Permalänk
Medlem

Skarvsladd mellan router och antenner

Har ett bekymmer hemma med blåbetong i ytterväggarna och puts och hönsnät i väggarna mellan rummen vilket gör att wifit är svårt att få med. Har en hel del skog mellan huset och masten som är ca 800 meter bort.
Vi har inte fiber utan kör mobilt bredband eftersom telefontrådarna är borttagna sen några år.

Undrar nu om jag kan förbättre signalen till routern genom att ha en kabel mellan router och antenner så jag kan få upp antennerna ytterligare 4 meter och dessutom ha möjlighet till att få dom utanför väggarna?

Har provat med kjells antenn utan resultat och har just nu 3st deco m9 plus puckar så routern kan stå i ett fönster åtminstone.

Har enligt bredbandskollen 8 Mbit/s ner och 10 upp. Detta ändras självklart pga väder och vind men ska också räcka till att spela fortnite på två enheter medan de andra tittar på film och mobilerna mitt i allt osv.

Kan jag skarva mellan router och antenner för bättre effekt eller finns andra/fler alternativ?

Många bäckar små.

Mvh Tommy

Permalänk
Medlem

Nr 1. Vad har du för router? Har den möjlighet att kopplas till extern antenn?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert, men såvitt jag förstår så dämpar kablar och kontakter en hel del när man förlänger en antenn. Det kan naturligtvis ändå bli bättre i slutändan om antennernas nya läge ger mer än dämpningen, men värt att fundera på...

Går det inte att hitta en ny antenn istället med högre förstärkning om du nu vet exakt var masten är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Nu är jag ingen expert, men såvitt jag förstår så dämpar kablar och kontakter en hel del när man förlänger en antenn. Det kan naturligtvis ändå bli bättre i slutändan om antennernas nya läge ger mer än dämpningen, men värt att fundera på...

Går det inte att hitta en ny antenn istället med högre förstärkning om du nu vet exakt var masten är?

Det ska vara en kabel som mäter 50ohm så vitt jag förstått. 😊

Permalänk
Medlem

YAGI antenn (riktantenn) är ett steg som gör att du kan få en markant boost både på sändning och mottagning.

Sen borde det inte vara något konstigt med kabel utan en vanlig 50 ohm SMA-SMA (eller vad nu antennen har för kontakt) borde fungera bra. Avstånd påverkar så klart men borde vara markant mindre än betongen så även med lite förluster borde en yagi+bra placering överväga det enormt.
N-typ kontakt är bättre om du ska ha antennen utomhus då SMA är lite kinkig.

Permalänk
Medlem

@Leo86 står routern i fönstret dit masten är ?

Om bara fönstret är hindret så borde du få bra mycket högre fart med 4G utan extra antenn etc. vad får du för fart om du kopplar in en RJ45 kabel direkt till routern ?

Har du provat med din smartphone i fönstret där routern står, vad får du för fart då ?