osv kring ämnet men är osäker vilket skick mitt gjutjärn är i osv.

Såhär ser det ut nu. Jag har låtit det stå i ättika/vatten blandning i några timmar, och rengjorde med bakpulver tillsammans med stålull. Baserat på faktumet att den inte känns särskilt nonstick och så som den ser ut, var den nog inte inbränd vid nyskick, eller så var det väldigt lite. För jag kan räkna antalet gånger jag använt den, på fingrarna. Låter otroligt att det skulle krävas ny inbränning efter så lite användning.

Frågan är vad t.ex fläcken i mitten är, och om ni hade bränt in den som det ser ut nu? För jag skulle inte bli förvånad om fläcken är bara en avsaknad av lackering snarare än smuts.

Och när jag ändå är på det; hur brukar ni bränna in, finns det för- eller nackdelar med spis jämfört med ugn? Temperatur, hur länge osv?

Rätt så nytt område för mig så ta allt med en nypa salt!

Permalänk
Medlem

Nonstick och stålull går nog inte ihop så bra?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nonstick och stålull går nog inte ihop så bra?

Ingen aning, det är inte ovanligt i de YouTube videos osv jag stött på, som ändå har bra like/dislike ratio och bra mängd visningar. Dock sa den senaste jag kollade på att det är mest för att få bort rost, vilket jag är rätt säker på att jag hade. Det var nog inte mycket, men det fanns definitivt lite brunt/orange smuts i botten.

Men utifrån vad jag lärt mig om gjutjärn är det väl skit samma om du så river bort hela det yttre nonstick lagret, för du kan alltid laga med hjälp av inbränning osv? Somliga har ju haft sina pannor i generationer.

Permalänk
Medlem

Hela grejen med inbränning är placebo. Laga mat med tillräckligt med fett varje gång så löser det sig. Tillräckligt är så att maten inte bränner fast. Det går bra att diska med lite diskmedel också.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bränna in i flera steg.

Neutral olja som rapsolja

Börjar under oljans rykpunkt ca 170 - 180 grader i en timme eller så.

Drar upp värmen så högt det går och när det tyker rejält så tar jag bort från värmen och låter svalna. Torkar bort överflödig olja.

Diskar i varmt vatten.

Upprepar processen.

Brukar ALLTID steka pannkakor sedan, då det också assisterar.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Hela grejen med inbränning är placebo. Laga mat med tillräckligt med fett varje gång så löser det sig. Tillräckligt är så att maten inte bränner fast. Det går bra att diska med lite diskmedel också.

Du har fel. Vi kan steka pannkakor, du med din oinbrända och diskmedelsdiskade och jag med min. Så kan du se sen.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Finns två vägar att gå, vanliga och hardcooooore

Vill man börja om helt från början så lutar man av den, men det är starka grejer så inget man ger sig på utan att ha lite koll.

I ditt fall så gör följande:

Skrubba rent med tex en sån där rostfri trasseltuss som man kan köpa överallt. Gnugga på med diskmedel tills du tycker allt ser jämt och fint ut. Det kommer bli svart/brunt och se jäkligt skitigt ut. När du är nöjd diskar du bara rent den inför steg två.

Sätt ugnen på typ 250 grader. Smörj in pannan med ett tunt lager olja, typ valfri matolja. Man kan laborera med lite allt möjligt som olika vaxer och ha sig, tex bivax. Men har du inte det hemma så kör helt vanlig matolja.

Så tunt lager olja, in i ugnen i typ 30-60min. Du ser när det blivit svart/mörkbrunt. Detta gör du sedan i omgångar tills du är nöjd. Vill man snabba på lite så tar man bara ut den medans den är varm, använd typ grytvantar. Smörjer in den igen (kommer ryka och ha sig och beroende på olja så skulle det i teorin i alla fall kunna börja brinna).

In med den i ugnen igen och upprepa tills du börjar nöja dig med svärtan i pannan. Sista vändan kör du in den i ugnen och så stänger du av ugnen efter 30-60min men låter pannan stå kvar tills både ugn och panna är kall.

Klart!

För lite vardagsunderhåll om du tex behövt diska pannan lite grundligare eller vill ba bättre glid, så smörjer du bara in tunt med lite matolja och ställ på plattan. Låt den bli riktigt varm så det ryker och har sig en stund (ha uppsikt pga ev brandrisk). Sen låter du den vara svalna.

Tänk på att om tex grytvantarna blir oljiga så leder de värme bra och man bränner sig som f-n!