Vad hjälper en arbetsförmedlare dig med?

Permalänk
Medlem

Vad hjälper en arbetsförmedlare dig med?

Hej.

Jag har genom mina aktiva år på AF erfarit den hemska sanningen att,
En arbetsförmedlare bara vill äta tårta och dricka kaffe!
Inte hjälper dem oss med våra jobb visioner i alla fall.
Jag erfar att det är på samma sätt med en typisk "soc kärring"

Erfarenheter kring ämnet?

Permalänk
Avstängd

Har själv aldrig behövt nyttja Arbetsförmedlingen men har vänner och bekanta som har gjort det, och av det lilla jag hört så har man fått bra hjälp som lett till en anställning direkt eller anställning efter att man gått en kortare utbildning.

Permalänk
Medlem

Utbildning, praktik, hjälp med cv, tips på jobb, en plattform för att söka jobb.

Men i slutändan så är det ditt eget ansvar att hitta och skaffa dig ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Hej.

Jag har genom mina aktiva år på AF erfarit den hemska sanningen att,
En arbetsförmedlare bara vill äta tårta och dricka kaffe!
Inte hjälper dem oss med våra jobb visioner i alla fall.
Jag erfar att det är på samma sätt med en typisk "soc kärring"

Erfarenheter kring ämnet?

Om du Menar "arbetsförmedlare" på AF. Så gör de inget.
AF är numera bara ett Statligt kontrollorgan som bara har till uppgift att övervaka arbetssökande och har lämnat över allt som har med förmedling och hjälp till jobb på inhyrda bolag.

Min egna erfarenhet bara.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

En arbetslös försöker sälja sina tjänster till någon som vill betala för dessa tjänster.
Köparen är i princip alltid den som bestämmer om den vill köpa något oavsett vad vi nu pratar om.
Det den som säljer kan göra är att antagligen bli mer attraktiv eller bli billigare, det finns regler (kollektivavtal)som hindrar hur billig.

En förmedlare i detta fall en person på arbetsförmedlingen kan hjälpa arbetslösa att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden genom att skriva bättre cv, informera hur man bör svara på en arbetsintervju, den kan även upplysa var och hur man kan söka jobb, vilka utbildningar man kan gå, även hjälpa till med bidrag.

Ett problem med förmedlare på arbetsförmedlingen är vad jag tolkar väldigt överbelastade, de kan inte lägga ner hur mycket tid som helst på en person.

Så jag håller inte på något sätt med om att arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen endast vill äta tårta, tycker man det så kan man ta ett sådant jobb och pröva på.

Problemet är snarare tuff arbetsmarknad, alla köpare vill ha bästa person som de kan få för ett visst jobb. Där det dessutom blir mer nischat att denna person är olika för olika jobb, vissa kommer då utanför. Och det går diskutera hur man kan åtgärda detta, men felet beror knappast på arbetsförmedlarna på arbetsförmedlingen. De styr inte arbetsmarknaden mer än någon annan vanlig person som ej har makt. (regeringen kan styra över arbetsmarknadspolitiken, men sedan har vi konjekturen som också påverkar)

Byråkratisamhället är sedan ett annat problem. Arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen ska kontrollera arbetslösa att de söker jobb, läkare på vårdcentraler ska "kontrollera" sjuka att de är sjuka så de får sjukintyg osv.
Man kan undra hur mycket tid alla dessa personer lägger på att kontrollera och vad som skulle hända om de istället kunde lägga tiden på att hjälpa? Men det är inget lätt problem att lösa.
Det är för övrigt samma sak att bara ta en sväng i nordstan i Göteborg, man stöter på hur många väktare och poliser som helst när man går där, tänk om dessa personer istället kunde hjälpa folk att handla. Men det är lättare sagt än gjort.

Permalänk
Medlem

Förmedlingen är väl nerlagd? Åtminstone häromkring. I de lokalerna var det till för ett tag sedan en krog som sedan gått i kk, står tomt nu men blir väl ännu en pizzeria där så småningom, och i grannkommunen finns nu apoteket i deras tidigare lokaler. Tror inte jag sett en arbetsförmedling på.. ja vad kan det vara? 10 år? 15? Det är väl bara nån internettjänst nuförtiden. Eller finns det kvar i storstäderna?

Permalänk
Medlem

Bra fråga.
En annan bra fråga är vad detta har att göra med Processorer, moderkort och minnen?

