Permalänk
Medlem

HTC Vive friterad av grendosa? :(

Hej, jag har strömkablen och båda sensorerna inkopplade i en grendosa men en strömbrytare på. När jag vill köra igång systemet så slår jag bara på strömmen men denna gången så lät det lite från grendosan när jag satte på den och efter det så startar ingenting. Jag har testar att bypassa linkboxen och göra allt in i datorn och ac adaptern i elutaget men headsetet vill inte starta ändå

Är det möjlig att grendosa har dödat både linkboxen och headsetet i en svepa? Hur stor chans är det att bara ac adaptern är sönder och inte själva headsetet? Är det verkligen så att ett system för 8000 kr kan förstöras så enkelt?

Permalänk
Medlem

@Link2000: Grendosor med strömbrytare är gjorda för att slå av strömmen om man typ skall åka bort eller så, inte för att konstant användas som strömbrytare, det håller dom inte för.

Vi fick nyligen byta ut ett femtiotal grendosor här på jobbet då en kontakt i en hade slitits ut och orsakat en kortslutning.

Hoppas på att det bara är strömadaptern till din Vive som rykt. Har du en adapter du kan låna av någon och testa med eller kanske en universaladapter?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

En grendosa är en passiv komponent. Sannolikheten att den är skyldig att något gått sönder är minimal.

Funkar det i ett annat el uttag? Kanske det gått en säkring bara.

Har man mycket på en fas så kan det räcka att man slår igång allt samtidigt. Inrush current är så hög att säkringen slår ifrån. Händer hos mig ibland när jag startar grendosan med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har testat andra uttag men funkar inte ändå. Jag har slagit av och på den säkert 50 gånger på ett år nu innan jag köpte grendosan så man kan ju tycka att den borde klara av det. Jag hade inte använt den på säkert 3 veckor innan detta hände nu. Det har alltid funkat utan problem. Jag har ingen annan ac adapter så får köpa en och testa, förhoppningsvis så löser det problemet annars blir det dyrt

Att använda en strömbrytare att slå av allt är det ända sättet att stänga av allt helt annars måste man vänta tills allt går i standby läge, trodde det var vanligt att lösa detta med en grendosa. kanske bäst att investera i en med surge protection

Skickades från m.sweclockers.com