Fundering om faktura / avbetalning

Permalänk

Fundering om faktura / avbetalning

Hej! Behöver lite hjälp här av nån kunnig. Gjorde nyligen ett köp hos Webhallen och valde att avbetala med Resursbank. Nu när jag fick fakturan i appen kan jag betala hela summan på 11 636 kr direkt eller 1280 kr/ månad x 12 med 0% ränta. Min fundering är varför det blir bra mycket mer (hela 3724 kr). Är det jag som gjort en rejäl miss hur avbetalningar fungerar?

Permalänk
Medlem

Gissar på att de har en massa avgifter som står för mellanskillnaden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hej! Behöver lite hjälp här av nån kunnig. Gjorde nyligen ett köp hos Webhallen och valde att avbetala med Resursbank. Nu när jag fick fakturan i appen kan jag betala hela summan på 11 636 kr direkt eller 1280 kr/ månad x 12 med 0% ränta. Min fundering är varför det blir bra mycket mer (hela 3724 kr). Är det jag som gjort en rejäl miss hur avbetalningar fungerar?

Dom flesta avbetalningar är inte räntefria. 32% effektiv ränta är högt men inte ovanligt när det gäller den där typen av upplägg. Hur såg avtalet ut innan du accepterade det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hej! Behöver lite hjälp här av nån kunnig. Gjorde nyligen ett köp hos Webhallen och valde att avbetala med Resursbank. Nu när jag fick fakturan i appen kan jag betala hela summan på 11 636 kr direkt eller 1280 kr/ månad x 12 med 0% ränta. Min fundering är varför det blir bra mycket mer (hela 3724 kr). Är det jag som gjort en rejäl miss hur avbetalningar fungerar?

Jag skulle gissa på att uppläggningsavgiften på 299 kr kommer på första fakturan. Sedan får du betala 39 kr/månad i administrationsavgift.

Permalänk

Det kanske var 0% kreditränta? Går beräkna belopp på deras hemsida.

12 MÅN
Återbetalningstid: 12 månader
Ordinarie månadsbelopp: 1 034,00 kr *
Kreditbelopp: 11 636,00 kr
Kreditränta: 0,00 %
Uppläggningsavgift: 295,00 kr **
Administrationsavgift / månad: 39,00 kr
Effektiv ränta: 11,45 %
Kreditkostnad: 763,00 kr
Totalt belopp att betala: 12 399,00 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hej! Behöver lite hjälp här av nån kunnig. Gjorde nyligen ett köp hos Webhallen och valde att avbetala med Resursbank. Nu när jag fick fakturan i appen kan jag betala hela summan på 11 636 kr direkt eller 1280 kr/ månad x 12 med 0% ränta. Min fundering är varför det blir bra mycket mer (hela 3724 kr). Är det jag som gjort en rejäl miss hur avbetalningar fungerar?

Du läste väl villkoren innan du skrev under ett kreditköp? Här är direkt från webhallens kundkorg:

Så på ett köp på 14000kr så betalar man 0% ränta, 299kr uppläggningsavgift och 39kr i administrativ avgift (per avisering).

Den effektiva räntan är egentligen det intressanta. Det är räntan inklusive alla avgifter, alltså det som krediten faktiskt kommer kosta dig. 14'000kr + 399 + 39*12 = 14767 vilket procentuellt blir skitmycket pengar i 'ränta'.

Varför skriver de ut effektiv ränta? Jo för det blev lagkrav på det eftersom det blev poppis att marknadsföra 0% ränta men istället ta hiskeliga avgifter för att vissa av någon anledning trodde det var gratis att handla på kredit.

Permalänk
Medlem

Uppläggningsavgift samt administrationsavgift blir inte 3700 kr. Något känns fel. Vad stod det i avtalet du godkände?

Permalänk

Ni ska ha tack för svar, det verkar mycket riktigt som några påpekat att det gäller uppläggningsavgift och inte denna summa varje månad i 12 månader vilket var så jag förstått när jag beställde men blev så förundrad när jag såg i appen så kan tycka de kan göra det där lite tydligare för det ser ju wack ut om det står 1280 kr x 12 mån.

Permalänk

Såhär ser det ut i appen men i bilden nedan var det något tydligare i den bifogade fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

<Uppladdad bildlänk>
Såhär ser det ut i appen men i bilden nedan var det något tydligare i den bifogade fakturan.

<Uppladdad bildlänk>

Resurs bank har två olika slags betalningar vid avbetalningar, en med deras "försäkring" som lägger på en hel del. Antar att den är standard i appen du tittar på, kika på fakturan så bör du se två olika betalalternativ. En med försäkringen och en utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför skriver de ut effektiv ränta? Jo för det blev lagkrav på det eftersom det blev poppis att marknadsföra 0% ränta men istället ta hiskeliga avgifter för att vissa av någon anledning trodde det var gratis att handla på kredit.

Jag tycker att dett är jättebra att kreditgivare har gått över från att debitera ränta på utlånat kapital till att ta ut 0% ränta och finansiera krediten med avgifter i stället. Dom tar ett samhällsansvar med detta upplägg då detta sätt inte belastar staten med de kostnader det innebär för oss skattebetalare med att vara med och medfinansiera alla kreditköp via alla ränteavdrag det skulle innebära.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Dom tar ett samhällsansvar med detta upplägg då detta sätt inte belastar staten med de kostnader det innebär för oss skattebetalare med att vara med och medfinansiera alla kreditköp via alla ränteavdrag det skulle innebära.

Ah, att jag inte tänkte på det, de gör det för vår skull!
Här har jag hela tiden trott det är för att det är enklare att få folk att teckna krediter om de tror att de är gratis, och så visar det sig att privatlåneinstituten egentligen är riktiga samhällsbärare.