Dator för programmering & spel i lägre kaliber, budget 15-20.000

Permalänk
Medlem

Dator för programmering & spel i lägre kaliber, budget 15-20.000

Godkväll

Hade tänkt att uppgradera min dator lite eftersom det var ett par år sen sist. Har även tänkt att söka mig vidare i arbetslivet och snöat in mig lite på systemutvecklare eller något liknande.

Är inte allt för insatt i komponenter men har väl ett allmänt intresse samt kunskap. Budgeten har ett tak på 20.000, men föredrar att komma billigare undan (runt 15.000). Spelar inga direkt tunga spel som kräver något avancerat (wow, pubg). Men ska som sagt kunna klara av programmering och vara relativt bra framtidsförsäkrad.

TLDR: Klara av programmering, samt spel i lägre kaliber, budget 15-20.000.

Har själv snickrat ihop två olika som jag gärna skulle vilja ha feedback på:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1473497/kev-1

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1473503/kev-2

Rubrik
Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat med 6000Mhz-minnen till AMD, men det är fortfarande det bättre valet med de du valt. Mer bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är rekommenderat med 6000Mhz-minnen till AMD, men det är fortfarande det bättre valet med de du valt. Mer bang for the buck.

Bara en allmän rekommendation eller ligger där något bakom det? Känns dock som jag kör lite overkill på gpu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det något speciellt du tänker på gällande programmering? Annars kräver det inga direkta systemkrav, och då bör "spel i lägre kaliber" styra val av delar. Jag tror du kan lägga betydligt mindre än 15 000 kr om du vill det.

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt du har tänkt att programmera? För vissa (flesta?) räcker det med en 6-8 kärnig cpu med 32GB RAM, antar att du ligger där omkring?
Såvida du inte har tänkt att koda i CUDA eller inte tänkt att spela single player spel med ray trace i fokus (som Alan Wake) så ligger RX 7800 XT serien väldigt bra till i pris per prestanda sist jag tittade på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är det något speciellt du tänker på gällande programmering? Annars kräver det inga direkta systemkrav, och då bör "spel i lägre kaliber" styra val av delar. Jag tror du kan lägga betydligt mindre än 15 000 kr om du vill det.

Inte direkt, eller rättare sagt så vet jag inte. Söker utbildningar inom branschen så är väldigt dåligt insatt för stunden. Bara allmänt nyfiken om hur krävande det är. Skulle inte kunna tänka mig att det är allt för tunga program som man börjar med. Spelen klarar jag mig på min nuvarande setup också.

Har ett RTX 2070 och AMD Ryzen 7 3700x 3.6 ghz.

Tyckte bara det skulle vara skönt att öka trycket lite. Datorn har känt lite slö den senaste tiden. Hur lönt är det med 32gb ram kontra 16gb. Har 32 för stunden, men det är mer för att jag fick ett otroligt bra pris vid tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Är det något speciellt du har tänkt att programmera? För vissa (flesta?) räcker det med en 6-8 kärnig cpu med 32GB RAM, antar att du ligger där omkring?
Såvida du inte har tänkt att koda i CUDA eller inte tänkt att spela single player spel med ray trace i fokus (som Alan Wake) så ligger RX 7800 XT serien väldigt bra till i pris per prestanda sist jag tittade på det

Sitter på AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB och RTX 2070 för stunden. Antar också att jag kan gå ner rätt mycket i gpu utan att jag skulle märka någon skillnad. Skulle inte vilja påstå att jag märker större skillnad på mindre uppgraderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kexin16:

Sitter på AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB och RTX 2070 för stunden. Antar också att jag kan gå ner rätt mycket i gpu utan att jag skulle märka någon skillnad. Skulle inte vilja påstå att jag märker större skillnad på mindre uppgraderingar

Vad hindrar dig från att programmera med 3700X? (antar att du har 16GB RAM?). Duger inte denna CPU för de du har tänkt att göra?

En annan tanke skulle vara köpa en 5800X3D CPU (kommer hålla länge gällande spel och 8 kärnor för "normal" kodning) eller 5950X med 16 Kärnor om du verkligen behöver flera kärnor. I mitt fall med koding i UE och spel så är 16 kärnor att föredra, i flesta andra fall (och normala fall) skulle 5800X3D vara väldig fin CPU.

Sedan se till att ha minst 32GB RAM men gärna 64GB om budgeten tillåter. Som sagt det beror på vad du tänker programmera.
Du kanske kan behålla dina gamla RAM stickor och bara fylla på 2st ytterligare om du använder bara 2 av 4 platser på moderkortet idag. Jag kör med 2st 32GB och 2st 16GB

Ta och titta lite på grafikkort tester i Sweclockers och se vilken nivå du känner att du vill vara på, annars är Hardwareunboxed benchmark också fina att titta igenom.
Som sagt, i regel får du mer rastererings-prestanda per krona med AMD korten idag däremot mycket svagare raytrace, dessutom släpps nya Super korten denna vecka antar jag? Kommer åtminstone utannonseras under CES denna vecka. (med "denna vecka" menar jag om den som är aktuell om 6min )

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Vad hindrar dig från att programmera med 3700X? (antar att du har 16GB RAM?). Duger inte denna CPU för de du har tänkt att göra?