Samt, varför hamnar så många random frågor i just Processorer, moderkort och minnen???? 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen har väl numera främst handläggare som ser till att arbetssökande följer sin handlingsplan?

Statens Servicecenter har tagit över all fysisk kontakt vad jag vet.

Efter att de yrkesinriktade förmedlingarna försvann, så känns AF som ett stort skämt.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är upp till arbetssökande att skriva CV, hitta jobb mm. Arbetsförmedlingen kan guida en lite men det är sällan de bara kommer och säger att här har du jobb. Det är upp till arbetssökande att hitta själv. Så man kan undra varför man behöver dem. Personligen hade jag väldigt svårt att hitta mitt första jobb. Det var lågkonjunktur efter 2008 kraschen och med inga kunskaper annat än samhällskunskap på gymnasiet och filosofilurser på universitetet var det ingen som ville ha en. Man kunde söka massor utan att få napp.

Flesta jobb fås genom kontakter vilket är svårt när man är osocial person som bara sitter hemma och spelar dator.

Fick ett jobb via dem och det visade sig vara riktigt dåligt jobb där jag tror förmedlaren hade någon deal med företaget för de stod för 60% av lönen men de gjorde inga kontroller så vi hade lägre lön än vi borde, högre arbetsbelastning, obetald övertid. Till slut byttes handläggare och då såg dem hur illa det var men när de krävde mer betalt för att de skulle fortsätta ge stöd så stängde de ner företaget istället.

Klarar man sig själv behövs de knappt annat än kolla att ma sökt tillräckligt med jobb för att fortsätta få A-kassa. Men har man svårt att söka jobb själv av olika anledningar så känns det inte som de kan göra mycket. Det är inte sovjet där de bara säger jobba här och så har man jobb. Med nackdelen att du inte får välja själv men du hade garanterat jobb där de ansåg du behövdes vare sig du ville eller inte.

Min erfarenhet av dem är från runt 2008-2012 och sedan en kort period 2016.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen hjälper inte till att hitta arbete längre och har väldigt lite kontakt med arbetstagare, det är lagt på externa aktörer. Arbetsförmedlingen tar beslut om vilket stöd arbetstagaren kan få, vilka bidrag arbetsgivare kan få för att anställa arbetstagare och vilka arbetsmarknadsutbildningar man får gå m.m.

Källa: Jag jobbar åt en sådan extern aktör.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hela arbetsförmedlingen är ju något av en intressant institution och har varit det sedan millenieskiftet.
För så var de ca 20 000+ personer och förmedlade ungefär lika många eller strax över arbeten per år (dvs 1-2 per anställd, per år, stor wtf på den).
Nu är de ca 10 500 och förmedlar näst intill inga arbeten då andra aktörer sköter den biten.

Det är minst sagt svårt att få insikt i vad de gör och hur de gör de men de har blivit mellanchefsmästare som endast slås av svensk sjukvård.

Möjligt att svensk integreringspolitik har hållit dem under armarna men som sagt, ni får gärna hjälpa mig hitta siffror som de själva inte är författare till.

De skulle behöva ta ett rejält omtag, kanske i form av reglerade bidrag eller bonusar för de som använder det så de kommer tillbaka till 1980 i form och funktion.

*tar fram popcorn*

Permalänk

Alla bör läsa på om "hur man skyddar sin SGI" man kan nämligen bli av med den alldeles för lätt.

Min erfarenheter är kontroll.

Ringer man en Arbetsförmedlare och bara ställer en fråga om en viss utbildning så knappar arbetsförmedlaren in utbildningen man funderar på som obligatorisk uppgift.

Det betyder alltså att om man bara funderar på en utbildning och bara vill veta hur det går till och därför kontaktar en arbetsförmedlare så kan vad som helst bil din obligatoriska uppgift.

Detta betyder alltså att en arbetsförmedlares uppgift inte är för att hjälpa en. Arbetsförmedlarens uppgift är att föröka sätta dit en.

Detta hände mig, jag funderade bara och såg hastigt en utbildning. Ringer in för att kolla saker som om man kan få något bidrag så att man slipper CSN. Jag sa till arbetsförmedlaren att citat : jag söker inte den här utbildningen jag bara såg den och funderar och tittar på olika utbildningar. Detta sa jag flera gånger.

Arbetsförmedlaren sätter utbildningen som obligatorisk att söka, var i och för sig bara en ruta att kyssa i. Med tiden såg jag att utbildningen krävde något jag inte var i närheten av i betyget så jag sökte inte utbildningen. På arbetsrapporten kryssade jag inte i den utbildningen.

Då åkte jag på en varning för att jag inte sökt den jag bara råkat nämna i förbifarten. jag blev redigt sur över detta, men sen har samma sak hänt igen.

En bagatell kan en del tycka, då man får en varning förta gången men inget händer, andra gången tre dagars avstängning har jag för mig. (grejen är ens SGI som man blir av med på varning ett)

Så nä jag varnar Fett för att ringa in och fråga något för det är exakt det här en arbetsförmedlare kommer göra. Mitt råd är att ha så lite man kan med dessa att göra och prata enbart med dom när det är ett absolut måste för en sak är säkert. Kan dom slå undan benen på dig så kommer dom inte tveka. Dom kommer aldrig stå på din sida eller något och gömmer sig bakom att man numera inte har en personlig arbetsförmedlare utan det är en ny varje gång man talar med dom.

Alla bör läsa på om "hur man skyddar sin SGI"

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Arbetsförmedlingen har väl numera främst handläggare som ser till att arbetssökande följer sin handlingsplan?

Statens Servicecenter har tagit över all fysisk kontakt vad jag vet.

Efter att de yrkesinriktade förmedlingarna försvann, så känns AF som ett stort skämt.

Det stämmer, det var inte längesen som dom anställde 110 personer i en liten mellan stad jag bodde i och dom som skulle ha uppgift att bara sitta och kontrollera och jaga personer som varit arbetslös länge. Man kan ju fundera på hur många sådana anställda personer arbetsförmedlingen har med den arbetsuppgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Det stämmer, det var inte längesen som dom anställde 110 personer i en liten mellan stad jag bodde i och dom som skulle ha uppgift att bara sitta och kontrollera och jaga personer som varit arbetslös länge. Man kan ju fundera på hur många sådana anställda personer arbetsförmedlingen har med den arbetsuppgiften?

Jag kommer ihåg i början på 90 talet då jag åkte till arbetsförmedlingen och skrev in mig, dagen efter ringer en handläggare och bad mig komma komma igen, tillsammans åkte vi till en arbetsgivare som han kände själv och jag fick jobbet direkt. Tror jag var 17 e 18 år.. Andra tider.

Permalänk
Skrivet av mmpr:

Hej.

Jag har genom mina aktiva år på AF erfarit den hemska sanningen att,
En arbetsförmedlare bara vill äta tårta och dricka kaffe!
Inte hjälper dem oss med våra jobb visioner i alla fall.
Jag erfar att det är på samma sätt med en typisk "soc kärring"

Erfarenheter kring ämnet?

Skrivet av walkir:

Arbetsförmedlingen har väl numera främst handläggare som ser till att arbetssökande följer sin handlingsplan?

Statens Servicecenter har tagit över all fysisk kontakt vad jag vet.

Efter att de yrkesinriktade förmedlingarna försvann, så känns AF som ett stort skämt.

har haft med dem att göra 2 ggr.

vid lågkonjukturen 2008 och sen igen vid 2016 eller nå sånt tror jag.

2008 så var det fortfarande helt offline och ville man ha cash fick man använda snigelposten.

och ja det ända de gjorde var att sitta på sina feta arsen å glo på youtube.

var arbetslös ca 1 år under då hörde inte ett ord från dem utöver att de gnällde att man sökte för lite jobb varje månad trots att man sökt varenda jobb på varenda företag innom rimlig räckvidd som inte krävde typ utbildning till läkare eller nått som jag absolut inte äns har en chans att få.

de var måttligt roade en månad på ren jävelskap lämnade in en lista där jag sökt varenda jobb som sjuksköterska/läkare för att få dem att knipa käft även att det inte fanns en chans i helvete att jag skulle få det.

inga kurser no nada i ett helt år innan ett jobb dök upp .

2016 hade det iaf gått över till digitalt och hade inte att göra med dem mer än typ 3 veckor eller nått men under den tiden så va det ungefär samma stil drick kaffe å ha de som ska söka jobb sitta i 2h i väntrummet efter inbokad tid när de istället kunde varit hemma och sökt jobb.

och givetvis gnäll för att man bara sökt absolut minimum kravet (hade sökt betydligt fler men man får ju spara på de som inte gått ut förrän till efter nästa raporteringsdatum ifall de blir "jobbtorka")

idag skulle jag inte äns vilja ha med dem att göra 7 mil till närmsta AF lokal...
och tippar att de lär garanterat inte ersätta resorna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Hela arbetsförmedlingen är ju något av en intressant institution och har varit det sedan millenieskiftet.
För så var de ca 20 000+ personer och förmedlade ungefär lika många eller strax över arbeten per år (dvs 1-2 per anställd, per år, stor wtf på den).
Nu är de ca 10 500 och förmedlar näst intill inga arbeten då andra aktörer sköter den biten.

Det är minst sagt svårt att få insikt i vad de gör och hur de gör de men de har blivit mellanchefsmästare som endast slås av svensk sjukvård.

Möjligt att svensk integreringspolitik har hållit dem under armarna men som sagt, ni får gärna hjälpa mig hitta siffror som de själva inte är författare till.

De skulle behöva ta ett rejält omtag, kanske i form av reglerade bidrag eller bonusar för de som använder det så de kommer tillbaka till 1980 i form och funktion.

*tar fram popcorn*

Frågar du mig så bör hela skiten läggas ner, man bör införa en sorts låg medborgarlön på socialbidragsnorm men kravet bör vara att man är svenskfödd och arbetat en period för att komma in i systemet med en del förpliktelser som genomförd militär grundutbildning. Inför 100% A-kassa 300 dagar + fria studier under dom dagarna frivilligt.

Lägg alla resurser på metoder/ställen där man faktiskt gör något som liknade arbetsmarknadsutbildningar/ aktivitet/nära samarbete med företgen som faktiskt innebär att man får ett yrke/jobb annars lägger man ner den utbildningen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Det enda arbetsförmedlingen gjorde när jag sökte jobb var att kontrollera att jag sökte jobb.

Platsbanken var förr ganska bra också, men numera finns det ju så många andra ställen att hitta jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Inför 100% A-kassa 300 dagar + fria studier under dom dagarna frivilligt.

Lägg alla resurser på metoder/ställen där man faktiskt gör något som liknade arbetsmarknadsutbildningar/ aktivitet/nära samarbete med företgen som faktiskt innebär att man får ett yrke/jobb annars lägger man ner den utbildningen.

I slutet av 90-talet skrev jag in mig på AF Kultur, då jag ville jobba med media. Fick snabbt utbildning inom medieproduktion, grafisk design och multimedia (Macromedia Director/Shockwave). Kort därefter började jag jobba med webbutveckling och gjorde webbspel för CDON/DVDON och MTG.

Största utmaningen som arbetssökande idag, är enligt mig att AF inte har några relevanta utbildningar längre. AF har även totalt tappat kontakten med de arbetssökande och bryr sig inte alls om kunskaper och ambitioner.

Sedan hade jag önskat fler relevanta yrkesutbildningar med fler utbildningsplatser. Idag är det inte ovanligt med 1000 sökande per utbildningsplats!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har haft med dem att göra 2 ggr.

var arbetslös ca 1 år under då hörde inte ett ord från dem utöver att de gnällde att man sökte för lite jobb varje månad trots att man sökt varenda jobb på varenda företag innom rimlig räckvidd som inte krävde typ utbildning till läkare eller nått som jag absolut inte äns har en chans att få.

de var måttligt roade en månad på ren jävelskap lämnade in en lista där jag sökt varenda jobb som sjuksköterska/läkare för att få dem att knipa käft även att det inte fanns en chans i helvete att jag skulle få det.

i

hahaha kul att du nämnde det, jag var med om exakt samma sak som du skrev här och gjorde samma sak till slut. Dom kallade in mig på nått kort möte bara för att gnälla på mig, och kärringen tog mot telefonsamtal samtidigt. Riktigt förnedrade mig genom att sucka och greja och säga nervärderande grejer.

Man fick lov att använda faxsmaskinen på arbetsförmedlingen och detta var i Östersund. Jag såg att det fanns massa fiskrensningjobb i Norge och annat så jag tänkte aha.

Så jag ställde mig där en dag och faxade alla jobb jag kunde hitta bland annat hela fax till alla fiskefirmor i hela Norge. Det tog en heldag, faxmaskinen stod vid stora entren precis där några på AF hade kontoret.

Dom på kontoret sa ifrån. Dom hade pratat med chefen och förbjöd mig att använda faxmaskinen något mer. Efter det så var det totalt tyst från dom arbetsförmedlarna.

Detta var i Östersund och där kunde arbetsförmedlarna var riktigt jävla elaka på såna nivåer som hade blivit ren skandal om det var i dag. Men jag gjorde så där i stället, jag vända på det. hittade på rent överdrivna sätt att söka jobb. Att gå in och tala om att man inte har råd med brev och frimärken och varken har dator med skrivare, var ett annat sätt sen sätt man i gång och söker femtio jobb på raken på plats. Detta var 1995 och det var en stor krasch på arbetsmarknaden. fanns inte ett jävla jobb alls att få under några år där men ändå ville kärringarna på AF sätta press på en.

Det blir ju en hel rejäl bunt med brev då för hundralappar. Men vad gör du sa nån, jag söker jobb och har frågat om lov att skicka brev via ert system sa jag bara. jag gjorde som dig, sökte allt branschvis. Det funkade tills dom förbjöd mig, Hahah deras blickar lever jag gott på än i dag, var ökänd på hela AF i Östersund

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av walkir:

I slutet av 90-talet skrev jag in mig på AF Kultur, då jag ville jobba med media. Fick snabbt utbildning inom medieproduktion, grafisk design och multimedia (Macromedia Director/Shockwave). Kort därefter började jag jobba med webbutveckling och gjorde webbspel för CDON/DVDON och MTG.

Största utmaningen som arbetssökande idag, är enligt mig att AF inte har några relevanta utbildningar längre. AF har även totalt tappat kontakten med de arbetssökande och bryr sig inte alls om kunskaper och ambitioner.

Sedan hade jag önskat fler relevanta yrkesutbildningar med fler utbildningsplatser. Idag är det inte ovanligt med 1000 sökande per utbildningsplats!

Nja det finns en hel del arbetsmarknadsutbildningar som faktiskt är rätt och vist vi säger en utbildning till Snickare i dag inte är bäst men den här krisen kan ju inte finnas för evigt. Finns rörmokare och elektriker då och då och det är ganska välbetalt samt att man kan vidareutbilda sig inom det där något.

har kollat in på arbetsmarknadsutbildningar under ett års tid och det kan faktiskt dyka upp väldigt roliga utbildningar då och då, mycket finns tillfälligt.

bygglovshandläggare(PÅ kommunen kan man gå andra interna utbildningar bara man får in en fot) såg jag ett kort tag för tre år sen men tog in på min gamla arbetsplats igen vilket jag ångrar.

Sen har du gruvux och vad som helst, man kan gå en ettårig utbildning vart som helst och slipper CSN lån bara man frågar och får godkänt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Frågar du mig så bör hela skiten läggas ner, man bör införa en sorts låg medborgarlön på socialbidragsnorm men kravet bör vara att man är svenskfödd och arbetat en period för att komma in i systemet med en del förpliktelser som genomförd militär grundutbildning. Inför 100% A-kassa 300 dagar + fria studier under dom dagarna frivilligt.

Lägg alla resurser på metoder/ställen där man faktiskt gör något som liknade arbetsmarknadsutbildningar/ aktivitet/nära samarbete med företgen som faktiskt innebär att man får ett yrke/jobb annars lägger man ner den utbildningen.

Precis det där har jag sagt själv i många år och det hade säkert blivit betydligt billigare med en låg medborgare lön för staten

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I slutet av 90-talet skrev jag in mig på AF Kultur, då jag ville jobba med media. Fick snabbt utbildning inom medieproduktion, grafisk design och multimedia (Macromedia Director/Shockwave). Kort därefter började jag jobba med webbutveckling och gjorde webbspel för CDON/DVDON och MTG.

Största utmaningen som arbetssökande idag, är enligt mig att AF inte har några relevanta utbildningar längre. AF har även totalt tappat kontakten med de arbetssökande och bryr sig inte alls om kunskaper och ambitioner.

Sedan hade jag önskat fler relevanta yrkesutbildningar med fler utbildningsplatser. Idag är det inte ovanligt med 1000 sökande per utbildningsplats!

Jag var på en arbetsintervju för ett tag sedan och efteråt frågade jag hur många det var som hade sökt tjänsten, 143 stycken och kände mig genast lycklig över att fått till en intervju då det var endast fem stycken som arbetsgivaren skulle göra det med. Fick tyvärr inte jobbet, hade egentligen inte rätt utbildning heller men då företaget utbildade personalen själv så tänkte jag att jag skulle söka tjänsten.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mmpr: *tråd flyttad*

Den passar bättre här än i datorkomponenter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Man borde döpa om dessa till Praktikantförmedlingen.

För arbete ger de då inte.. man hinner hitta jobb på egen hand.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Nja det finns en hel del arbetsmarknadsutbildningar som faktiskt är rätt och vist vi säger en utbildning till Snickare i dag inte är bäst men den här krisen kan ju inte finnas för evigt. Finns rörmokare och elektriker då och då och det är ganska välbetalt samt att man kan vidareutbilda sig inom det där något.

har kollat in på arbetsmarknadsutbildningar under ett års tid och det kan faktiskt dyka upp väldigt roliga utbildningar då och då, mycket finns tillfälligt.

bygglovshandläggare(PÅ kommunen kan man gå andra interna utbildningar bara man får in en fot) såg jag ett kort tag för tre år sen men tog in på min gamla arbetsplats igen vilket jag ångrar.

Sen har du gruvux och vad som helst, man kan gå en ettårig utbildning vart som helst och slipper CSN lån bara man frågar och får godkänt.

Låter som att det nog varierar rätt mycket då.

Brorsan är arbetslös nu och och efterfrågat div kurser för x jobb han tänkt sökt som typ har krav för vissa grejor typ truckkort eller liknande eller svesutbildning men bara fått svaret att det får han anordna med ajälv isf och inget arbetsförmedlingen syslar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att det nog varierar rätt mycket då.

Brorsan är arbetslös nu och och efterfrågat div kurser för x jobb han tänkt sökt som typ har krav för vissa grejor typ truckkort eller liknande eller svesutbildning men bara fått svaret att det får han anordna med ajälv isf och inget arbetsförmedlingen syslar med.

Arbetsförmedlingen kan godkänna arbetsmarknadsutbildningar som anordnas via Arbetsförmedlingen, men dom godkänner inte normalt sett enbart truckkort t.ex.

Du kan berätta för din bror att det finns arbetsmarknadsutbildningar till svetsare, men det är inte säkert att det finns på en ort som passar:
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/st...

AF kan också godkänna ett år av studier utan att behöva ta CSN-lån för eftergymnasiala utbildningar som är CSN-berättigade, men man ska förstås ha skäl till varför man inte kan ta CSN-lån annars.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att det nog varierar rätt mycket då.

Brorsan är arbetslös nu och och efterfrågat div kurser för x jobb han tänkt sökt som typ har krav för vissa grejor typ truckkort eller liknande eller svesutbildning men bara fått svaret att det får han anordna med ajälv isf och inget arbetsförmedlingen syslar med.

Sjukt stor brist på fjärrvärme svetsare om han nu tycker om att svettas och svetsa 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja dom verkar inte ha så bra koll där på arbetsförmedlingen. Man undrar ju om dom ens pratar med varandra.
Företaget jag jobbar på gick i konkurs nu i vintras. Vi var ganska många som blev drabbade, typ ett 60-70 tal kollektivare. Två månaders uppsägningstid enligt LAS. Statlig lönegaranti under uppsägningstiden och sedan får vi söka A-kassa. Vi fick alla samtal från arbetsförmedlingen. Till mig sa dom att jag måste börja söka jobb först när tiden med lönegarantin gått ut. Fram till dess är jag ju fortfarande anställd och har ersättning från lönegarantin så då finns det inget krav på att jag måste söka jobb. Jag måste bara vara inskriven på arbetsförmedlingen för att ha rätt till min ersättning. Flera andra kollegor fick höra samma sak också. Dock så var det några kollegor som fick krav på sig att söka jobb på en gång, även fast dom fortfarande var anställda och hade lönegarantin. Så det verkar som att det är olika regler för olika personer. Mycket märkligt.

Min erfarenhet av arbetsförmedlingen sedan tidigare är att det är bra att ha så lite som möjligt att göra med dom. Som tur är så har jag hjälp av TSL via facket och det är som en helt annan värld att ha kontakt med dom.

Edit: Lagom less man är. Försökt kontakta arbetsförmedlingen idag för jag har en fråga. Ringde till dom, plats 45 i kön. Efter 61 minuter så hade jag kommit ner till plats 20, sedan bryts samtalet helt utan förvarning bara. Provar att ringa igen, då säger dom att det är många som ringer just nu och dom kan inte ta emot mitt samtal och så bryts det bara. Går inte att chatta med dom på hemsidan heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare