AMD:s planerade toppmodell i RDNA 4-familjen var en bjässe

Permalänk
Melding Plague

AMD:s planerade toppmodell i RDNA 4-familjen var en bjässe

”Navi 4X” skulle ha fler än dubbelt så många beräkningsenheter som dagens toppmodell Navi 31.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

simpelt, de visste att de skulle förlora mot nvidia ändå, dvs sälja mycket färre kort och det skulle kosta dem mer än det smakar.

hade gjort likadant, varför släppa ett kort med "små marginaler" som säljer till nästan bara amd-fans, bättre att se vad nvidia kommer med samtidigt som man planerar inför nästa gen medans man försöker slå nvidia i de lite lägre prisklasserna där flest kort säljs.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

simpelt, de visste att de skulle förlora mot nvidia ändå, dvs sälja mycket färre kort och det skulle kosta dem mer än det smakar.

hade gjort likadant, varför släppa ett kort med "små marginaler" som säljer till nästan bara amd-fans, bättre att se vad nvidia kommer med samtidigt som man planerar inför nästa gen medans man försöker slå nvidia i de lite lägre prisklasserna där flest kort säljs.

Det absolut troligaste är att MCM strategin om inte misslyckades iallafall behöver mogna någon generation. Man har nog dessutom förstått att det går inte att komma med halvdan raytracing och halvkass uppskalning mot dagens konkurrens. Det finns en del att göra, och jag tror närmare AMD tar ett steg tillbaka för att jobba på dom här grejerna.

Dessutom i denna generation sålde AMD faktiskt mest av toppkorten (enligt steam survey), än så länge iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det absolut troligaste är att MCM strategin om inte misslyckades iallafall behöver mogna någon generation. Man har nog dessutom förstått att det går inte att komma med halvdan raytracing och halvkass uppskalning mot dagens konkurrens. Det finns en del att göra, och jag tror närmare AMD tar ett steg tillbaka för att jobba på dom här grejerna.

Dessutom i denna generation sålde AMD faktiskt mest av toppkorten (enligt steam survey), än så länge iallafall.

jasså? trodde att 4090 sålde mer än typ allt som amd hade när det gäller rdna3.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dessutom i denna generation sålde AMD faktiskt mest av toppkorten (enligt steam survey), än så länge iallafall.

Say what? https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Bra beslut av AMD Låt gamers köpa dyra Nvidia kort till överpriser istället, AMD skall inte existera endast för att hålla priserna nere utan det skall främst finnas en vinning i att ta fram och släppa produkter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Han menar nog att 7900 serien sålde mer än 7600, 7700 och 7800 serierna. 7900 XTX finns med på steam surveyn, det gör ingen av de andra korten från 7000 serien.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Med chiplets är det möjligt. Men verkligen ingen poäng att slösa kapaciteten på det. Bättre att satsa kapaciteten där pengarna finns inom AI.
Det är så att även när/om AMD kan utmana nVidia i toppen så är det nVidia som drar in de stora pengarna där. Och jag upplever inte dagens konsumenter lika intresserade av prestandakronan som för 10+ år sedan. På den tiden så gav det mycket merförsäljning i lägre segment om man hade prestandakronan. I dag så är prestandakronan något i periferin som inte påverkar valen i mellansegmentet mycket alls.
Bättre om de kan ha en attraktiv produkt i lägre segment och inte slösar pengar på övre segment som inte ger mycket tillbaka.

Sedan är det alltid en fråga om prestanda/watt och prestanda mm². Kan man inte tävla där så kan man inte vara med i toppen där dessa egenskaper pressas. Då får man försöka sälja i lägre segment med lägre vinstmarginal. AMD ligger nog ännu en bra bit efter där, även om de försöker ta genvägar som att skala bort strålspårningskapacitet.