En annan tanke skulle vara köpa en 5800X3D CPU (kommer hålla länge gällande spel och 8 kärnor för "normal" kodning) eller 5950X med 16 Kärnor om du verkligen behöver flera kärnor. I mitt fall med koding i UE och spel så är 16 kärnor att föredra, i flesta andra fall (och normala fall) skulle 5800X3D vara väldig fin CPU.

Sedan se till att ha minst 32GB RAM men gärna 64GB om budgeten tillåter. Som sagt det beror på vad du tänker programmera.
Du kanske kan behålla dina gamla RAM stickor och bara fylla på 2st ytterligare om du använder bara 2 av 4 platser på moderkortet idag. Jag kör med 2st 32GB och 2st 16GB

Ta och titta lite på grafikkort tester i Sweclockers och se vilken nivå du känner att du vill vara på, annars är Hardwareunboxed benchmark också fina att titta igenom.
Som sagt, i regel får du mer rastererings-prestanda per krona med AMD korten idag däremot mycket svagare raytrace, dessutom släpps nya Super korten denna vecka antar jag? Kommer åtminstone utannonseras under CES denna vecka. (med "denna vecka" menar jag om den som är aktuell om 6min )

Är väl egentligen inget som hindrar mig. Känner mer att det är dags för en uppgradering, var nästan 4 år sen senaste. Vill ha lite mer kraft och tempo, känns långsam just nu. Och har få nuvarande fått in lite pengar så känner att timingen är bra också

Har faktiskt 32gb för stunden, har 4x8gb men med låg mhz. Känner att jag hellre lägger lite mer krut på cpu för skönare och smidig vardagligt bruk av datorn än ett monster grafikkort. Om det då inte spelar större roll i programmeringen vad för gpu man sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kexin16:

Tyckte bara det skulle vara skönt att öka trycket lite.

Spara dina slantar tills du vet vad du behöver och roa dig med att installera Linux istället om du nu tänker börja programmera? Alternativt köp en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kexin16:

Inte direkt, eller rättare sagt så vet jag inte. Söker utbildningar inom branschen så är väldigt dåligt insatt för stunden. Bara allmänt nyfiken om hur krävande det är. Skulle inte kunna tänka mig att det är allt för tunga program som man börjar med. Spelen klarar jag mig på min nuvarande setup också.

Har ett RTX 2070 och AMD Ryzen 7 3700x 3.6 ghz.

Tyckte bara det skulle vara skönt att öka trycket lite. Datorn har känt lite slö den senaste tiden. Hur lönt är det med 32gb ram kontra 16gb. Har 32 för stunden, men det är mer för att jag fick ett otroligt bra pris vid tillfället.

Ok, då är det bara att köra!

Bortsett från om du sökt utbildning inom spelutveckling bör dina spel kräva mer än en IDE.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kexin16:

Är väl egentligen inget som hindrar mig. Känner mer att det är dags för en uppgradering, var nästan 4 år sen senaste. Vill ha lite mer kraft och tempo, känns långsam just nu. Och har få nuvarande fått in lite pengar så känner att timingen är bra också

Har faktiskt 32gb för stunden, har 4x8gb men med låg mhz. Känner att jag hellre lägger lite mer krut på cpu för skönare och smidig vardagligt bruk av datorn än ett monster grafikkort. Om det då inte spelar större roll i programmeringen vad för gpu man sitter på.

Om du ändå tänker uppgradera skulle jag säga att ditt eget första alternativ är klart bättre än något annan förslag i tråden, det förutsatt att just optimering för programmering har hög prioritet.

Optimerar själv primärt på det och när Ryzen 3000 och 5000 serien var aktuella var de självklara valet här. När Alder Lake och framförallt Raptor Lake ställde det hela på ända med 12600k/13600k då dessa är "outliers" när det kommer till hur bra de är för just programmering sett till deras prisnivå. (Det förutsätt att man måste ha Windows/x86, vilket jag tolkar är fallet här, den verkliga "outliern" om man enbart optimerar på programmering är Apple M-serien där senaste M3 kör över allt Intel/AMD har).

Kikar man på TechPowerUps tester och jämför med ditt egen andra alternativ, 7700X, så ligger de hyfsat jämt men 13600kf har bättre perf/kr.

Jämför man andra förslag i tråden som 5800X3D och 7600 är 13600kf rätt mycket snabbare för programutveckling samt "icke-spel" fall. Den är också billigare än 5800X3D. Faktum är att 13600kf är snabbare än 5950X för den här typen av fall.

Klicka för mer information
Visa mer

Sett till listpris skulle 14600kf vara marginellt bättre, men givet priset Inet har på 13600kf verkar de sälja ut den modellen och då är prisskillnaden för stor i förhållande till prestandavinsten...

Håller helt med @HappyPie om utveckling i UE, där kan redan rätt enkla projekt ta rejäl med CPU-kraft. Men även här ligger 13600kf bra till, den är i TPU UE test bara ~10 % långsammare än 7950X/13900k.

"Vanlig" systemutveckling är i de flesta fall inte alls lika CPU-krävande, finns självklart undantag men de lär nog inte bli aktuella under din utbildning. I "vanlig" systemutveckling är single-thread prestanda rätt ofta primär flaskhals, men även där ligger 13600kf/14600kf riktigt bra till (är här Apples M3 totalt krossar Intel/AMD specifikt kompileringen, den är 30-40 % snabbare än 14900k/7950X).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer