Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon351286:

Ja precis, en vanlig kontakt. Var väl någon tanke med de hela när det kopplades. ”Familjens” datorkille gjorde det så han borde vetat vad han gjorde hehe

Om kabeln är felkopplad eller skadad kommer den ofta att indirekt visa det genom att det anges en lägre länkhastighet på portarna som den är kopplad mot.
Att kolla länkhastigheterna är som sagt en bra början på en systematisk felsökning och allra bäst är det om man först kollar dem i routern för då får man även med wananslutningen och inte bara en enstaka lananslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Den kabeln sitter nu i fiberdosan, sen en kanel från vägguttaget uppe till routern där.

Bara för att stämma av och göra det tydligt. Med inkopplingen som du beskrev ovan blir hastigheten med kabel endast 100 mbit då? (En kabel från routern till Xbox/PC)

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om kabeln är felkopplad eller skadad kommer den ofta att indirekt visa det genom att det anges en lägre länkhastighet på portarna som den är kopplad mot.
Att kolla länkhastigheterna är som sagt en bra början på en systematisk felsökning och allra bäst är det om man först kollar dem i routern för då får man även med wananslutningen och inte bara en enstaka lananslutning.

Okej men om man bortser från den kabeldragningen genom väggen då. Routern har alltid varit nere i källaren och stått en meter ifrån fiberdosan och vart ihopkopplas med orginalkabel som kom med fibern. Då är de samma sak med hastigheten utan att vägg kabeln är med i de hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Där har du förmodligen felet också, som många sagt flera gånger är fel på kablar jättevanligt och <100mbps är liksom signum för sådana fel.

Stäng av alla extenders, låt internet från operatören enbart va inkopplad i asus-routern, inget annat.
Testa sen Wifi på mobilen så du är säker att det är den du kör via.

Får du bra speed då, så är kablarna efter routern orsaken, eller extendrarna i sig.
Får du inte bra speed är de nå knas med din router, endera settings eller måndagsex så länge du är säker på att kabeln in på anslutningen till wan-porten är 100% fungerande.

Så enkelt är det tyvärr.

Det är lätt att se i (bl a) Windows vad det är för länkhastighet (till nästa punkt) om man går in i egenskaperna för det aktuella nätverket. Står det 100/100 är det ju där felet ligger med det trådade. Trådlöst kan ju däremot visa en sak och sedan ha en massa störningar så att det blir segt ändå, även om länkhastigheten ändras där dynamiskt efter hur uselt det är också.

Några varianter för att se efter: https://www.minitool.com/news/check-network-adapter-speed-win...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon351286:

Okej men om man bortser från den kabeldragningen genom väggen då. Routern har alltid varit nere i källaren och stått en meter ifrån fiberdosan och vart ihopkopplas med orginalkabel som kom med fibern. Då är de samma sak med hastigheten utan att vägg kabeln är med i de hela

Nej det är alltid bra att börja med att kolla länkarna för det kan tex vara nått strul med anslutningen av routern på wansidan och då måste du in i routern och läsa av i den för att få fakta i stället för att tro att det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Öppna en webbläsare på valfri enhet och skriv 192.168.1.1

Logga in med användarnamn: admin
Password: admin

Under "systemstatus" trycker du på "status"

och sedan kollar du vad det står under "Ethernetportar" och rapporterar det här

Permalänk
Medlem

"Avstängd" står det nu hehe. Jahopp

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

"Avstängd" står det nu hehe. Jahopp

Kudos till alla som ändå försökte ge konkret hjälp till någon som antingen trollade eller var helt oförmögen att följa enkla instruktioner och återkoppla med svar på frågor som ställs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Clasito:

"Avstängd" står det nu hehe. Jahopp

Reggad i 3 dagar med 52 inlägg lol. Måste vara ett rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

"Avstängd" står det nu hehe. Jahopp

Får hoppas att det bara är en första varning och en kortare avstängning, alla är värda en andra chans.

Det finns trots allt en chans till en rejäl förbättring både vad gäller forumets funktioner och en attityd förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kudos till alla som ändå försökte ge konkret hjälp till någon som antingen trollade eller var helt oförmögen att följa enkla instruktioner och återkoppla med svar på frågor som ställs.

Den här tråden borde nästan öronmärkas som ett typexempel på hur man inte skall göra om man vill få hjälp i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Får hoppas att det bara är en första varning och en kortare avstängning, alla är värda en andra chans.

Det finns trots allt en chans till en rejäl förbättring både vad gäller forumets funktioner och en attityd förändring.

Jo jag tycker inte TS förtjänar perma ban men det är fan få gånger jag har läst en så rörig och otydlig tråd...och allt berodde på hur TS bemötte svaren. Återstår att se om TS vaknar till liv om några dagar igen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Alltså, om man frågar om hjälp med felsökning måste man ju ha någon koll på det man sysslar med.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Puttefnasket:

Den här tråden borde nästan öronmärkas som ett typexempel på hur man inte skall göra om man vill få hjälp i forumet

Vi behöver inte starta någon Hall of (In)Fame(mous) trådar!

Skrivet av Clasito:

"Avstängd" står det nu hehe. Jahopp

Användaren har inte blivit av stängd pga regelbrott utan har själv valt att anonymisera sitt konto.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Alltså, om man frågar om hjälp med felsökning måste man ju ha någon koll på det man sysslar med.

Nja, skulle inte påstå att man behöver ha ett dugg koll men däremot ska man vara samarbetsvillig, tacksam, ta till sig av och göra vad man kan för att lösa sitt problem när andra helt utan avgift, på sin lediga tid, försöker assistera. Dvs. allt som TS inte gjorde
För många år sedan guidade jag en äldre dam, över telefon, genom en ominstallation av Windows XP. Det är ett samtal jag aldrig kommer att glömma - och det var ett perfekt exempel på hur man bör bete sig om man vill ha hjälp.

"Jag kan inte något om detta" - BRA - vi har en utgångspunkt, vi kan lägga nivån därefter och det innebär en väldigt enkel premiss; jag förklarar för dig vad du ska göra, du lyssnar och utför så löser vi detta tillsammans och se på fan, efter 2½ timme var problemet löst.
Hade personen gått in med attityden "Jag kan inte något om detta men jag kommer låtsas att jag gör det och jag är inte beredd att lyfta ett finger för att få mitt problem löst, och allt är ditt fel" hade det blivit... den här tråden
Efter det ville hon aldrig prata med nån annan än mig när hon ringde in ^^

Som någon annan skriver; hatten av för alla som deltagit. Jag funderade på att skriva något själv men då hade jag antagligen blivit bannad

Skrivet av DavidtheDoom:

Vi behöver inte starta någon Hall of (In)Fame(mous) trådar!

Användaren har inte blivit av stängd pga regelbrott utan har själv valt att anonymisera sitt konto.

What? Anonymisera kontot? Hur gör man det och varför står det avstängd då? Eller är det ett skämt som wooshar över mig nu?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Sitter en cat5e mellan fiberdosan och routern, samma kabel som gav 250 mellan fiberdosa och xbox

Att byta kablar som är dragna i huset är inget jag kan göra själv då de är genom vägg och golv/tak

Ingen aning vad något av resterande betyder

1. Routen är kass, byt.
2. Routern förhandlar bara 100Mbit över ethernet av någon anledning, se punkt 1.
3. Ta hem en tekniker som löser det åt dig med tanke på att du inte är kunnig nog att prova övriga lösningar (inget illa menat).

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Användaren har inte blivit av stängd pga regelbrott utan har själv valt att anonymisera sitt konto.

Undrar också vad "anonymisera" innebär. Kikade under mina inställningar men hittade ingenting som relaterar till din beskrivning.
Har funderat över "Avstängd" tidigare då jag sett det lite av och till på användare som verkar vara vid fullgod vigör, men aldrig brytt mig om att fundera mer om det. Det är inte så enkelt att det är "Utloggad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har funderat över "Avstängd" tidigare då jag sett det lite av och till på användare som verkar vara vid fullgod vigör, men aldrig brytt mig om att fundera mer om det. Det är inte så enkelt att det är "Utloggad"?

Jag blev förvånad härom dagen när jag såg att kontot @snajk var avstängt. Det finns en rätt begränsad mängd användare här som är lika balanserade och vettiga som denne. Så jag kan inte låta bli att misstänka att det är något som inte riktigt fungerar som förväntat. Jag trodde aninymiserade konton bytte namn till typ ”anon123456”.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZaInT:

What? Anonymisera kontot? Hur gör man det och varför står det avstängd då? Eller är det ett skämt som wooshar över mig nu?

Skrivet av mc68000:

Undrar också vad "anonymisera" innebär. Kikade under mina inställningar men hittade ingenting som relaterar till din beskrivning.
Har funderat över "Avstängd" tidigare då jag sett det lite av och till på användare som verkar vara vid fullgod vigör, men aldrig brytt mig om att fundera mer om det. Det är inte så enkelt att det är "Utloggad"?

Skrivet av KAD:

Jag blev förvånad härom dagen när jag såg att kontot @snajk var avstängt. Det finns en rätt begränsad mängd användare här som är lika balanserade och vettiga som denne. Så jag kan inte låta bli att misstänka att det är något som inte riktigt fungerar som förväntat. Jag trodde aninymiserade konton bytte namn till typ ”anon123456”.

Nu lämnar vi trådens ämne men jag ska beskriva ärendet.

Anonymisering innebär att vi raderar den data som kan koppla ett konto till en användaren, det är alltså omöjligt att häva/återknyta ett anonymiserat konto. Anonymiseringen sker inte via en knapp under inställningar utan sker genom att användare kontaktar moderatorer via kontaktformuläret och begär anonymisering.

Anonymisering sker inte omedelbart utan det finns en kortare tidsfrist där användare kan ångra sig, under denna tid är kontot låst för att förhindra missbruk, kontot visas då som "avstängt". (Annars kan ju användare begära avstängning och begå bedrägerier under tidsfristen).

Det är kort varför kontot visas som "avstängt" och inte är anonymiserat än.
Det finns även användare som är avstängda pga regelbrott, dessa konton visas som "avstängd", det framgår inte om kontot är tidsbegränsat eller permanent avstängt för användare.

Skrivet av KAD:

Jag blev förvånad härom dagen när jag såg att kontot @snajk var avstängt. Det finns en rätt begränsad mängd användare här som är lika balanserade och vettiga som denne. Så jag kan inte låta bli att misstänka att det är något som inte riktigt fungerar som förväntat.

Givetvis kommenteras inga användares avstängningar med annan än den berörda.

Har ni fler funderingar eller frågor kring detta ämne (anonymisering) så får jag hänvisa till kontaktformuläret eller feedback-forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin