Alternativa webbläsaren Arc kommer till Windows

Permalänk
Melding Plague

Alternativa webbläsaren Arc kommer till Windows

Arc har blivit ett populärt alternativ till Chrome och Safari på IOS och Mac de senaste åren, och nu har utvecklarna släppt en Windows-version.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört betan ett par månader och är riktigt imponerad över hur rapp webläsaren är. Inlärningströsklen är något högre än vad man är van vid men det är inte omöjligt att lära sig. Kul att prova på något nytt. Gillar att man kan spara t ex 2 websidor bredvid varann som en enda bookmark. Samt att det fanns en bra Tema-funktion.

Permalänk
Medlem

Hm. Kanske kan vara något att prova, även om jag spontant får ont i huvudet av webläsare som inte har menyer etc överst som vanligt. *tar hem för att prova, till Mac*

Uppdatering: Jag behövde logga in för att kunna använda programmet, det orkar jag inte med nu. Nästa år kanske. Men, ändå, tack för tipset.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Läste om detta igår. Öppnade deras hemsida och hela mitt Firefox blev slött och hackigt. Stänger av deras hemsida och alla andra flikar är snabba igen. Öppnade i private flik utan plugin, slött som bara den! Inte första bra intryck inte. Edit: En webläsare som inte gör en fungerande sida...
Edit 2: Firefox på min dator tycker inte om hor. scroll av text.

Vivaldi kan nog det mesta av det som Arc Browser har, och mycket där till. Så nja. får väl testa den någon dag men tror inte den är bättre än Firefox eller Vivaldi.
Kan inte någon börja använda Firefox version Gecko och skapa bra bra alternativ till Firefox.

Här är en länk till deras hemsida, fanns inte med i artikeln https://arc.net/

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Trevligt! Jag har aldrig hört talas om det tidigare men kommer absolut att testa. Är det någon som vet hur den står sig integritetsmässigt? De har en privacy policy där de hävdar att ingen data samlas in men den kanske är likvärdig alla andra chromiumbaserade webbläsare i detta avseende?

Om någon har koll på The Browser Company och personerna bakom projektet får ni gärna flika in. 🙂

Edit: krav på registrering? Nej tack! 👎

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under ytan använder Arc Chromium-motorn, vilket inte är ett så konstigt val med tanke på att fler webbplatser är optimerade för den än någon annan motor. Men programmet är utvecklat i Swift, Apples moderna programmeringsspråk som har varit standard för IOS-applikationer och Mac-program de senaste åren. The Browser Company, som utvecklar Arc, har gjort stora bidrag till Swift för Windows och möjligheten att bygga fullfjädrade Windows-program med Swift, skriver The Verge.

Det är ju lite intressant med Swift på Windows i sig, men totalt sett är det väl då att programmet är i storleksordningen 99% C++ och 1% Swift?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske värd att testa nu då!

Kör just nu Chromium med AVX2-optimeringar, då jag uppfattade Ungoogled Chromium som lite väl begränsat.

Edit:
Vill gilla Firefox, men klarar inte av deras hackiga skrollning på min Windows-laptop. Nu när NoScript finns till Chome/Chromium, så har jag inget skäl att köra Firefox längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Trevligt! Jag har aldrig hört talas om det tidigare men kommer absolut att testa. Är det någon som vet hur den står sig integritetsmässigt? De har en privacy policy där de hävdar att ingen data samlas in men den kanske är likvärdig alla andra chromiumbaserade webbläsare i detta avseende?

Om någon har koll på The Browser Company och personerna bakom projektet får ni gärna flika in. 🙂

Först och främst. Jag avinstallerade Microsoft Edge-skiten i Windows 11 häromdagen och jag kunde inte installera Arc. Testade inte att försöka installera skiten när jag hade Edge, men det verkar som att Arc är beroende av Edge. Om någon här vet mer om detta och jag har fel, snälla, rätta mig.

Sen läste jag deras integritetspolicy. Under deras "What personal data do we collect and how do we collect it?" berättar de att de lagrar förståelig information om dig, men ändå för mycket.

Skrivet av ågren:

Edit: krav på registrering? Nej tack! 👎

Vänta lite nu. Måste man ha ett konto för att använda Arc? WTF?!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Läste om detta igår. Öppnade deras hemsida och hela mitt Firefox blev slött och hackigt. Stänger av deras hemsida och alla andra flikar är snabba igen. Öppnade i private flik utan plugin, slött som bara den! Inte första bra intryck inte. Edit: En webläsare som inte gör en fungerande sida...

Vivaldi kan nog det mesta av det som Arc Browser har, och mycket där till. Så nja. får väl testa den någon dag men tror inte den är bättre än Firefox eller Vivaldi.
Kan inte någon börja använda Firefox version Gecko och skapa bra bra alternativ till Firefox.

Här är en länk till deras hemsida, fanns inte med i artikeln https://arc.net/

Testade att gå in på hemsidan nu och den är blixtsnabb för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Läste om detta igår. Öppnade deras hemsida och hela mitt Firefox blev slött och hackigt. Stänger av deras hemsida och alla andra flikar är snabba igen. Öppnade i private flik utan plugin, slött som bara den! Inte första bra intryck inte. Edit: En webläsare som inte gör en fungerande sida...

Vivaldi kan nog det mesta av det som Arc Browser har, och mycket där till. Så nja. får väl testa den någon dag men tror inte den är bättre än Firefox eller Vivaldi.
Kan inte någon börja använda Firefox version Gecko och skapa bra bra alternativ till Firefox.

Här är en länk till deras hemsida, fanns inte med i artikeln https://arc.net/

Siten funkar hur bra som helst i Firefox på min dator. Men jag kör Linux på den här datorn, så om detta är ett problem på din dator kanske det är specifikt för Windowsversionen av Firefox? Eller så har de löst problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Siten funkar hur bra som helst i Firefox på min dator. Men jag kör Linux på den här datorn, så om detta är ett problem på din dator kanske det är specifikt för Windowsversionen av Firefox? Eller så har de löst problemet?

Jag testade på Windows och inga problem för mig heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Många på The Verge var så arga för ett år sedan för att läsaren bara släppts för MacOS då. Tyckte det var lite roligt. MacOS-användare brukar inte sällan vara de som inte prioriteras, så kände att det inte var helt fel med lite ombytta roller.

https://www.theverge.com/23462235/arc-web-browser-review?show...

Minns att det var ett liknande drama med Quake 3 vars testversion också kom till Mac först.

Egentligen tycker jag att allt borde vara plattformsagnostiskt och att vi ska kunna välja det operativsystem vi trivs bäst med och så släpps alla mjukvaror (inklusive spel) till Windows, Mac och Linux med likvärdig kvalitet på alla tre OS, men så ser det ju inte riktigt ut.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testade att gå in på hemsidan nu och den är blixtsnabb för mig

Skrivet av pv2b:

Siten funkar hur bra som helst i Firefox på min dator. Men jag kör Linux på den här datorn, så om detta är ett problem på din dator kanske det är specifikt för Windowsversionen av Firefox? Eller så har de löst problemet?

Eftersom det fungerade så bra för er så kollade jag med Vivaldi och där var den snabb, kollade även en portable Firefox och blev slött där med. Och det är den horizontal scroll-texten som gör Firefox slö på min dator. Provade även att bocka av/på "Use hardware acceleration when available" men ingen skillnad. Den kanske inte använder Hardware acc på min dator?

Om den använder sig av Edge system så är det inte Chroimum direkt den använder och om man behöver registrera så är det inget att ha ändå.
Edit: När jag stänger av Hardware acc i firefox är den blixtsnabb igen. Skumt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Eftersom det fungerade så bra för er så kollade jag med Vivaldi och där var den snabb, kollade även en portable Firefox och blev slött där med. Och det är den horizontal scroll-texten som gör Firefox slö på min dator. Provade även att bocka av/på "Use hardware acceleration when available" men ingen skillnad. Den kanske inte använder Hardware acc på min dator?

Om den använder sig av Edge system så är det inte Chroimum direkt den använder och om man behöver registrera så är det inget att ha ändå.

Oavsett låter det där problemet du har med siten på Firefox som något som inte har så mycket mer Arc att göra utan något som är specifikt för din setup, och förmodligen inte är Arcs fel.

Nä, jag är inte heller superlockad av Arc utifrån det. Webbläsare ska inte *kräva* inloggning. Okej att det kanske behövs för att aktivera visa funktioner. Sen finns den inte till Linux heller så det är ändå inget jag kan köra. Synd, jag var lite nyfiken på hur deras koncept för navigering med tabbar och bokmärken funkar. En stor fliklista längst upp funkar inte särskilt bra för mig.

Personligen hade jag varit intresserad av en webbläsare som är bra på att hjälpa mig söka fram rätt flikar och organiserar flikar åt mig. Just nu hamnar jag ofta i att jag skapar hundratals flikar, sen stänger jag allt när det börjar gå för segt och börjar om. (Visst, det är till stor del mig det är fel på.) Fram till har Firefox iaf en hjälplig fliksökfunktion, men som skulle kunna vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oavsett låter det där problemet du har med siten på Firefox som något som inte har så mycket mer Arc att göra utan något som är specifikt för din setup, och förmodligen inte är Arcs fel.

Nä, jag är inte heller superlockad av Arc utifrån det. Webbläsare ska inte *kräva* inloggning. Okej att det kanske behövs för att aktivera visa funktioner. Sen finns den inte till Linux heller så det är ändå inget jag kan köra. Synd, jag var lite nyfiken på hur deras koncept för navigering med tabbar och bokmärken funkar. En stor fliklista längst upp funkar inte särskilt bra för mig.

Personligen hade jag varit intresserad av en webbläsare som är bra på att hjälpa mig söka fram rätt flikar och organiserar flikar åt mig. Just nu hamnar jag ofta i att jag skapar hundratals flikar, sen stänger jag allt när det börjar gå för segt och börjar om. (Visst, det är till stor del mig det är fel på.) Fram till har Firefox iaf en hjälplig fliksökfunktion, men som skulle kunna vara bättre.

Det är något med min dator ja.

Vivaldi finns till Linux, har du provat den? Det har vertikala tabs/grouper/workspace och mycket avancerad på massor sätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Det är något med min dator ja.

Vivaldi finns till Linux, har du provat den? Det har vertikala tabs/grouper/workspace och mycket avancerad på massor sätt.

Nä, har inte provat den ännu. Tack för tipset!

Men det jag är ute efter är inte att själv kunna organisera tabbar och flikar och liknande, utan snarare att det organiseras åt mig. Jag är mer av en dumpa och sök-person än en organisera i mappar-person

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testade att gå in på hemsidan nu och den är blixtsnabb för mig

Kör du med Firefox i Windows? 🙄 Trodde du gått all in på Edge 🫣

Permalänk
Medlem

Testade den för runt 6 månader sedan och tyckte att den var lite rörig men har tänkt att ge den en ny chans och jämföra med Orion .

Permalänk
Medlem

Använt ett tag nu. Älskar flera detaljer som workspace, avskalat UI med massa utrymme för webben (inget bloat) och att alla deras workspaces synkar mellan datorer. Tabbar arkiveras automatiskt och deras "goto" funktion när man öppnar en tab brukar snyggt använda arkivet för att hitta vad man kanske är ute efter. Finns även mängder med sätt att organisera tabbar som verkligen är svårt att bli av med.

Windows betan är dock i version 0.19 så det är tidigt. Jag upplever en jobbig bugg där Arc ändras Windows egna workspaces när man flyttar en tab. Frustrerande är underdrift. Upplever också browsern som betydligt slöare än Chrome eller Edge. Alltså menyer och liknande. Finns även någon krasch eller hängning här o där.

Men de har något på gång här! Tankarna är helt rätt och det är en bra vidareutveckling av browsern och hur den används. Defintivt min nya default browser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör du med Firefox i Windows? 🙄 Trodde du gått all in på Edge 🫣

Ja. Firefox är min huvudwebbläsare. Edge är backup/sekundär.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju lite intressant med Swift på Windows i sig, men totalt sett är det väl då att programmet är i storleksordningen 99% C++ och 1% Swift?

Jo, så är det ju såklart med tanke på Chromium.

Permalänk

Ser ut som form före funktion, även om jag personligen tycker den ser ut som skit.

Permalänk
Medlem

Testar Arc nu och första intrycket är positivt.

Permalänk
Medlem

Finns det addons som adblockers osv? Annars väntar jag nog lite med att testa.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Chromiumbaserad... Snark...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Finns det addons som adblockers osv? Annars väntar jag nog lite med att testa.

Ja, Chrome-tillägg funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Läste om detta igår. Öppnade deras hemsida och hela mitt Firefox blev slött och hackigt. Stänger av deras hemsida och alla andra flikar är snabba igen. Öppnade i private flik utan plugin, slött som bara den! Inte första bra intryck inte. Edit: En webläsare som inte gör en fungerande sida...
Edit 2: Firefox på min dator tycker inte om hor. scroll av text.

Vivaldi kan nog det mesta av det som Arc Browser har, och mycket där till. Så nja. får väl testa den någon dag men tror inte den är bättre än Firefox eller Vivaldi.
Kan inte någon börja använda Firefox version Gecko och skapa bra bra alternativ till Firefox.

Här är en länk till deras hemsida, fanns inte med i artikeln https://arc.net/

Får exakt samma problem i alla flikar om jag tillåter javascript på arc sidan.
De gör helt klart något knas med js.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

stannar nog med FF

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Får exakt samma problem i alla flikar om jag tillåter javascript på arc sidan.
De gör helt klart något knas med js.

Testade lite till här hemma. Det hade inget med min dator eller firefoxversion att göra. Sidan är så otroligt dåligt programmerad. Testade med Edge,vivaldi och firefox på min dator. Och på en gammal NUC och på en gammal surface med både Firefox och Edge och sidan tar extremt mycket CPU/GPU. med eller utan Hardware Acc.

När man skapar en egen webbläsare borde man ha bättre koll på sin egen sida, ger inget bra förtroende. Men webbläsaren kan ju vara bra för det. Om det är en "förklädd Edge-läsare?" så går den säkert snabbt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Gäsp, ytterligare en Chromium-bastard till högen.

Den enda jag gillar är Vivaldi, med sin maximala flexibilitet, men så länge Firefox finns så kommer jag inte gå över till mörka sidan.

Visa signatur

5950X, 3090