En sak till. Man kan inte bara se till försäljningsvolymer. Man måste se till utvecklingskostnad och vinstmarginal. Om man fått kapa priserna mer än planerat för att sälja ut överskottslager så kan en produkt som sålt bra ändå vara ren förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bra beslut av AMD Låt gamers köpa dyra Nvidia kort till överpriser istället, AMD skall inte existera endast för att hålla priserna nere utan det skall främst finnas en vinning i att ta fram och släppa produkter.

Mvh

Exakt, och många människor sitter fast i år 2009 då AMD hade problem med drivrutinerna..

Alla problem som uppstår på datorn med en AMD-produkt= AMD's fel, alla scenario, oavsett vad.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Exakt, och många människor sitter fast i år 2009 då AMD hade problem med drivrutinerna..

Alla problem som uppstår på datorn med en AMD-produkt= AMD's fel, alla scenario, oavsett vad.

amd har fortfarande problem med drivrutiner. har haft nu säkert 7 amd grafikkort sen 2020 och det är alltid något som dyker upp som stör. har nog haft lite färre nvidia kort under samma period, men har inte alls haft like mycket bekymmer vare sig i spel eller i desktop när man surfar/jobbar med datorn som med amd

senast hade jag groteska problem var med 24.1.1 drivvisar tror jag det var, med sjuka stutter i bf2042 som gjorde det ospelbart, det var liksom långa pauser istället för vanliga "hack", helt sjukt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Han menar nog att 7900 serien sålde mer än 7600, 7700 och 7800 serierna. 7900 XTX finns med på steam surveyn, det gör ingen av de andra korten från 7000 serien.

Det har att göra med AMDs trasiga drivrutiner som vid släppen inte ens kände igen korten drivrutinerna var till för, de korten rapporteras som "AMD Radeon Graphics". En bugg som ännu idag AMD inte har åtgärdat. Som många andra problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

amd har fortfarande problem med drivrutiner. har haft nu säkert 7 amd grafikkort sen 2020 och det är alltid något som dyker upp som stör. har nog haft lite färre nvidia kort under samma period, men har inte alls haft like mycket bekymmer vare sig i spel eller i desktop när man surfar/jobbar med datorn som med amd

senast hade jag groteska problem var med 24.1.1 drivvisar tror jag det var, med sjuka stutter i bf2042 som gjorde det ospelbart, det var liksom långa pauser istället för vanliga "hack", helt sjukt.

Ja jo, 24.1.1 var en katastrof, jag hoppade över denna drivrutinen.

Nuvarande drivrutinen från AMD har jag dock inga problem med, smooooth i alla spel.

Senaste gången jag hade allvarliga problem med datorn visade det sig vara XMP som spökade, resulterade i ironiskt nog rejäla problem med AMD's drivrutiner, black screen, drivrutinerna avinstallerade sig själva, timeout m.m..

Sänkte klocken på RAM'et, stabilt som berget.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja jo, 24.1.1 var en katastrof, jag hoppade över denna drivrutinen.

Nuvarande drivrutinen från AMD har jag dock inga problem med, smooooth i alla spel.

Senaste gången jag hade allvarliga problem med datorn visade det sig vara XMP som spökade, resulterade i ironiskt not rejäla problem med AMD's drivrutiner, black screen, drivrutinerna avinstallerade sig själva, timeout m.m..

Sänkte klocken på RAM'et, stabilt som berget.

haha,m det dära har hänt mig några gånger oxå, så irriterande haha.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad att de avblåste det kortet.
Med en begränsad kapacitet för MCM samt höga utvecklingskostnader mot beräknad försäljning så kan jag inte motivera det mot att istället tillverka fler serverkretsar med bättre vinstmarginal.

Permalänk
Medlem

Jag hade tyckt att det var bra om AMD släppte ett kort som är snabbare än RX 7900 XTX så de åtminstone kan konkurrera med sig själva.

Säg om de släppt ett 8800 XT som presterar 10-20% bättre än RX 7900 XTX, fast till lägre strömförbrukning och billigare att tillverka.
Om de hade kunna sälja det till ett konkurrenskraftigt pris så skulle det kunna vara ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade tyckt att det var bra om AMD släppte ett kort som är snabbare än RX 7900 XTX så de åtminstone kan konkurrera med sig själva.

Säg om de släppt ett 8800 XT som presterar 10-20% bättre än RX 7900 XTX, fast till lägre strömförbrukning och billigare att tillverka.
Om de hade kunna sälja det till ett konkurrenskraftigt pris så skulle det kunna vara ett intressant alternativ.

Ja, det vore ju fint om de iaf även totalt sett rörde sig framåt, men jag vet inte vad man ska förvänta sig riktigt om ryktena stämmer.

Sedan har vi ju förmodligen även Intel att ta hänsyn till nästa generation. De verkar ju vara mer på banan nu, så vore ju rätt illa om de seglade förbi bara. (Vet inte hur sannolikt det skulle vara, men OM man skippar toppmodellerna så känns det plötsligt inte uteslutet)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

största problemet för amd på grafikkortsfronten är fortfarande deras drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

största problemet för amd på grafikkortsfronten är fortfarande deras drivrutiner

Nvidia har nära ickefungerande drivrutiner, och för att ens få en halvdräglig upplevelse måste man köra X11 och inte Wayland.

Eller du kanske pratar Windows? Jag, och den växande skaran Linuxgamers har AMD som det helt överlägsna valet. Synd att jag inte har något att uppgradera till från 7900 XTX, men kanske bra för min plånbok.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Skulle ändå vara en fin uppgradering från 5700xt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det har att göra med AMDs trasiga drivrutiner som vid släppen inte ens kände igen korten drivrutinerna var till för, de korten rapporteras som "AMD Radeon Graphics". En bugg som ännu idag AMD inte har åtgärdat. Som många andra problem...

Hmm har jag aldrig stött på under mina 15+ år med ATI/AMD grafikkort i burken. Heller inget som nämns under known issues. Låter märkligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dessutom i denna generation sålde AMD faktiskt mest av toppkorten (enligt steam survey), än så länge iallafall.

Jag var en av konsumenterna som köpte ett 7900 XTX och är riktigt nöjd med kortet. Anser att AMD gör helt rätt att skippa High End korten i 8000-serien och istället gör comeback med toppkort i 9000-serien.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det har att göra med AMDs trasiga drivrutiner som vid släppen inte ens kände igen korten drivrutinerna var till för, de korten rapporteras som "AMD Radeon Graphics". En bugg som ännu idag AMD inte har åtgärdat. Som många andra problem...

Just den beror på BIOS och inte drivrutiner, om jag minns rätt.

Skrivet av GuessWho:

Jag hade tyckt att det var bra om AMD släppte ett kort som är snabbare än RX 7900 XTX så de åtminstone kan konkurrera med sig själva.

Säg om de släppt ett 8800 XT som presterar 10-20% bättre än RX 7900 XTX, fast till lägre strömförbrukning och billigare att tillverka.
Om de hade kunna sälja det till ett konkurrenskraftigt pris så skulle det kunna vara ett intressant alternativ.

Problemet är att de nog inte kan uppnå alla de tre sakerna om de inte har en nyare process att tillgå - och det har de (egentligen) inte. OK, de kan ju ha ett ”8600” på mindre process än 6nm, och ”8800” kan ju gå ner till ”4nm”, men de verkar inte gå ner till 3G än, vilket är vad de skulle behöva. Snabbare och lägre effekt - inga problem, gör kortet ”bredare” och håll igen med klockfrekvensen lite. Snabbare och billigare att tillverka - dra upp klockfrekvensen i taket. Lägre effekt och billigare - absolut lättast, gör ett mindre chip.

