Program för rensning, optimering och antivirus: Behövs det ?

Permalänk

Program för rensning, optimering och antivirus: Behövs det ?

Hej

Behövs det program för rensning, optimering och antivirus eller duger windows 10 inbyggda grejer ?

Är det värt att betala för premium/pro funktionerna i programen ?

Tack

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Rekordmedlem

Antivirus behövs normalt sett inte. Många säkerhetsprogram har däremot fler funktioner än bara antivirus så du får i så fall fundera på hur du värderar de bitar som inte är antivirusfunktioner.

Rensning finns inte på nått enkelt sätt direkt i win så om du verkligen vill ta bort maximalt med oanvända och onödiga saker så kanske det är användbart om du inre skaffar mer lagring i stället.

Optimerings och drivrutinsprogram verkar mest vara rent skräp och/eller bluffprogram som gör mer skada än nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Behövs det program för rensning, optimering och antivirus eller duger windows 10 inbyggda grejer ?

Är det värt att betala för premium/pro funktionerna i programen ?

Tack

Windows inbyggda räcker för de flesta. Jag använder Malwarbytes på en dator övriga datorer kör jag med Windows inbyggda skydd. rensning och optimeringsprogram behövs verkligen inte längre enligt mig. Det behövdes på typ XP tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Där det i tidigare versioner (läs: XP främst) mer handlade om att optimera på olika sätt, handlar det i senare versioner mer om att anpassa efter hur man vill ha saker inställda för en effektiv och trivsam användarupplevelse.

Men även se till så att man har hyfsad hårdvara, CPU/minne/disk, samt stänga av div telemetri m m.
Kan t ex använda detta.

Nyttan av ev "prestandaoptimeringar" är betydligt mindre idag med mer kapabel hårdvara. På den tiden hade man 1-2 kärnor/trådar, mekanisk disk och mer begränsad mängd minne.
Idag har man vanligtvis minst 4 kärnor/trådar, SSD, gott om minne.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kör MBAM lite då och då, rensar med Josh Cell Uncleaner och diskrensaren i Windows

Permalänk
Medlem

har till och ifrån kört med bleachbit (har också funktioner med zerofill av oanvänd (raderad) diskutrymme mm.) och i jämförande tester med cclean så är det inte mycket som missas i jämförelse med cclean.

Det som alla dylika progam är dåliga på är att rensa i användarkontots AppData - är allsköns junk från olika program samlas över tiden och det är rent uselt att man inte har bättre verktyg att logga och spåra vilka program som skriver dessa och kunna rensa dem bättre. Det är olaglig sopdumpning som sker där idag och ingen städar någonsin - och det käkar diskutrymme och andra resurser...

Det är så väldigt typisk att när man fortfarande hade .ini-filer så sköttes det hyffsat då var och en kunde kika i dessa, men den dagen när registret infördes och likväl AppData och dyliga data och filer inte längre var lika publika och man såg klart vilka filer som hörde till vilka program så började nedsvineriet nästa omedelbart av alla programmerare och olika program...

Permalänk
Medlem

Behövs inte, men jag använder själv Driver Booster 9.4, som fungerar klockrent för mig. Uppdaterar snabbt och smidigt samtliga drivrutiner. Jag lyckades googla fram en fungerande serial till det, men kan tänka mig att betala i framtiden.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk

Tack för svaren allihop !
En till fråga...
Finns det någon anledning att rensa systemfiler/registry filer ?
Skadar mer än det hjälper ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tack för svaren allihop !
En till fråga...
Finns det någon anledning att rensa systemfiler/registry filer ?
Skadar mer än det hjälper ?

Det är inte helt riskfritt att rensa registryt. Man vinner dessutom väldigt lite på att göra det, om något alls. Går något fel så är det svårt reparera och du kan stå där med ominstallation som enda lösning, i värsta fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows inbyggda diskrensningsverktyg vilket fungerar väldigt bra.
Även Windows inbyggda antivirus räcker alldeles utmärkt och Windows har ju även inbyggd brandvägg som inte tillåter vilka program som helst att kommunicera om man inte först godkänner det.

När det gäller att rensa registret så är det ganska onödigt. Registret i sig tar oftast bara upp några hundra MB på disken, så om du inte sitter med en 500 MB Conner-hårddisk så påverkar det knappt ledigt utrymme.

Ett verktyg som är bra för lite mer ingående rensning är WinDirStat. Väldigt praktiskt att få en grafisk överblick över vilka mappar och filer som tar upp mest plats. Ibland kan man hitta något man hade missat och spara mycket utrymme. Ett annat bra verktyg är Check Identical Files, vilket är användbart eftersom jag ofta laddar ner samma sak om och om igen för jag har glömt att jag redan laddat ner det...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD