AMD: "Vi blockerar inte Nvidias DLSS i spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Eller så släpper man alla 3 tekniker.

Det är ju faktiskt inte upp till AMD utan utvecklaren att avgöra om det är något man vill, orkar eller har lust med men eftersom FSR är öppen kod och alla har stöd för det är det väl inte orimligt om utvecklaren tycker det räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ok du får gärna hänvisa till deras tidigare utlåtande.

Jag vet inte om detta faktiskt är relevant för inlägget du svarade på, men om man faktiskt vill se på uttalandena som gjordes när det begav sig så hade https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su... både AMDs och Nvidias svar på frågan om eventuella krav på exklusivitet.

AMD undvek ju dock helt att svara på själva frågan i det läget... (vilket ju bara spädde på misstankarna)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har de implementerat FSR så kan de fixa DLSS utan problem. För så stort spel kan de också bara säga till nvidia så hjälper de dom gärna att fixa det.

De vill helt enkelt inte att AMD ska bli sura

Permalänk
Medlem

en viktig punkt som lämnas ute

Citat:

He admits that — in general — when AMD pays publishers to bundle their games with a new graphics card, AMD does expect them to prioritize AMD features in return. “Money absolutely exchanges hands,” he says.

Och dessa pengar kommer krävas tillbaka om de implementerar DLSS såklart, eftersom de bröt mot avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Inte för att jag kramar konsoler men vibbarna är nog sämre för att spelet är utvecklat av Bethesda.

Lugn, det är ju bara rykten än så länge.

Var inte Jedi Survivor också en AMD titel?
Gick bra där...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

en viktig punkt som lämnas ute
Och dessa pengar kommer krävas tillbaka om de implementerar DLSS såklart, eftersom de bröt mot avtalet.

Say what? Att prioritera AMD-features betyder ju bara att de minst implementerar deras teknik. Nu står det väl rätt klart att FSR kommer först i ordningen. Det är allt de önskar med sponsringen. Om det implementerar DLSS efteråt bryter inga avtal.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

en viktig punkt som lämnas ute
Och dessa pengar kommer krävas tillbaka om de implementerar DLSS såklart, eftersom de bröt mot avtalet.

Det är en rätt snäv tolkning av det uttalandet. Han säger "prioritera" inte "exkludera".

I ämnet: Jag tror nog DLSS kommer tids nog till Starfield. Jag tror även att RT kommer från officiellt håll. Global ljussättning i spel med dynamisk dygncykel brukar tjäna enormt på RT. Prio är att få spelet klart (främst till konsoler).

Sedan angående att AMD inte uttalade sig i soppan som utspelade sig tidigare i sommar, så tror jag många missar hur stora företag hanterar kommunikation. Ofta med tystnad, vilket är bättre än att uttala något som inte är väl uttänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har de implementerat FSR så kan de fixa DLSS utan problem. För så stort spel kan de också bara säga till nvidia så hjälper de dom gärna att fixa det.

De vill helt enkelt inte att AMD ska bli sura

Absolut! Och de kan dessutom implementera FSR 3 senare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sedan angående att AMD inte uttalade sig i soppan som utspelade sig tidigare i sommar, så tror jag många missar hur stora företag hanterar kommunikation. Ofta med tystnad, vilket är bättre än att uttala något som inte är väl uttänkt.

De gjorde ju dock det senare? (Vilket iofs inte bevisar någonting... mer än att de inte valde att vara tysta)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jag är väl väldigt "simple minded" antar jag, men jag ser bara fram emot att få spela ett bra spel och om det sen spelas med DLSS eller fidelity(eller vad nu AMDs heter) det är bara mindre detaljer, petitesser, enligt mig

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De gjorde ju dock det senare?

Ja, tog ju ett tag och det gjordes av en av de högsta cheferna på företaget på scen på en spelmässa, medan icke-svaret HUB fick nog kom från en underhuggare på marknadsavdelningen. Typ.

Överhuvudtaget så var detta en storm i ett vattenglas i min mening.

Permalänk
Medlem

"Jag skiter i att det inte är sant, det är förjävligt ändå."

