Skattefrågor eget aktiebolag

Permalänk
Medlem

Skattefrågor eget aktiebolag

Jag har startat ett eget aktiebolag som IT-konsult och snart är första räkneskapsåret slut och jag har börjat fundera på hur jag bör göra för att hålla skatten nere. Det låter kanske själviskt att skatteplanera men jag vill hellre spendera mina pengar på min familj. Allt ska vara lagligt givetvis.

Jag har tagit ut lön som ligger över gränsen för statlig skatt (613 900 kr). Lön därutöver gynnar inte min sjukersättning eller pension. Jag får ta ut max 35% av lönen i tjänstepension och av vinsten så får jag ta ut max 50% av lönen enligt huvudregeln (med 20% skatt). Jag har köpt alla prylar som företaget har behov av.

Men företaget har mer vinst än så (främst tack vare att jag har jobbat så många timmar i år). Vad borde jag göra med de pengarna under antagande att varken jag, min familj eller mitt företag har något omedelbart behov av pengarna under nästa år?

Jag ser några alternativ. Jag kan ta ut högre lön. Nackdelen är att jag måste betala statlig skatt (20%) då, men jag får samtidigt ta ut högre tjänstepension och mer vinstutdelning. Men då slipper jag betala bolagsskatt (20,6%) på lönen och tjänstepensionen.

Eller så kan jag låta pengarna ligga kvar i företaget. Som jag förstår reglerna då måste jag betala 20,6% bolagsskatt men då kan jag sätta in pengarna i en kapitalförsäkring/aktiefonder och betala ut lönen under sämre tider eller under period efter dess att jag har slutat jobba men innan jag börjar ta ut pension.

Eller så kan jag lägga in pengarna i periodiseringsfonder. De har jag dålig koll på men jag har läst att de främst är till för att täcka upp eventuellt dåliga år. Som det ser ut nu så verkar framtiden trygg och även nästa år bör gå bra.

Vilket alternativ verkar smartast?

Permalänk
Medlem

"Det låter kanske själviskt att skatteplanera men jag vill hellre spendera mina pengar på min familj. Allt ska vara lagligt givetvis."

Nä, det gör det inte.

"min familj eller mitt företag har något omedelbart behov av pengarna under nästa år?"

Saknas det ett "inte" här?

Periodiseringsfond går säkert bra, skatteverket kräver inte att du kan se in i framtiden :), i värsta fall får du betala samma vinstskatt för pengarna något senare år istället för i år.. Du kan ha pengarna där i upp till sju år, och så långt fram kan väl inte ens du se

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är avsättning till periodiseringsfond och ta utdelning (lägre skatt), ta en titt på få mansbolag då det är än mer gynnsamt (står en del på skatteverkets hemsida). Snacka med din redovisningskonsult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Eller så kan jag låta pengarna ligga kvar i företaget. Som jag förstår reglerna då måste jag betala 20,6% bolagsskatt men då kan jag sätta in pengarna i en kapitalförsäkring/aktiefonder och betala ut lönen under sämre tider eller under period efter dess att jag har slutat jobba men innan jag börjar ta ut pension.

Om du gör vinst och därmed betalar bolagskatt på överskottet vill du troligtvis inte betala ut det som lön kommande år. Bättre att då ta som utdelning för att minimera skatt. Men i övrigt rätt tänk att låta överskottet växa på en KF. Se bara till att det bokförs rätt.

Periodiseringsfond låter som något du bör läsa på om också.

Men som tidigare sagt, om du har har stabil fakturering som konsult, prata med en redovisningskonsult, de är billiga i sammanhanget.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Du verkar ha koll på läget, det kapital som jag inte kan ta ut i lön eller utdelning låter jag ligga kvar i bolaget. som några andra har påpekat så kan man använda sig av en periodiseringsfond, jag funderade på det men kände att jag inte orkade med den extra administrationen.

mvh Frilansande konsult.