Funderar på att köpa en ny elsparkcykel, hur pålitliga är E-Wheels?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en ny elsparkcykel, hur pålitliga är E-Wheels?

Jag har haft en elsparkcykel tidigare som var riktigt skräp som jag vann i en tävling som visade sig vara en elsparkcykel som bara säljs i Kina. Så nu efter att den helt gått sönder letar jag efter något bra att ersätta den med.

Vad jag letar efter är en laglig elsparkcykel och en som tål svenskt väder. Jag kommer att använda den främst för att pendla till jobbet och flyta runt i staden som bara är typ 4-5 km från norr till söder. Vad som omedelbart kom upp är E-Wheels och deras E2S V2 2023-elsparkcykel som på papper ser bra ut och tydligen är årets bäst i test. Men efter att ha läst om E-Wheels på Facebook är det en krigszon av kritik. Någon som har några personliga erfarenheter av deras elsparkcyklar? Den mesta kritiken verkar vara mot deras långsamma kundservice och kanske inte produkterna i sig?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

https://se.trustpilot.com/review/ewheels.se
Lite att läsa och bilda dig en uppfattning. Aldrig handlat därifrån, men verkar inte vara nånting konstigt. Utan sett folk rekommendera dom lite överallt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi som är rätt många år gammal nu (köpte 2018/2019, m365 för ~4000). Fungerar utan problem efter över 100 mil. Punktering har jag fått en gång på varje däck. Ganska meckigt att byta, enklare andra gången när man skaffat sig lite skicklighet. Vad jag har finns sett i princip alla delar som kan gå sönder på scootern också som reservdelar så jag känner mig inte så orolig att den ska bli obrukbar.

Lite problem med styret som börjar glappa etc. på dessa tidiga modeller men det tror jag inte ska vara problem på samma sätt på de nya. Den jag har är väl motsvarigheten till dagens "Mi Electric Scooter Essential", men min gamla relik saknar display etc.

E Wheels har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

Intressant. Mi Essential ligger ungefär på samma pris men enligt E-Wheels är deras elsparkcykel betydligt starkare och har fler funktioner i appen. E-Wheels säljer även en variant med 30% längre räckvidd och dämpare. Jag har inte hittat någon bra genomgående review på just denna...

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Mi Essential ligger ungefär på samma pris men enligt E-Wheels är deras elsparkcykel betydligt starkare och har fler funktioner i appen.

Enligt företaget själva är de bättre än konkurrenterna

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av freddiebox:

Jag har haft en elsparkcykel tidigare som var riktigt skräp som jag vann i en tävling som visade sig vara en elsparkcykel som bara säljs i Kina. Så nu efter att den helt gått sönder letar jag efter något bra att ersätta den med.

Vad jag letar efter är en laglig elsparkcykel och en som tål svenskt väder. Jag kommer att använda den främst för att pendla till jobbet och flyta runt i staden som bara är typ 4-5 km från norr till söder. Vad som omedelbart kom upp är E-Wheels och deras E2S V2 2023-elsparkcykel som på papper ser bra ut och tydligen är årets bäst i test. Men efter att ha läst om E-Wheels på Facebook är det en krigszon av kritik. Någon som har några personliga erfarenheter av deras elsparkcyklar? Den mesta kritiken verkar vara mot deras långsamma kundservice och kanske inte produkterna i sig?

E-wheels är skräp billiga kinakopior, köp ej vill du ha en riktigt scooter är det Ninebots/xiaomi som gäller Finns ofta o importera rätt billigt.

För o inte säga att deras support är VÄRDELÖS VÄRDELÖS

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kikade också på dom innan men verkar ju vara lite sådär med deras support och kvalitet osv.. Ja köpte premium modellen i detta testet, https://friluftskoll.se/elscooter-test/. Eltra Ultra Gen 4, riktigt bra faktiskt lite dyr kanske. Kan de va nått istället?

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om E-Wheels men kan rekommendera en Xiaomi. Har en 1S nordic sedan förra året. 120 mil på mätaren och noll problem, endast behövt justera bromsarna. Kört den 4.5 km till jobbet i över ett år nu med uppehåll från mitten av november till april. Lite regnvåta gator gör ingenting, undvik vattenpölar så är det lugnt. Med mig som väger runt 90 räcker batteriet runt 20 km så jag kan köra två dagar utan att ladda.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ninebot G30 Max II som jag kört 2 år från -25C mitt i vintern, regn, slask och mitt i sommaren. Jag har inte bytt några delar eller köpt något nytt. Laddat + pumpat batterier och kört, inga konstiga läten från hjullager

Min kollega köpte en E-wheels för 10k som är ca 1 år gammal, han har bytt två däck, styrstången (gick av, rostade sönder!) och lite annat smått och gott. Den verkar ha en tendens att vibrera upp skruvar, styre och annat efter en viss tid. osar inte kvalitet direkt!

Anekdotiskt, jag vet.. men det talar inte för E-wheels när jag skall köpa nästa heldämpade elscooter i varje fall

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Använder befintlig tråd istället för att skapa ny. Håller på att kolla på en elsparkcykel till dottern som fyller 10 år. Ska inte användas för några längre turer utan mest i närområdet till kompisar och dylikt.

Har kollat på Ninebot Zing Z8. Det jag gillar med den är att den verkar anpassad för barn med lägre topphastighet etc.
https://hemmashoppen.se/?option=com_shopper&task=view&id=1728...

Någon som kan säga nåt om den eller annat tips? Jag tänker prisnivå som ovan ungefär, inte mer än så.

Permalänk
Medlem

E-wheels finns på ARNs svartalista som avråder alla privatpersoner att köpa från företaget. Det är företag som inte följer reklamationsnämndens beslut i tvister mot kunder, och är i princip bluff företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrfy112:

E-wheels finns på ARNs svartalista som avråder alla privatpersoner att köpa från företaget. Det är företag som inte följer reklamationsnämndens beslut i tvister mot kunder, och är i princip bluff företag.

Nja, jag fick en elspark som inte fungerade vid leverans.
Skickade tillbaka direkt och fick en ny omgående dom skickade till och med den nya innan dom fick den gamla.
Va i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Köpte en Ninebot G30 Max II som jag kört 2 år från -25C mitt i vintern, regn, slask och mitt i sommaren. Jag har inte bytt några delar eller köpt något nytt. Laddat + pumpat batterier och kört, inga konstiga läten från hjullager

Min kollega köpte en E-wheels för 10k som är ca 1 år gammal, han har bytt två däck, styrstången (gick av, rostade sönder!) och lite annat smått och gott. Den verkar ha en tendens att vibrera upp skruvar, styre och annat efter en viss tid. osar inte kvalitet direkt!

Anekdotiskt, jag vet.. men det talar inte för E-wheels när jag skall köpa nästa heldämpade elscooter i varje fall

Jag har en longrange E-WHEELS som jag kör med precis som dig året om, haft den visserligen bara sedan i somras min är årsmodell 2023 och jämför man den med kompisens som är 2021 eller om de är 2022 är min av betydligt bättre kvalite.

Verkar vara lite svajig produktionslinje fram till 2023 års modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Intressant. Mi Essential ligger ungefär på samma pris men enligt E-Wheels är deras elsparkcykel betydligt starkare och har fler funktioner i appen. E-Wheels säljer även en variant med 30% längre räckvidd och dämpare. Jag har inte hittat någon bra genomgående review på just denna...

Jag har den och är sjukt nöjd kör året om i Norrland.
Inget att klaga på och allt funkar som de ska.
Får efterdra skruvarna vid styret ca var 5månad men Inge konstigt med det.
Om man tar dit locktigihht är problemet ur världen