*Kommer med fler konspirationsteorier som stöder redan förutfattade meningar*

Varför kunde de inte bara svarat tidigare. Hur ska jag nu kunna erkänna att jag haft fel i 2 månader. Jävla AMD.

/tråd

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att de redan har implementerat DLSS och har en patch redo till strax efter release för att inte bryta mot avtalet.

Alternativet vore att de är under väldigt extrem tidspress, om de inte har tid att implementera en så efterfrågad funktion som inte heller tar särskilt lång tid att utveckla. Det skulle tyda på att spelet inte är i närheten av färdigt när det släpps.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag är väl väldigt "simple minded" antar jag, men jag ser bara fram emot att få spela ett bra spel och om det sen spelas med DLSS eller fidelity(eller vad nu AMDs heter) det är bara mindre detaljer, petitesser, enligt mig

❤️

Vi alla tänker det men det är alltid lika kul att sitta och läsa fanboys argumentera över nätet.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jesus, chill!

Spelet har haft en primär target, Xbox Series X, för att Microsoft krävt det, inte AMD. Det betyder att all kraft har lagts på optimering för Xbox Series X. Jag vet inget om arbetstid för implementering av DLSS eller FSR, jag kan bara gissa att man grävt en djup grop för att maximera prestanda i just FSR. Kan fanboysen gå tillbaka till sitt vanliga Microsoft-hat tack, känns i alla fall mer relevant.

Personligen är jag nöjd, jag vill spela på min Xbox Series X, sittandes i fåtöljen för nära min 77" OLED (Om man ska tro alla skärmbesserwissers kunskaper om ögats egenskaper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jesus, chill!

Spelet har haft en primär target, Xbox Series X, för att Microsoft krävt det, inte AMD. Det betyder att all kraft har lagts på optimering för Xbox Series X. Jag vet inget om arbetstid för implementering av DLSS eller FSR, jag kan bara gissa att man grävt en djup grop för att maximera prestanda i just FSR. Kan fanboysen gå tillbaka till sitt vanliga Microsoft-hat tack, känns i alla fall mer relevant.

Personligen är jag nöjd, jag vill spela på min Xbox Series X, sittandes i fåtöljen för nära min 77" OLED (Om man ska tro alla skärmbesserwissers kunskaper om ögats egenskaper).

Starfield är väl iofs bara ett exempel, om vi nu ska se till vad som är relevant i själva frågeställningen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inte omöjligt att de redan har implementerat DLSS och har en patch redo till strax efter release för att inte bryta mot avtalet.

Alternativet vore att de är under väldigt extrem tidspress, om de inte har tid att implementera en så efterfrågad funktion som inte heller tar särskilt lång tid att utveckla. Det skulle tyda på att spelet inte är i närheten av färdigt när det släpps.

När det gäller Bethesda så är alternativ två självklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om detta faktiskt är relevant för inlägget du svarade på, men om man faktiskt vill se på uttalandena som gjordes när det begav sig så hade https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su... både AMDs och Nvidias svar på frågan om eventuella krav på exklusivitet.

AMD undvek ju dock helt att svara på själva frågan i det läget... (vilket ju bara spädde på misstankarna)

"So it looks like NVIDIA cannot do much in this situation since certain sponsorships or deals can restrict developers and publishers from actively participating and integrating another competitor's tech within their games. But it gives gamers a very clear message that NVIDIA-sponsored titles are friendlier and open to competitors than AMD."

Skrivet av Snusious:

❤️

Vi alla tänker det men det är alltid lika kul att sitta och läsa fanboys argumentera över nätet.

https://s.studiobinder.com/wp-content/uploads/2019/08/Michael-Jackson-Popcorn-GIF-Meme-Eating-Popcorn-Featured-StudioBinder.jpg

Är en person en Fanboy ifall de diskuterar avsaknaden av något som är rent Objektivt bättre?
Hade det varit endast Subjektivitet så kanske en aning Fanboyism funnits där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keneay:

Det är ju faktiskt inte upp till AMD utan utvecklaren att avgöra om det är något man vill, orkar eller har lust med men eftersom FSR är öppen kod och alla har stöd för det är det väl inte orimligt om utvecklaren tycker det räcker?