Skall man uppnå alla tre samtidigt utan en ny process krävs att man drar upp IPCn markant, och det är inte så lätt. Jag tror nog att de försöker - framförallt försöker de få ut mer av de där dubbla ALUerna - men det är mycket begärt att få ut alla tre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat VBIOS som skeppades på korten vid release? Det har inte kommit ut några nya versioner sedan releaserna för några andra kort än 7900 XTX . Och problemen med AMDs icke-fungerande "auto-detect" drivrutinsinstallerare gäller än idag, inga andra kort än 7900 XTX kan identifieras av drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

simpelt, de visste att de skulle förlora mot nvidia ändå, dvs sälja mycket färre kort och det skulle kosta dem mer än det smakar.

hade gjort likadant, varför släppa ett kort med "små marginaler" som säljer till nästan bara amd-fans, bättre att se vad nvidia kommer med samtidigt som man planerar inför nästa gen medans man försöker slå nvidia i de lite lägre prisklasserna där flest kort säljs.

Fast marknaden fungerar ju precis tvärtom, dvs nVidia säljer ju sina sämre kort som smör pga att 4090 är den bäst presterande GPU:n just nu. Dvs folk köper en 4070 över en 7800xt enbart för att 4090 är bättre än 7900xtx.

Så IMHO hade AMD tjänat på att släppa denna fantasi 8900xtx även om de bara hade släppt ett väldigt begränsat antal kort för det hade hypat upp folk för de andra korten.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det absolut troligaste är att MCM strategin om inte misslyckades iallafall behöver mogna någon generation. Man har nog dessutom förstått att det går inte att komma med halvdan raytracing och halvkass uppskalning mot dagens konkurrens. Det finns en del att göra, och jag tror närmare AMD tar ett steg tillbaka för att jobba på dom här grejerna.

Dessutom i denna generation sålde AMD faktiskt mest av toppkorten (enligt steam survey), än så länge iallafall.

Det intressanta är att ingen lyfter möjligheten att MCM lyckats över förväntan och att 8900 blir 2*Navi48 istället för en svårtillverkad monolitisk krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@mpat VBIOS som skeppades på korten vid release? Det har inte kommit ut några nya versioner sedan releaserna för några andra kort än 7900 XTX . Och problemen med AMDs icke-fungerande "auto-detect" drivrutinsinstallerare gäller än idag, inga andra kort än 7900 XTX kan identifieras av drivrutinen.

Jag har inte problemet själv, men som jag förstår det så beror de där ”AMD Radeon”-namnen i Steams lista på att AMD skickar ut BIOS med det som officiellt namn till tillverkarna innan korten släpps, eftersom de ibland döper om kort väldigt sent. Köper man ett tidigt kort så har det alltså det namnet. Köper man en senare batch så har det rätt namn.

Autodetect på drivrutinen förstår jag inte, det är ju samma installerare för alla RDNA3-kort? Samma installerare för alla AMD-kort i någorlunda modern tid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast marknaden fungerar ju precis tvärtom, dvs nVidia säljer ju sina sämre kort som smör pga att 4090 är den bäst presterande GPU:n just nu. Dvs folk köper en 4070 över en 7800xt enbart för att 4090 är bättre än 7900xtx.

Så IMHO hade AMD tjänat på att släppa denna fantasi 8900xtx även om de bara hade släppt ett väldigt begränsat antal kort för det hade hypat upp folk för de andra korten.

Detta kallas Halo-effekten, och AMD har problemet med att uppnå det eftersom de inte har haft kort i toppklassen sen… Fury, va? 2015. Säg till om jag glömt något kort, men Fury var i alla fall i klass med 980 Ti på sin tid. AMD är glada om de når upp till x80-klassen numer. Det blir inte mycket halo av det.

Skrivet av Gruarn:

Det intressanta är att ingen lyfter möjligheten att MCM lyckats över förväntan och att 8900 blir 2*Navi48 istället för en svårtillverkad monolitisk krets.

