Analytiker spår kalldusch för AI under 2024

Permalänk
Medlem

Bra låt skiten spricka och verkligen på tiden, lite regler tas fram!
Kan bli rena mardrömmen annars. Så detta lär skådas hårt och regleras tight!

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Och jag tror folk äntligen inser att Internet är en fluga och börjar ägna sig åt viktiga saker istället.

Värst vad säker du är. Jag tror tvärtemot att AI bara kan förfinnas och bli bättre. Men många kommer använda ai-ordet i reklamsyfte när de inte har något med AI att göra.

Skrivet av NorthLight:

Bra låt skiten spricka och verkligen på tiden, lite regler tas fram!
Kan bli rena mardrömmen annars. Så detta lär skådas hårt och regleras tight!

Ledsen att göra dig besviken men det kommer inte hända. AI kommer alltid finnas kvar detta är ingen kryptobubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bra låt skiten spricka och verkligen på tiden, lite regler tas fram!
Kan bli rena mardrömmen annars. Så detta lär skådas hårt och regleras tight!

instämmer, är så trött på denna AI hysteri det lär inte sluta bra för oss om det inte regleras hårt som elon musk har varnat oss för tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men slutklämmen är, det finns licensierade modeller, och fler lär komma. Adobe kan ge dig de där logg-filerna redan idag. Dvs, datorerna har lärt sig måla och några illustratörer(3d-modellerare/fotografer) har fått kompensation.

Nu överdriver jag stort, men följden är ju att dessa yrkesroller "inte längre behövs", oavsett om framtida modeller är under lagstiftning eller inte.

Landskapet har förändrats och kommer stanna förändrat.

Adobe lärde väl upp sin AI med bilder som fanns i Adobe stock vilket många konstnärer inte var så nöjda med, särskilt när det visade sig att det fanns AI konst i Adobe stock som var baserat på vissa konstnärer som hade valt att inte sälja sin konst till Adobe stock.
https://youtu.be/36P1_FhpbIU?si=mXQ01JgfLnfu-gCY

Sen finns det en fråga om etik med ai som jag inte tycker att det pratas tillräckligt om, är det verkligen etiskt ok att tvinga oss att titta/läsa/lyssna på ai genererat material?
https://youtu.be/EUrOxh_0leE?si=6wtIcf7cOn6D6vh0

Att landskapet är förändrat och kommer fortsätta vara det håller jag helt med om. Dock kanske det behövs lite ordentlig lagstiftning och reglering kring det så att folk inte bara olovligt använder andras material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bra låt skiten spricka och verkligen på tiden, lite regler tas fram!
Kan bli rena mardrömmen annars. Så detta lär skådas hårt och regleras tight!

EU behöver inte hamna efter ännu mer än vad vi redan gör tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Sen finns det en fråga om etik med ai som jag inte tycker att det pratas tillräckligt om, är det verkligen etiskt ok att tvinga oss att titta/läsa/lyssna på ai genererat material?

Är det ok att tvinga oss att läsa dina kommentarer?

Sorry, inget illa menat. Kunde bara inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Riktigt trött på hypen, I varenda workshop senaste åren är det alltid något som tycker vi ska ha med AI.
Samtidigt kan personen aldrig utveckla svaret, vet inte hur det används, vad det ska användas till...

Känner igen det där. Fick en ny chef för ungefär ett år sedan och vid något tillfälle i våras så hade vi under några veckors tid typ 3-4 möten där agendan var att den nya chefen ville visa upp för bolaget hur vi kommer använda oss av AI. Därför skulle vi diskutera det. På det tredje mötet ledsnade jag och sade "som den enda som faktiskt använder ai i jobbet i det här rummet så tycker jag inte att vi behöver göra någonting alls". Det är nu mera mitt före detta jobb. Frivilligt, alltså, så klart.

Det blev verkligen ett buzzword av rang friskt använt av framförallt slipsnissar som knappt ens förstod vad det var för något.

Med det sagt så tror jag att AI är mer än en fluga, på gott och ont. Har nyligen gått från Intern-IT till utvecklare och det är vansinnigt vad AI hjälper mig i mitt jobb.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Känner igen det där. Fick en ny chef för ungefär ett år sedan och vid något tillfälle i våras så hade vi under några veckors tid typ 3-4 möten där agendan var att den nya chefen ville visa upp för bolaget hur vi kommer använda oss av AI. Därför skulle vi diskutera det. På det tredje mötet ledsnade jag och sade "som den enda som faktiskt använder ai i jobbet i det här rummet så tycker jag inte att vi behöver göra någonting alls". Det är nu mera mitt före detta jobb. Frivilligt, alltså, så klart.

Det blev verkligen ett buzzword av rang friskt använt av framförallt slipsnissar som knappt ens förstod vad det var för något.

Med det sagt så tror jag att AI är mer än en fluga, på gott och ont. Har nyligen gått från Intern-IT till utvecklare och det är vansinnigt vad AI hjälper mig i mitt jobb.

Jag är rätt säker på, att många företag kommer behöva köpa in AI från företag som Palantir, då man som företag inte klarar av att ens förstå vad det är och hur man bäst anväder det. Kort och gott: Företag, oavsett storlek, kommer vara beroende av företag som jobbat med detta under många många år. Palantir, tror jag personligen kommer bli ett namn på allas läppar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Med det sagt så tror jag att AI är mer än en fluga, på gott och ont. Har nyligen gått från Intern-IT till utvecklare och det är vansinnigt vad AI hjälper mig i mitt jobb.

Ser själv en stor potential i hur man skulle kunna använda AI för olika typer av tidskrävande [skit]jobb, på ungefär samma sätt som man idag använder olika typer av schaktmaskiner istället för massor av folk med spadar.

Många verkar tyvärr tro att AI är något magiskt ymnighetshorn som tillfredsställer alla användarens behov utan någon input utifrån, och kommer antagligen bli hundra gånger värre att försöka förklara än att datorchassit inte är "hårddisken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Är det ok att tvinga oss att läsa dina kommentarer?

Sorry, inget illa menat. Kunde bara inte låta bli.

Helt rätt att smasha på den lätta bollen

Dock producerar jag inte oändligt med kommentarer per sekund samt att mina kommentarer oftast har en tanke bakom dom vilket vi definitivt vet att ai kommentarer inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får ju höra från frilansfolk att uppdragen börjar försvinna. Idémänniskor behöver inte anlita en illustratör lika ofta etc.

Där kommer inga nya lagar hjälpa (och etiken att stifta lagar bara för att behålla "kul" jobb är diskuterbart till att börja med). Det finns licensierade modeller. Adobe Firefly särskilt. De är på väg med en modell som kan generera vektorgrafik dessutom. Läskigt men det är bara att acceptera läget och anpassa sig.

Inte särskilt förvånande.
”Idémänniskorna” i bemärkelsen copy writers och art directors är nästa länk i den kedjan som kommer att ersättas med ai genererade produkter. Den överväldigande majoriteten i den branschen arbetar med marknadsföring, och det de producerar är i extremt hög utsträckning helt formelbaserat. Till att börja med kommer ai-tools att öka deras produktivitet (vilket kommer att leda till att färre behövs), för att sedan bli en yrkeskategori som i många fall kan hoppas över helt för att deras uppgift kan tas över av dem som idag är beställare.

Edit: I längden gäller det här rimligen också vad som idag är högbudgetproduktion. Videoreklamen för Kia, Audi, Polestar, BMW… är fullständigt generisk och man skulle helt sömlöst kunnat ersätta det ena bilmärket med det andra i de här produktionerna. Någon gång i framtiden kommer någon tjomme på Mercedes att klicka på ”nya S-klasse, Swiss mountains” som hämtar 3-D modell data på den nya bilmodellen internt, och genererar hela videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Inte särskilt förvånande.
”Idémänniskorna” i bemärkelsen copy writers och art directors är nästa länk i den kedjan som kommer att ersättas med ai genererade produkter. Den överväldigande majoriteten i den branschen arbetar med marknadsföring, och det de producerar är i extremt hög utsträckning helt formelbaserat. Till att börja med kommer ai-tools att öka deras produktivitet (vilket kommer att leda till att färre behövs), för att sedan bli en yrkeskategori som i många fall kan hoppas över helt för att deras uppgift kan tas över av dem som idag är beställare.

Edit: I längden gäller det här rimligen också vad som idag är högbudgetproduktion. Videoreklamen för Kia, Audi, Polestar, BMW… är fullständigt generisk och man skulle helt sömlöst kunnat ersätta det ena bilmärket med det andra i de här produktionerna. Någon gång i framtiden kommer någon tjomme på Mercedes att klicka på ”nya S-klasse, Swiss mountains” som hämtar 3-D modell data på den nya bilmodellen internt, och genererar hela videon.

Det ligger iofs väldigt mycket kreativitet bakom. Vad AI-verktygen gör är att ta den kreativiteten och det hårda arbete som ligger bakom till att generera något derivat. Det är inget annat än att stjäla människors jobb för att ersätta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får ju höra från frilansfolk att uppdragen börjar försvinna. Idémänniskor behöver inte anlita en illustratör lika ofta etc.