Men är det verkligen upp till Utgivaren om det handlar om en Sponsor? Om de har kontrakt på saker och ting. Bl.a. FSR.

Som sagt: AMD kan säga vad de vill och folk kommer skyffla skedar av det rakt ner i halsen och ta det som faktum. När det hela kan vara "We're the good guys, we block nobody" - PR. Medans vi inte kan se vad som står i kontraktet mellan AMD och Bethesda Softworks.

Faktum är att XESS och DLSS > FSR 2.1 än idag. Främst i rörelse, och det är ju så spel spelas, i rörelse.

FSR är "Open Source" vad nu detta egentligen innebär, och kan användas på alla märken, men är rent objektivt dåligt i jämförelse.

Om AMD verkligen vill krossa alternativen så finputsar de skiten ur FSR så att ingen kan se skillnad. DÅ kommer de vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men är det verkligen upp till Utgivaren om det handlar om en Sponsor? Om de har kontrakt på saker och ting. Bl.a. FSR.

Som sagt: AMD kan säga vad de vill och folk kommer skyffla skedar av det rakt ner i halsen och ta det som faktum. När det hela kan vara "We're the good guys, we block nobody" - PR. Medans vi inte kan se vad som står i kontraktet mellan AMD och Bethesda Softworks.

Faktum är att XESS och DLSS > FSR 2.1 än idag. Främst i rörelse, och det är ju så spel spelas, i rörelse.

FSR är "Open Source" vad nu detta egentligen innebär, och kan användas på alla märken, men är rent objektivt dåligt i jämförelse.

Om AMD verkligen vill krossa alternativen så finputsar de skiten ur FSR så att ingen kan se skillnad. DÅ kommer de vinna.

Klart det är utgivaren/utvecklaren som bestämmer, inte minst i vilka upphandlingar man väljer och AMD säger ju uttryckligen att det inte står i något kontrakt att DLSS blockeras så vad yrar du om? Tills motsatsen är bevisad får vi ta deras ord. Ge dig för fan

Permalänk
Medlem

Vad ska dom annars säga? "Ja, vi blockerar DLSS för att jäklas med Nvidia."

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nozomi:

Är en person en Fanboy ifall de diskuterar avsaknaden av något som är rent Objektivt bättre?

Nu blandar du ihop objektivitet och subjektivitet.

"Jag tycker päron är bättre än bananer." är ett subjektivt påstående.

"Många fler tycker päron är bättre än bananer, därför är päron bättre." är också ett subjektivt påstående.

Generellt, så fort du jämför någonting som inte är objektivt mätbart (som min pinne är längre än din pinne) så är det en subjektiv bedömning. Ordet "bättre" signalerar nästintill alltid subjektivitet, helt oberoende av om precis alla tycker det stämmer.

På samma sätt är "DLSS är bättre än FSR" (eller vad det nu gällde) en subjektiv, inte objektiv, bedömning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu blandar du ihop objektivitet och subjektivitet.

"Jag tycker päron är bättre än bananer." är ett subjektivt påstående.

"Många fler tycker päron är bättre än bananer, därför är päron bättre." är också ett subjektivt påstående.

Generellt, så fort du jämför någonting som inte är objektivt mätbart (som min pinne är längre än din pinne) så är det en subjektiv bedömning. Ordet "bättre" signalerar nästintill alltid subjektivitet, helt oberoende av om precis alla tycker det stämmer.

På samma sätt är "DLSS är bättre än FSR" (eller vad det nu gällde) en subjektiv, inte objektiv, bedömning.

Fast finns det någon recension som säger att fsr är bättre?
Någon stillbild etc?

För då är det väl objektivt om någon har studerat och uppmätt ett resultat genom en analys och inte bara påståenden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

För då är det väl objektivt om någon har studerat och uppmätt ett resultat genom en analys och inte bara påståenden.

Det beror rimligen på hur en sådan analys genomförs och just vad det är som mäts. Det är väldigt enkelt att sätta upp parametrar som i grunden är subjektiva och försöka dra en icke-subjektiv slutsats, vilket naturligtvis är felaktigt. Bildkvaliteten är väl oftast den relevanta poängen, och då blir det svårt att undvika subjektiva ställningstaganden.

Sedan var poängen just här inte huruvida just jag tycker FSR eller DLSS är bättre (jag föredrar också visuellt generellt det senare) utan det felaktiga användandet av "objektiv" om ett rent subjektivt påstående.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det beror rimligen på hur en sådan analys genomförs och just vad det är som mäts. Det är väldigt enkelt att sätta upp parametrar som i grunden är subjektiva och försöka dra en icke-subjektiv slutsats, vilket naturligtvis är felaktigt. Bildkvaliteten är väl oftast den relevanta poängen, och då blir det svårt att undvika subjektiva ställningstaganden.

Sedan var poängen just här inte huruvida just jag tycker FSR eller DLSS är bättre (jag föredrar också visuellt generellt det senare) utan det felaktiga användandet av "objektiv" om ett rent subjektivt påstående.

Självklart är bild eller ljud alltid mer subjektivt då det inte går att mäta sig till vad som är bäst.

Utan det blir, som du säger, tester där det kan ske oavsiktligt mer fördelaktiga tester till de man föredrar.
Och när man då går igenom så blir det inte 100 % objektivt.
Precis som AMDs promotion bild för FSR 3.0 så lär det inte vara 5x så hög genomsnittlig fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad roligt att allt hat mot AMD visar sig vara helt obefogat xD

ursäkta men vilken hat?
kanske missat nåt...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är ju faktiskt inte upp till AMD utan utvecklaren att avgöra om det är något man vill, orkar eller har lust med men eftersom FSR är öppen kod och alla har stöd för det är det väl inte orimligt om utvecklaren tycker det räcker?

Ja jag tror faktiskt att det kan vara så. Spelutvecklarna ser hellre en universal teknik som passar alla än att syssla med något specifikt för varje enskild modell. I alla fall så länge ingen väljer att betala för det. Så det känns bra att AMD återigen kan visa att dom bryr sig om både konkurrens och konsumenter genom att välja öppen standard. Kanske DLSS blir en upprepning av gammal historia återigen som går i graven till slut, kanske alltför tidigt då den tycks sitta på sina potential.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

varför kan de inte bara lägga in båda i spelet? så att folk själva får välja vilken de vill använda? funkade ju fint i cyberpunk 2077 där båda fanns med, så varför inte i resten utav spelen med =/? varför denna exklusivitet som gör 50% utav folket pissed off?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

varför kan de inte bara lägga in båda i spelet? så att folk själva får välja vilken de vill använda? funkade ju fint i cyberpunk 2077 där båda fanns med, så varför inte i resten utav spelen med =/? varför denna exklusivitet som gör 50% utav folket pissed off?

Enkla svaret är väl ekonomi:
Mer jobb med en funktion till som ska funka
Ganska få som får nytta av det (endast PC med Nvidia nyare än 2000-serien)
FSR funkar ju dessutom för dessa användare redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enkla svaret är väl ekonomi:
Mer jobb med en funktion till som ska funka
Ganska få som får nytta av det (endast PC med Nvidia nyare än 2000-serien)
FSR funkar ju dessutom för dessa användare redan

Är nog fler som kan använda dlss ( måste vara runt 80-120 miljoner kort) än dem som kan använda fsr om man tar bort dlss korten. 😊 speciellt då Maxwell knappt kan driva spelet (1070ti är minimum)
Xbox har sålt i 21m
Pa5 har sålt 41.7m
Amd har 10% av gpu marknaden så 12m
Totalt = 74.7m

Det jag har hittat angående nvidia siffror är 30m sålda enheter på 2000 serien, vilket var en flopp

Jedi survivor släpptes 28 april och dlss mod fanns i början av maj, så 1-2 veckor för en hobby moddare att implementera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25