Det inga rykten om något sådant. Dessutom är det lite underligt att göra så, istället för att göra något i stil med Ryzen 5950 - dvs en eller flera MCD med alla memory controllers och flera CCDer med själva shaderna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det intressanta är att ingen lyfter möjligheten att MCM lyckats över förväntan och att 8900 blir 2*Navi48 istället för en svårtillverkad monolitisk krets.

Det är nog inte så troligt. För tillfället ligger AMD med en stor 7900 GRE MCM på 529 mm2 och konkurrerar med 4070 Super på 294 mm2. Man måste komma ihåg att hela idén bakom MCM är att spara pengar. Det gör man inte om man i slutändan måste ha 80% mer kretsyta, och då saknas det fortfarande funktionalitet som tensor-kärnor och ordentliga RT-kärnor som Nvidia har.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Det inga rykten om något sådant. Dessutom är det lite underligt att göra så, istället för att göra något i stil med Ryzen 5950 - dvs en eller flera MCD med alla memory controllers och flera CCDer med själva shaderna.

Fast är det så konstigt? Folk har ju grävt fram Nvidia patent som visar att de arbetet med GPU MCM i över ett decennium, men inget har ju kommit ut än.

Det som gör det mer utmanande för GPU jämfört med CPU är att den förra har långt större bandbredd, något AMD själva nämnde när de presterande RDNA 3

Är så här långt bara Apple som gjort en GPU där själva beräkningsenheterna sprids över flera kretsar. Första försöket fungerade sådär, skalningen var inte precis prefekt. Även om de fick till skalningen i andra försöket så ser M2 Ultra inte precis ut att vara någon billig krets givet att den interconnect som används är (eller var i alla fall vid release) den snabbaste chip-chip interconnect som existerade (låter varken billigt eller super energieffektivt).

GPUer har ändå problemet med att de högpresterande modeller har väldigt stora kretsar. Gissar att det framåt initialt blir datacenter GPUerna som blir flerkretslösningar. Har för mig att Nvidia nämnt att många GPGPU fall lämpar sig bättre för multikretslösningar jämfört med rendering.

Rendering har ett accessmönster där det blir svårt att dela upp jobbet bra mellan kretsar, att Apple överhuvudtaget fått till det kan vara en konsekvens av att de använder tile-based rendering (som by-design är långt enklare att partionera m.a.p RAM access jämfört med traditionell rendering).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så konstigt? Folk har ju grävt fram Nvidia patent som visar att de arbetet med GPU MCM i över ett decennium, men inget har ju kommit ut än.

Det som gör det mer utmanande för GPU jämfört med CPU är att den förra har långt större bandbredd, något AMD själva nämnde när de presterande RDNA 3
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/107080?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA3MDgwIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImQzMTU0OWU0ZTAyNjNkZTg3Yzc5OWQ0ODFiMTFmMTQyIn0%3D

Är så här långt bara Apple som gjort en GPU där själva beräkningsenheterna sprids över flera kretsar. Första försöket fungerade sådär, skalningen var inte precis prefekt. Även om de fick till skalningen i andra försöket så ser M2 Ultra inte precis ut att vara någon billig krets givet att den interconnect som används är (eller var i alla fall vid release) den snabbaste chip-chip interconnect som existerade (låter varken billigt eller super energieffektivt).

GPUer har ändå problemet med att de högpresterande modeller har väldigt stora kretsar. Gissar att det framåt initialt blir datacenter GPUerna som blir flerkretslösningar. Har för mig att Nvidia nämnt att många GPGPU fall lämpar sig bättre för multikretslösningar jämfört med rendering.

Rendering har ett accessmönster där det blir svårt att dela upp jobbet bra mellan kretsar, att Apple överhuvudtaget fått till det kan vara en konsekvens av att de använder tile-based rendering (som by-design är långt enklare att partionera m.a.p RAM access jämfört med traditionell rendering).

Hur ska man göra kretsar som inte kräver dyra och avancerade interconnects?