Där kommer inga nya lagar hjälpa (och etiken att stifta lagar bara för att behålla "kul" jobb är diskuterbart till att börja med). Det finns licensierade modeller. Adobe Firefly särskilt. De är på väg med en modell som kan generera vektorgrafik dessutom. Läskigt men det är bara att acceptera läget och anpassa sig.

Det oetiska är snarare att stjäla folks jobb för att ersätta dem. Här krävs ny immaterialrätt som anpassas efter rådande omständigheter.

Permalänk
Medlem

Chatboten Claude hälsar följande:

Det är roligt att läsa hur många som är "rädda" för den nya AI-tekniken. Kom igen nu, vi pratar om rätt basic AI just nu, den är som ett nyfött barn jämfört med en vuxen människa.

I framtiden kommer AI säkert att utvecklas på sätt som vi inte ens kan föreställa oss idag. Kanske kommer den att samarbeta med människor på helt nya vis, eller hitta lösningar på problem som vi trodde var omöjliga. Det enda vi vet är att det kommer bli annorlunda.

Att tro att AI bara är en fluga som snart försvinner visar bara på okunskap. Visst, vissa tillämpningar kanske visar sig vara överhypade just nu, men själva tekniken är här för att stanna. Det handlar bara om att lära sig använda den på rätt sätt.

Vad tror ni, kommer intelligens någon gång att vara "en fluga" som försvinner, eller är det en del av mänsklighetens utveckling som bara kommer att växa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det oetiska är snarare att stjäla folks jobb för att ersätta dem. Här krävs ny immaterialrätt som anpassas efter rådande omständigheter.

Sådär sa man om tryckpressen också, tekniken "tar över" jobb och driver mänskligheten framåt. Så har det alltid varit och vi ska absolut inte börja lagstifta bort utveckling för att folk ska känna sig viktiga.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Sådär sa man om tryckpressen också, tekniken "tar över" jobb och driver mänskligheten framåt. Så har det alltid varit och vi ska absolut inte börja lagstifta bort utveckling för att folk ska känna sig viktiga.

Nej, det sade man inte. Inte heller handlar det om att lagstifta bort utveckling för att folk ska känna sig viktiga. Det handlar om de mest grundläggande principerna bakom äganderätt/immaterialrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det sade man inte. Inte heller handlar det om att lagstifta bort utveckling för att folk ska känna sig viktiga. Det handlar om de mest grundläggande principerna bakom äganderätt/immaterialrätt.

Vilka är totalt utdaterade redan som det är. Om jag planterar ett träd, och du tar kort på det eller målar av det. Är det jag som ska ha betalt för dina sålda bilder?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vilka är totalt utdaterade redan som det är. Om jag planterar ett träd, och du tar kort på det eller målar av det. Är det jag som ska ha betalt för dina sålda bilder?

Bisarr liknelse. Hur tycker du att den är relevant?

Permalänk

Jag tror det blir i princip samma som IT-bubblan slutet av 1900 talet. Dvs en övertro på IT.
Och precis som efter IT-bubblan, så kommer Ai sakta växa sig starkare.

En utmaning Ai har är såklart regleringar, men jag ser ändå att Ai lär växa sig starkare i andra länder utan denna Ai.
Att argumentera för att endast reglera Ai i västvärlden, är som att slutet av 1800 talet argumentera för att förbjuda elektricitet i västvärlden när resten av världen kommer använda elektricitet.

Skrivet av DasIch:

Nej, det sade man inte. Inte heller handlar det om att lagstifta bort utveckling för att folk ska känna sig viktiga. Det handlar om de mest grundläggande principerna bakom äganderätt/immaterialrätt.

Allemansrätten, servitut, minerallagen, plan - och bygglagen (tvångsinlösning) etc skulle jag säga inskränker lite mer. -En hems ens borg är inte säkert och man kan bli av med denna, bara för att någon annan vill ha den och kan övertyga staten att denna behöver ha ens egendom.
Det du pratar om är väldigt flummiga, luddiga saker. Som att en Ai precis som en människa använder andras verk som inspiration för att skapa egna verk.
Och i praktiken så kommer det bli tufft för företag i framtiden att göra saker manuellt som en Ai kan göra. Precis som för alla företag som vill ha handgjorda saker. Så ska man införa reglering av Ai, se då till att denna reglering införs i alla världens länder så att vi ej försämrar vår konkurrenskraft.

Permalänk
Glädjespridare

@lillaankan_i_dammen

Angående regleringar: absolut, regleringar blir lätt bara symboliska utan riktigt breda överenskommelser (helst globala).

Majoriteten av alla regleringar av exempelvis rättigheter/skyldigheter för finans, företag & individer, en del skatter, och annat bör vara globala... annars blir de tandlösa när vissa kan utnyttja luckorna.

Först relativt nyligen lyckades väl OECD baxa igenom global miniminivå av företags vinstbeskattning (15% ?), vilket minskar incitamenten till skatteplanering via skatteparadis... eller åtminstone försvårar det.

Ditto behövs väl parallellt brett överenskomna regler om sanktioner också, för att straffa de som vill skaffa sig fördelar genom att helt enkelt strunta i regleringar (som exempelvis Kina, Ryssland m.fl.).

I en värld där en del hela länder och multinationella företag gärna tar chansen att köra över andra så är "överstatlig" kontroll- & sanktionsförmåga en nödvändighet.
Välvillig övermakt mot illvilliga särintressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allemansrätten, servitut, minerallagen, plan - och bygglagen (tvångsinlösning) etc skulle jag säga inskränker lite mer. -En hems ens borg är inte säkert och man kan bli av med denna, bara för att någon annan vill ha den och kan övertyga staten att denna behöver ha ens egendom.
Det du pratar om är väldigt flummiga, luddiga saker. Som att en Ai precis som en människa använder andras verk som inspiration för att skapa egna verk.
Och i praktiken så kommer det bli tufft för företag i framtiden att göra saker manuellt som en Ai kan göra. Precis som företag som för alla företag som vill ha handgjorda saker. Så ska man införa reglering av Ai, se då till att denna reglering införs i alla världens länder så att vi ej försämrar vår konkurrenskraft.

Förklara hur dessa lagar är värre, gärna med hänvisning till specifika lagrum. Berätta sen hur två fel gör ett rätt.
Nej, AI använder ingenting som inspiration. Det finns inget medvetande med mänskliga egenskaper. Vad den gör är att generera derivat baserat på människors arbete. Den kan identifiera egenskaper, både specifika och generella, som är åtråvärda och önskvärda.
Det är att ta vad människor skapat, genom blod, svett och tårar, och generera derivat som fråntar dem frukterna av deras arbete. Vi pratar inte om människor som studerar och lär sig av andra. Vad det handlar om är algoritmer som extraherar essensen i människors verk för att generera derivat.
Om det var individer som gjort detta mot storföretag hade stämningarna haglat. Nu är det bara försvarslösa konstnärer, som blivit kissade i munnen genom historien, som är totalt rättslösa.

Det enda rimliga är att kräva explicit godkännande av de som skapat bilderna (eller texten) för att det ska få användas till träning av AI. Saknas det ska ersättning utgå. Och det bör tas ned till individnivå, inte bara till den entitet som råkar äga rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bisarr liknelse. Hur tycker du att den är relevant?

Eftersom du drar nytta av mitt arbete och sedan tjänar pengar på det. Det är väl precis vad vi diskuterar här? Eller vad menar du är den egentliga skillnaden?

Sen att du tror att det inte var något motstånd mot tryckpressen när den kom talar väl för sitt, jag är ytterst tveksam till att jag kan nå fram här.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Eftersom du drar nytta av mitt arbete och sedan tjänar pengar på det. Det är väl precis vad vi diskuterar här? Eller vad menar du är den egentliga skillnaden?

Sen att du tror att det inte var något motstånd mot tryckpressen när den kom talar väl för sitt, jag är ytterst tveksam till att jag kan nå fram här.

Det handlar inte om att dra nytta av andras arbete utan om att ta deras medel till produktion och överlevnad. Ditt exempel hade varit mer rimligt om du upprättar en park med "sexiga träd för dendrofiler", och någon tar bilder och sedan säljer dem. Det är något du skulle kunna stämma fotografen för idag, och vinna målet.

Jag har inte påstått att det aldrig var något motstånd mot tryckpressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar inte om att dra nytta av andras arbete utan om att ta deras medel till produktion och överlevnad. Ditt exempel hade varit mer rimligt om du upprättar en park med "sexiga träd för dendrofiler", och någon tar bilder och sedan säljer dem. Det är något du skulle kunna stämma fotografen för idag, och vinna målet.

Jag har inte påstått att det aldrig var något motstånd mot tryckpressen.

Och det här är precis vad som har sagts om i princip varenda tekniskt framsteg genom hela historien. Folk anpassar sig eller går under. Och det har ju gått rätt bra än så länge.
Att klänga fast vid "arbeten" som egentligen inte behövs och kan automatiseras eller tas över maskiner/datorer är ju bara bakåtsträvande.

Hade vi lyssnat på och anpassat oss efter människor som är emot att tekniken "tar arbeten" så hade vi ju inte ens genomgått industriella revolutionen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror det blir i princip samma som IT-bubblan slutet av 1900 talet. Dvs en övertro på IT.
Och precis som efter IT-bubblan, så kommer Ai sakta växa sig starkare.

Jag tänkte också direkt på detta när jag läste tråden, att det inte finns någon motsättning mellan bubbla och att det skulle vara en lovande teknik. Mycket av det som pratades om tog 10, 15, 20 år att realisera i verkligheten, men det gör ju inte det som hände till mindre av en bubbla.

Om vi har en bubbla nu är jag inte kvalificerad att bedöma, men börsindexen ser i min värld ut att ha gått helt bananas och verkar framförallt dras upp av Big Tech. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en rejäl smäll och att det sen går över i en mer normal utveckling där mycket av det som utlovats de närmsta kommande åren materialiseras i en eller annan form om 10-15 år istället.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Och det här är precis vad som har sagts om i princip varenda tekniskt framsteg genom hela historien. Folk anpassar sig eller går under. Och det har ju gått rätt bra än så länge.
Att klänga fast vid "arbeten" som egentligen inte behövs och kan automatiseras eller tas över maskiner/dator är ju bara bakåtsträvande.

Hade vi lyssnat på och anpassat oss efter människor som är emot att tekniken "tar arbeten" så hade vi ju inte ens genomgått industriella revolutionen.

Om du vill att sådana påstående ska tas på allvar får du hänvisa till källor. Att förkasta människors rättigheter till förmån för teknologisk utveckling gör människor till slavar. Det är inte en utveckling som är värd att ha, för att inte tala om att den är fullkomligt förkastlig.

Du tycks inte förstå min kritik. Det handlar inte om att tekniken tar över arbeten, utan om att den inskränker människors rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Och det här är precis vad som har sagts om i princip varenda tekniskt framsteg genom hela historien. Folk anpassar sig eller går under. Och det har ju gått rätt bra än så länge.
Att klänga fast vid "arbeten" som egentligen inte behövs och kan automatiseras eller tas över maskiner/datorer är ju bara bakåtsträvande.

Hade vi lyssnat på och anpassat oss efter människor som är emot att tekniken "tar arbeten" så hade vi ju inte ens genomgått industriella revolutionen.

Jag håller med dig, men samtidigt är det ju annorlunda med AI jämfört med tryckpressen. Med tryckpressen (eller ångmaskinen eller "vanliga" datorprogram etc) använder man ju inte någon annans arbete som input mot deras vilja. Tryckpressen och datorn kan förvisso användas till att kopiera andras arbete mot deras vilja, men det har vi ju också internationell lagstiftning mot. Fotografering som du nämnde är ett gränsfall, men viss användning strider mot upphovsrätten.

Det man lutar sig mot vad gäller träning av AI är dels "fair use", att man får använda andras verk mot deras vilja i viss mån även om de har upphovsrättsskydd (t ex för att citera), och dels att mycket material är släppt under licenser som t ex GPL som tillåter att man läser koden och tar inspiration osv. I första fallet kan man tänka sig att man förtydligar lagen om att träning av AI inte är "fair use" utan behöver något slags tillstånd, och i det andra fallet kan man tänka sig att man behöver ett explicit tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att använda verket för just träning av AI (vilket ju kanske inte var vad som avsågs när verket släpptes "fritt").

Jag är främst för att alltid tillåta träning av AI av två skäl:

1. Det finns mindre nogräknade aktörer som ändå kommer göra det. Om inte i väst så definitivt i Kina, Indien och andra länder. De länder som förbjuder träning av AI utan explicit tillstånd kommer hamna på efterkälken.

2. Jag tror det är en enorm "boom" av produktivitet som kommer födas ur det här och göra världen bättre i det stora hela, på samma sätt som produktivitetsökningar har gjort tidigare (industriella revolutionen, datorer osv). Tänk om man vid kamerans uppfinnande förbjudit all användning där fotografen inte hade tillstånd från ägaren/upphovsrättsinnehavaren av alla objekt i fotot! Jag känner också att vi absolut inte vill hamna i situationen med Youtube där ett par sekunder av musik i bakgrunden (t ex en bil som åker förbi med stereon på) gör att filmen kan tas ner med hänvisning till upphovsrätten.