Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har 2.5M till TVn och jag kan inte tänka mig större än 75" faktiskt. Det är en riktigt bra storlek för mig. 65" såg jag ändå möjligheten att uppgradera men nu gör jag inte det. Inte utan att flytta / möblera om först.

77" skulle nog gå..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

För film så kan man faktiskt sitta rätt nära bilden. THX rekommenderar ~3m för 85". Med det sagt så är det väl med hänsyn till film. Att t.ex. kolla nyheter på dessa avstånd kan vara rätt utmattande, så det beror lite på innehållet.

Osäker om bilden är baserad på just THX rekommendationer, men visar ändå liknande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

77" skulle nog gå..

75 och 77 klassar jag som samma. Sen blir det ju 85" som är nästa hopp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Står mellan att köpa en 75” eller 85” Neo QLED att ha i vardagsrummet i relativt smalt rum (tv-väggen ca 4.5m) med tittavstånd på ca 2,9m med två soffor som ger vinklad vy mot tvn.

Jag har testat en projektor på ~90” innan på samma vägg och tyckte det var mycket trevlig storlek att titta på, dock utan duk så den syntes ju inte på samma vis när den inte användes. TVn kommer ju dock vara en stor svart skärm på väggen och ta mycket plats när den inte används. Därtill är sambon helt bestämd på att 85” är för stort efter att vi tejpat upp och vill helst ha 75”, men låter mig ta beslutet.

Så jag är väldigt kluven här. För att göra det ännu svårare är den aktuella 85”aren snäppet vassare modell, vilket gör att jag är mer sugen på den just därför. Hade det varit samma modell hade jag nog gått på 75”aren.

Så, är det någon som varit i liknande situation och vad kom ni fram till? Eller är det någon som köpt en TV och i efterhand kommit fram till att den blev för stor och blaffig?

sitter själv som du på ungefär under 3m från själva tittandet till tv och har en samsungs 85” QN95B och ser inget problem med det. har haft 65" sen 75" sen blev det en 85" älskar uplevelsen och för mig personligen är det bra. och tillslut för tjejen med då hon tyckte 75" var bra men efter uppgradering så var det först hu va stor nu inget om det mer haha. så kör på 85" det är du som kommer ångra dig när du haft 75" ett tag och undrar varför du inte slog till på stort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

75 och 77 klassar jag som samma. Sen blir det ju 85" som är nästa hopp.

där 83 och 85 är samma?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Just detta gör att jag lutar åt 75” just nu även om jag skulle föredra den större skärmen när jag väl använder tvn.

Till övriga frågor: Det är i ett hus det handlar om så att få in tvn är inga problem. Vardagsrummet uppskattar jag till ca 30-40kvm som dock ligger ganska centralt i huset så man passerar tvn frekvent när man vandrar runt.

Skulle ha tagit 85 an.
Nästa gång det är dags att köpa tv så kommer du att snegla på 100 tum.
Så slipper hoppet bli så stort vid nästa köp.

Tv´n är aldrig för stor så länge den får plats på angiven plats.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

För film så kan man faktiskt sitta rätt nära bilden. THX rekommenderar ~3m för 85". Med det sagt så är det väl med hänsyn till film. Att t.ex. kolla nyheter på dessa avstånd kan vara rätt utmattande, så det beror lite på innehållet.

https://www.avforums.com/image.php?imageparameters=editorial/products/38c56aa3af5093a6cc7282bb9bf5eee8_0.jpg
Osäker om bilden är baserad på just THX rekommendationer, men visar ändå liknande.

Den där bilden visar ju bara vilken upplösning som rekommenderas.
Här är field of view, sweet spot enligt THX är 35°±5

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

där 83 och 85 är samma?

Ja. 2" är en marginal på 5%. Det är knappst att man märker av det i verkligheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den där bilden visar ju bara vilken upplösning som rekommenderas.
Här är field of view, sweet spot enligt THX är 35°±5
https://i.rtings.com/images/distance-fov-chart.png

Nej, det står "optimal viewing distance by size and resolution", så den visar rekommenderade avstånd för olika upplösningar. Mer eller mindre samma information som du postar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, det står "optimal viewing distance by size and resolution", så den visar rekommenderade avstånd för olika upplösningar. Mer eller mindre samma information som du postar.

Nja den visar ju t ex att man kan sitta 0.6m från en 100" bara man har 8k+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nja den visar ju t ex att man kan sitta 0.6m från en 100" bara man har 8k+

Det är ju ganska uppenbart utanför scopet, om man kollar färgkodningen på höger sida. Samt informationen för 4k är densamma som du postade, så förstår inte varför det spelar någon roll.

Men ditt exempel är ok med 2.4m på 85” i 480p?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Hahaha…..kul med olika perspektiv.
Morsan har precis skaffat 65” med kanske 3-4m till tvn, och jag tycker den känns helt absurt stor, jag vill flytta längre bort från tvn när jag tittar på den….haha. Men det är bra för henne, hon börjar se dåligt.

Dessutom är ju en avstängd stor tv så in åt helvte ful på väggen….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Hahaha…..kul med olika perspektiv.
Morsan har precis skaffat 65” med kanske 3-4m till tvn, och jag tycker den känns helt absurt stor, jag vill flytta längre bort från tvn när jag tittar på den….haha. Men det är bra för henne, hon börjar se dåligt.

Dessutom är ju en avstängd stor tv så in åt helvte ful på väggen….

en gardin så försvinner den som en bioduk

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Hahaha…..kul med olika perspektiv.
Morsan har precis skaffat 65” med kanske 3-4m till tvn, och jag tycker den känns helt absurt stor, jag vill flytta längre bort från tvn när jag tittar på den….haha. Men det är bra för henne, hon börjar se dåligt.

Dessutom är ju en avstängd stor tv så in åt helvte ful på väggen….

Köp samsung, som gör den till en tavla när den är "avstängd"

Har också 65" och sitter 3m från tvn.
Nästan för långt ifrån när man tittar på 4K. Hade gärna haft en 77" eller 85" i dagsläget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"