Permalänk

z87 - i5 4670k - Tid för en upgrade?

Hej Sweclockers,

Sitter idag på ett z87 moderkort och en i5-4670k, spelar nästan bara Wow och kollar stream ( samtidigt ).

Detta verkar ha blivit väldigt tungt för datorn på senaste tid, och jag funderar på att uppgradera riggen lite.

Min fråga;

Värt att uppgradera riggen, eller är det bättre att kanske blåsa om burken, byta kylare och överklocka lite?

Kan även tillägga att jag sitter med 2st 1440p skärmar, varav en är 144hz.

Har även börjat tro att de kan vara min C:/ Drive som börjar bli lite trög, någon som vet hur man testar detta?

Om jag ska uppgradera så bör väl i7-5775C vara ett bra val.. prisvärt? den är ju trotsallt ganska dyr.

Eller ska jag kanske vänta tills Kaby Lake släpps?
Rigg:

z87 Sniper g1 - i5-4670k - gtx 970 - 16gb minne - 246gb ssd + några 1tbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Hej Sweclockers,

Sitter idag på ett z87 moderkort och en i5-4670k, spelar nästan bara Wow och kollar stream ( samtidigt ).

Detta verkar ha blivit väldigt tungt för datorn på senaste tid, och jag funderar på att uppgradera riggen lite.

Min fråga;

Värt att uppgradera riggen, eller är det bättre att kanske blåsa om burken, byta kylare och överklocka lite?

Kan även tillägga att jag sitter med 2st 1440p skärmar, varav en är 144hz.

Har även börjat tro att de kan vara min C:/ Drive som börjar bli lite trög, någon som vet hur man testar detta?

Om jag ska uppgradera så bör väl i7-5775C vara ett bra val.. prisvärt? den är ju trotsallt ganska dyr.

Eller ska jag kanske vänta tills Kaby Lake släpps?
Rigg:

z87 Sniper g1 - i5-4670k - gtx 970 - 16gb minne - 246gb ssd + några 1tbare.

Jag har inge problem med min 4670K, är din klockad? om inte så skulle jag göra det först för att se om det blir någon skillnad. Personligen om jag skulle byta ut min CPU skulle jag vänta på Kaby lake eller ZEN, dock är 5775C en väldigt bra CPU för spel på grund av massa skit som jag inte kan, men den är bra

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Om du inte har SSD så skaffa det först, en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3807218 eller liknande räcker långt för det pris man betalar. Att klocka din 4670K lär ju hjälpa en hel del också, 4gh+ brukar vara enkelt för de flesta.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Överklocka kan vara bra. Om det ändå inte räcker skulle jag försöka få tag på en i7, helst 4770k/4790k så du slipper byta moderkort och minnen. Det är inte särskilt många % extra prestanda i Skylake eller Kaby Lake. Det man vinner mest på i dagsläget verkar vara fler trådar.

Håll koll på marknaden nu när det är gratis att annonser, det kommer ut mycket då!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Daark:

Jag har inge problem med min 4670K, är din klockad? om inte så skulle jag göra det först för att se om det blir någon skillnad. Personligen om jag skulle byta ut min CPU skulle jag vänta på Kaby lake eller ZEN, dock är 5775C en väldigt bra CPU för spel på grund av massa skit som jag inte kan, men den är bra

Nej, inte just nu, klockade den till 4.1ghz förut men drog ner det igen, men jag gissar på att det är min ssd som börjar strula isf, kanske ska byta kylpasta och blåsa om datorn bara.

Permalänk
Avstängd

Fler trådar skulle nog hjälpa dig @rugernine. Hitta en lämplig i7?

Finns många att välja mellan. Hittade själv en 5775C förra veckan till ett rimligt pris men den är onödigt dyr nu. Den håller på att utgå ur sortimentet men den presterar helt okej.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis från en Intel Core i5 4670K till en Intel Core i7 4790K på ett z87 moderkort.
Det var lite pyssel. Se gärna tråden angående det om du ska göra slag i saken. Jag har inte hunnit testa om det gör någon stor skillnad än på grund av det strul jag hade med med uppgraderingen. Har mest hattat runt i BIOS och konfigurerat. Jag hade min i5:a överklockad till runt 4 GHz och den nya i7:an kör på 4GHz som default. Tänkte prova att överklocka även i7:an lite längre fram.

För mig var detta inte en nödvändig uppdatering. Jag gjorde den eftersom det var jul och jag ville ge mig själv en present plus att jag passade på att skaffa vattenkylning också. Min gissning är att jag inte kommer att märka någon jättestor skillnad.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander