Playstation/Xbox Series X, vad tillför de som inte en grymm PC klarar?

Permalänk

Playstation/Xbox Series X, vad tillför de som inte en grymm PC klarar?

Vad missar man med en PS5 eller Xbox x om man redan har en grymm gaming PC kopplad till 65tums oled tv?

Förstår att vissa spel är med ämnade att ha en kontroll istället för tangentbord o mus så klart, men nåt annat? finns de vissa spel som bara finns till respektive som inte alls kommer ut till PC? isf är de ett fåtal eller många, är lite sugen på en konsol men har svårt att se nyttan med 6-7K i pengar för typ 1-2 spel extra

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Spelen såklart, det finns konsolexklusiva spel, sen kan du använda kontroller på datorn. Konsol är mindre och passar in mer i miljön kanske, en "grym pc" kan vara betydligt dyrare, de klarar 4K right? Spelen är optimerade för konsolen i fråga men kan vara sämre på PC

Permalänk
Medlem

Inget strul med installation eller inställningar, allt är redan testat och flyter på 4k.
Kan du redan slå på tvn och sätta igång ett spel direkt har du inget behov.

De flesta här vill ändå inte spela i soffan och har man bara lite ilandsproblem med lägsta fps drops så kan man satsa 6k på sin pc istället.

Personligen är jag nog mer den som kör konsol plus passiv bärbar pc om jag får välja.

Permalänk

jo, ante det, det handlar om spelen, mer anpassade till konsol, får nog fundera, finns de många spel som bara görs till PS5 o Xbox X och ej till pc, eller handlar de om ett fåtal., för spela på PC kan man ju göra med kontroller även om inte de blir 100 så funkar de ju

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Rekordmedlem

Konsolerna kan tillföra en del spel och enkelhet och de är oftast även billigare.
Du kan använda deras kontroller även på pc om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jo, billigare så klart om man ej har något, men dyrare om man ska ha bägge

nu har ju jag en grymm gaming PC redan, ändå lite intresserad vilka spel på sista åren som bara finns till konsoler och EJ pc?
som sagt handlar de om ett par titlar så är de ju absolut inte lönt för min del

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

För mig handlar de om smidigheten.

Fördelar:
# Ibland är det tom roligare att spela på FPS spel på konsol, kanske för att det inte finns lika många tryhards?
# Inte lika många fuskare som på PC
# En del spel släpps ju numera endast på konsol

Nackdelar:
# Största nackdelen med konsolspelandet är att det inte är lika seriöst, enligt min erfarenhet, inte ens i närheten av lika många som har headsets och som bryr sig om att kommunicera. När jag tex spelar Siege på PC, så har jag garanterat någon som kommunicerar med mig under varje match, men på Xbox, så har jag tur om jag hittar någon som orkar slå på micen 1/20 matcher, och då överdriver jag inte ens.

Permalänk
Medlem

I Sonys fall så är det väl spelen som tillför mest. Detta då många av Sonys egna spel är exklusiva på PS4/PS5 till en början. Kul dock att de börjat släppa spelen till PC nu, men vill man spela spelen direkt så är det konsol som gäller.

För Microsofts del så ja, för 6000 kr så får man väldigt mycket prestanda i XSX, men där finns ju typ allt på PC.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Väldigt bra exklusiva spel (PS5).
Annars ser jag inte att det tillför något om man redan har en bra pc.

Men fördelar är; pris, enkelhet, plats

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Här listas det en del spel som är exklusiva till Ps5, existerande och kommande titlar:
https://happymag.tv/sv/ps5-exclusives/
Så har man en värsting-pc redan är väl frågan om man tycker Sony utvecklar tillräckligt många och bra spel för att rättfärdiga ett playstation

När det gäller Xbox är det väl exklusivt till Microsofts ekosystem, där Pc ingår. Det är intrycket jag har fått i alla fall.

Med helt galna priser på high-end datorer så förstår jag varför konsoler lockar som de gör, man får utmärkt prestanda på en massa olika spel till bråkdelen av pengarna för en pc. Skall man sätta ihop en dator som fixar 4k, 120hz med hdr lär man få hosta upp en bit norr om dessa 6k det kostar för en konsol

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert

För mig har PS5:an blivit ett sätt att komma bort från datorhörnan och istället spendera mer tid framför TV:n. Det är skönt med omväxling.

Sedan finns det en del konsolexklusiva spel som lockar. Visst blir de färre, men det är fortfarande värt besväret i min bok. Gran Turismo 7 är helt outstanding till exempel.

Permalänk
Medlem

Xbox finns ingen anledning att ha om man gillar att spela på dator.
PS5 får någon exklusiv då å då man vill ha, men förr eller senare brukar de komma till dator också om man har tålamod.

Annars är det bekvämlighet och sånt som är det fina med konsoll. T.ex. om det kommer ett nytt spel så vet jag att det bara är att köra in det i PS5an och vänta på installation och sedan börja spela. Jämfört med PC måste jag kanske börja mecka med att uppdatera drivutiner, hitta bra grafikinställningar, ändra kontroller, osv.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Som nämnts, allt funkar, behöver inte lägga ner tid på inställningar eller annat. Många spel utvecklas till konsol först och är ju optimerade därefter och menyer och helhetsupplevelsen på konsol är bättre än på PC (går väl att få liknande med diverse launchers men det är väl en del pill).

12 tusen för PS5+Series X känns helt ok när en gpu i övre segmentet ligger däromkring också. Då ingår kontroller till båda konsolerna och totalt 1.5tb snabbt lagringsutrymme.

Meeen har man redan en bra dator kopplad till tv:n för att spela så det jag inte nån mening att byta.

Permalänk
Medlem

Som nämnts billigare hårdvara. Konsol exklusiva spel verkar ju ej gälla längre då de släpps till pc nu också?

Sålde min ps5:a och satte PC vid tvn och kör med Xbox kontroll. Såg ingen anledning att ha båda.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är det väl PS5:an som är värd att ha om man redan har en gaming PC (jag har både PC och PS5), då alla XBox spel släpps på PC dag ett också. Det är en del PS spel som släpps på PC också, men inte alla, och så får man vänta några år på dom spelen som portas till PC. Sen så är dualsense kontrollen riktigt bra. Vet inte om adaptive triggers och haptic feedback funkar på PC, har inte testat, men det är riktigt trevligt för inlevelsen i dom spel där det är bra gjort.

Permalänk
Medlem

Playstationexklusiva titlar, coop tillsammans med kompis, partner eller barn på soffan. Kommande GTA6 release.

Mina största anledningar (ursäker) till att jag köpte PS5.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår ju tanken att en XB inte ger något mer än en PC då spelen i princip alltid finns till båda, men samtidigt så finns det ju andra aspekter än just exklusiva spel.

Jag har en ganska bra PC, men den står vid skrivbordet, samma skrivbord som jag redan spenderar mist åtta timmar om dagen vid. Så för mig blir det mer avslappning eller i alla fall skilt från arbete om jag spelar i soffan på teven istället. Tilbakalutad med en kontroll i handen är en annan sak än framtålutad över skrivbordet liksom, även med en handkontroll så är det ju mer upprätt vid skrivbordet och med mus/tangentbord så är det än värre. Sen har jag en PC i vardagsrummet kopplad till teven förstås, men den är rätt klen och får klara sig med den inbyggda grafiken, så det blir inte mycket spelande på den, och inte så mycket användning alls numera faktiskt. Ett grafikkort till den hade ju gjort att den funkade men ett ok grafikkort kostar eller kostade i alla fall mer än en Series X. Sen är det rätt gött att slippa allt mekande som en PC ändå kräver. Inte för att det är komplicerat att hålla drivrutiner uppdaterade och så, men det tar ju tid speciellt för en dator som inte används konstant. Att jag stångas med en bakbunden IT-organisation "hela dagarna" med problem med rättigheter, AV som tar all kraft och liknande gör mig inte heller så sugen på att fortsätta sånt efter jobbet.

Att jag valde en XB istället för PS kan man diskutera förstås, och det var inte givet att det blev så. Men jag har haft XB sedan den kom ut, så jag har en hel del gamla spel till den som ju funkar utmärkt även på senaste generationen. Och jag tycker också den funkar rätt bra ihop med en PC, Gamepass Ultimate exempelvis ger ju spel både på konsol och PC och många av dem delar ju på savegames och så, och det gäller även en del spel utanför GP. Jag har haft Playstation också men hoppade PS4, så jag har inte i närheten av samma "bibliotek" där.

Sen gillar jag XB-kontrollen bättre, det är en smaksak förstås men min smak styr ju mitt val. Och de exklusiva titlarna på PS är visserligen bra men inga dealbreakers. Jag gillade verkligen Gran Turismo men Forza är ju också helt ok exempelvis, och de släpper ju i alla fall spel hyfsat ofta. Uncharted är bra men vill jag ha lite klättrar-action så kan jag ju spela originalet Tomb Raider. Etc. En Switch har jag däremot och det handlar mestadels om de exklusiva titlarna dit, men de är ju mer unika, det finns liksom inget (bra) liknande Mario, Kirby, Donkey Kong eller Zelda på några andra plattformar egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att både PC och konsol förtjänar sin plats i hemmet. Gillar att kunna sitta i soffan och chilla med handkontrollen när jag spelar single player, men föredrar datorn för fps och mmo/moba-spel där man behöver kunna kommunicera lite bättre. Har en halvljummen PC och det hade kostat mer att uppgradera den än vad det kostade att köpa en Xbox series X. Så jag lirar de nya flashiga spelen på TV:n, och mina gamla trygghetsspel på PC:n.

Kan erkänna att jag spenderar 90% av min speltid på PC.