Samsung s20 startar om igen och igen

Permalänk

Samsung s20 startar om igen och igen

Jag var ute i ösregnet i promenerade. Hade mobilen omväxlande i handen och fickan. När jag kom hem och kopplade in den i laddaren så började den efter en stund att starta om sig själv, om och om igen. Jag kopplade ur laddaren, men samma sak händer. Batteriet står på 99%. Mobilen varnade inte för vatten i ladduttaget. Startar om sig själv både med laddkabel i och laddkabel ur. Har mobilen i regn tidigare, det har inte varit nått problem även efter skärmglasbyte.

Jag lyckades tillslut komma in i felsäkert läge men den startade ändå om sig själv efter en stund. Jag har inte återställt mobilen. Är rädd för att det kan ha kommit in fukt i mobilen då skärmglaset är utbytt på den av ett företag. Det skall tydligen göra att mobilen ej längre är vattentålig. Ser inga fysiska tecken på att det kommit in fukt förutom att mobilen startar om sig.

Jag har lagt mobilen i en påse med ris, det är råris, mobilen ska tydligen ligga där i 2 dygn. Tror ni att det räcker som det ser ut på bilden ? Jag har tagit bort luckan för simkortet. Om mobilen efter två dygn i påsen fortfarande startar om sig själv så är det Reset som gäller. Funkar inte det så får jag prova skicka in den på garantin.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Har fukt kommit in så är sensorerna rökta och då täcks inget av garantin längre oavsett om felet beror på fukten eller inte.

Den ska dock klaga på fukten innan det, men det kanske har kommit in för mycket.

Men testa hård reset själv först: https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/hard-reset/

Permalänk

Ok vågar inte använda mobilen tills jag vet att den är helt torr

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Har fukt kommit in så är sensorerna rökta och då täcks inget av garantin längre oavsett om felet beror på fukten eller inte.

Den ska dock klaga på fukten innan det, men det kanske har kommit in för mycket.

Men testa hård reset själv först: https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/hard-reset/

Vad menar du med sensorerna ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Vad menar du med sensorerna ?

Brukar finnas små ytor inuti som färgas om det kommer in fukt och får kontakt med dem, så att eventuell reparatör ska kunna se på en gång att det är fuktskada, så man inte lägger en massa tid på felsökning i onödan när det redan är kört.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Brukar finnas små ytor inuti som färgas om det kommer in fukt och får kontakt med dem, så att eventuell reparatör ska kunna se på en gång att det är fuktskada, så man inte lägger en massa tid på felsökning i onödan när det redan är kört.

Ahh ok !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Jag var ute i ösregnet i promenerade. Hade mobilen omväxlande i handen och fickan. När jag kom hem och kopplade in den i laddaren så började den efter en stund att starta om sig själv, om och om igen. Jag kopplade ur laddaren, men samma sak händer. Batteriet står på 99%. Mobilen varnade inte för vatten i ladduttaget. Startar om sig själv både med laddkabel i och laddkabel ur. Har mobilen i regn tidigare, det har inte varit nått problem även efter skärmglasbyte.

Jag lyckades tillslut komma in i felsäkert läge men den startade ändå om sig själv efter en stund. Jag har inte återställt mobilen. Är rädd för att det kan ha kommit in fukt i mobilen då skärmglaset är utbytt på den av ett företag. Det skall tydligen göra att mobilen ej längre är vattentålig. Ser inga fysiska tecken på att det kommit in fukt förutom att mobilen startar om sig.

Jag har lagt mobilen i en påse med ris, det är råris, mobilen ska tydligen ligga där i 2 dygn. Tror ni att det räcker som det ser ut på bilden ? Jag har tagit bort luckan för simkortet. Om mobilen efter två dygn i påsen fortfarande startar om sig själv så är det Reset som gäller. Funkar inte det så får jag prova skicka in den på garantin.

<Uppladdad bildlänk>

Ris hjälper inget, du kan lika bra ta pasta
Bättre att lägga den någonstans där det är varmt, perfekt nu på sommaren.

Permalänk
Medlem

Om du nu tror på ris-tekniken. Att lägga den i en plastpåse verkar ju inte optimalt, testa i så fall en papperspåse istället så att fukten kan dunsta av vartefter. Men som sagt, tror det är bättre på ett torrt och varmt ställe.

Permalänk

Tack för svaren alla !
Mobilen gick till sig av sig själv typ dagen efter jag gjorde inlägget och den har fungerat bra sen dess !
Jag vet inte om mobilen faktiskt hade fått fukt i sig eller om den bara var tillfälligt snurrig. Gör förresten inte samma misstag som mig och sätt mobilen i en rispåse med sim luckan öppen. Det åkte in ett litet riskorn i mobilen som inte går att få ut !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

ta ut sim kortet o så borde du se en liten fuktgrej som visar om mobilen blivit fuktig eller inte. Den ska sitta strax intill när man tar ut SIM kortet. På min förra Samsung var det en röd liten fyrkantig "lapp" som visade "status" på fuktighet. Tror den ska byta färg eller bli suddig om mobilen har kommit i kontakt med fukt. )

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

EDIT: Såg att detta var en gammal tråd som dök upp på "nytt i forumet"

på min gamla S9 ser man den tydligt strax innanför. (vit-rosa) lapp

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Ok jag ska ta en titt om jag hittar lappen

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |