Permalänk
Medlem

Ett annat perspektiv

Min blygsamma åsikt är att köra på precis de inställningar man föredrar, oavsett upplösning eller bildförhållande. Tycker det är synd att så många pratar förbi varandra här. Om vi ponerar att vi delar upp gaming-världen i svart eller vitt så är det två läger, ett vill ha så hög bildkvalité som möjligt och det andra lägret vill ha så hög känsla som möjligt. Det där med känsla är just det svåra att definiera i den här diskussionen.

Jag har under åren lirat i ett par olika landslag, bland annat har jag lirat för Sverige i både Call of Duty 1 och Call of Duty 2, samt även vunnit SM i Quake2 CTF back in the days. Jag och de flesta av de fantastiska spelare jag har fått äran att lira med under åren har prioriterat känslan över bildkvalitén. Eftersom jag inte ska prata för andra så kan jag försöka definiera vad känslan är för mig. Jag får mycket bättre känsla i FPS-spel när jag kör på en låg upplösning, dels för att det blir lättare att träffa och dels för att öka FPS (som i frames per second). Det är väldigt många på den andra sidan lägret som inte kan förstå hur man kan ens se och/eller känna skillnaden på 100FPS och 300FPS, men tro mig. Det gör man, jag fixar blindtest på det utan problem i de spel jag kör. Det har dessutom väldigt mycket att göra med vilken spelmotor spelet använder. Vissa spelmotorer har dessutom konkreta faktorer som t.ex. att om man har över en viss fps, eller på en exakt fps (dvs en sweet spot) att man kan hoppa längre, eller springa snabbare. Med detta kan man genomföra manövrar som annars inte hade varit möjligt, t.ex. att ta sig snabbast möjligt fram till en chokepoint eller att kunna hoppa mellan två objekt för att ta sig till en fördelaktig position. Detta är något som varje spelare i toppskiktet eftersträvar. Dessutom så har både jag och många av de jag spelat med alltid stängt av allt bling-bling i spelen, dvs bort med allt som gör spelet "snyggt". Vi prioriterar släta texturer för att det gör att vi ännu lättare sett motståndarna, men även för att det höjt ens fps. Pixelmappning har således även inte det någon hög prio.

Om vi går till en populär speltitel idag, CSGO, och kollar där hur spelarna i världstoppen kör så ser man ganska snart att det är väldigt många som kör på låg upplösning och låga inställningar. Återigen, dessa spelare prioriterar känslan över bildkvalité.

Se nedan dokument för en hyffsad överblick över dagens spelare;

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UaM765-S515ibLyPaBtMn...

För övrigt, mindre bråk och mer kärlek! Jag tycker om er alla!

TL;DR

Gillar man hög upplösning och alla inställningar maxade, kör på det!
Gillar man känsla och hög fps, kör på det!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av depalma:

Hmm, jag har inte reflekterat så mycket över 5:4 vs 4:3 faktiskt. Går jag in i spelet och väljer 4:3 förhållande så finns 1800x1440 att välja på.

Källkritik, min vän! (I det här fallet: Slå in 1800/1440 på Google.) CS:GO delar av någon anledning in alla upplösningar i enbart 16:9 och 4:3, och 5:4-upplösningar kastas nonchalant på 4:3-högen.

Citat:

Eftersom den vertikala upplösningen blir samma som med original upplösningen på skärmen så har jag antagit att det är det optimala att köra med om man inte vill ha widescreen. Och mycket riktigt när jag valde in det så är bilden lika skarp som vid 2560x1440, men enda skillnaden att jag har fått black bars.

Det stämmer mycket väl. På den punkten har du gjort helt rätt!

Citat:

"4:3" eller "det fyrkantiga" bildförhållandet stämmer bättre för mig som började lira CS i beta 1.3 på en 15" crt monitor... ja, man börjar bli gammal men det är lika kul att spela för det..

Det är fullt förståeligt. Om jag var du skulle jag prova att faktiskt köra 4:3 också, dvs 1920x1440. 5:4 tycker jag är det tramsigaste bildförhållandet som finns, då inget content är i 5:4 och då det är ännu smalare än 4:3 och därför klipper ännu mer av synfältet i sidled.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

inte
5:4 tycker jag är det tramsigaste bildförhållandet som finns, då inget content är i 5:4 och då det är ännu smalare än 4:3 och därför klipper ännu mer av synfältet i sidled.

5:4 uppkom inte med media i åtanke, utan desktop-arbete. Vid t ex ordbehandling har man ingen direkt nytta av en bredare bild, utan snarare större nytta av mer yta på höjden.

I alla de fall där folk idag kör med 16:9/16:10-skärmar vertikalt hade 5:4 varit att föredra över 4:3.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@Alling:
Ja, man kanske skulle prova det (1920x1440). Dock finns ju inte den upplösningen att välja på i CS om jag minns rätt. Så då får jag väl skapa en custom upplösning med hjälp av grafikkortets inställningar. Frågan är ju hur det beter sig i spelet då...

Eller det kanske bara är att ange bredd och höjd i consolen så går det än då... Hmm, får testa...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Murvel:

Min blygsamma åsikt är att köra på precis de inställningar man föredrar, oavsett upplösning eller bildförhållande. Tycker det är synd att så många pratar förbi varandra här. Om vi ponerar att vi delar upp gaming-världen i svart eller vitt så är det två läger, ett vill ha så hög bildkvalité som möjligt och det andra lägret vill ha så hög känsla som möjligt. Det där med känsla är just det svåra att definiera i den här diskussionen.

Jag har under åren lirat i ett par olika landslag, bland annat har jag lirat för Sverige i både Call of Duty 1 och Call of Duty 2, samt även vunnit SM i Quake2 CTF back in the days. Jag och de flesta av de fantastiska spelare jag har fått äran att lira med under åren har prioriterat känslan över bildkvalitén.

Jag delar inte riktigt den uppfattningen. De som förespråkar låg upplösning har inte vid ett enda tillfälle kunnat förklara varför det ger "bättre känsla". Vi som förespråkar native upplösning (oavsett 16:9, 4:3, 5:4 eller vad man nu vill köra) anser att det inte påverkar känslan negativt att köra native (eftersom det såvitt jag vet inte finns några belägg för att det skulle göra det), samtidigt som det ger andra fördelar jämfört med låg, icke-native (skarp bild och högre upplöst bild).

Det är alltså inte en debatt mellan hög bildkvalitet och "hög känsla", utan snarare mellan rationella slutsatser och irrationella nostalgiargument.

Citat:

Eftersom jag inte ska prata för andra så kan jag försöka definiera vad känslan är för mig. Jag får mycket bättre känsla i FPS-spel när jag kör på en låg upplösning, dels för att det blir lättare att träffa

Det är just detta jag så hemskt gärna vill att någon förklarar. Du får gärna göra ett försök. Varför är det "lättare att träffa" om upplösningen är lägre? (Vi talar alltså inte om stretched nu.)

Citat:

och dels för att öka FPS (som i frames per second). Det är väldigt många på den andra sidan lägret som inte kan förstå hur man kan ens se och/eller känna skillnaden på 100FPS och 300FPS, men tro mig. Det gör man, jag fixar blindtest på det utan problem i de spel jag kör. Det har dessutom väldigt mycket att göra med vilken spelmotor spelet använder. Vissa spelmotorer har dessutom konkreta faktorer som t.ex. att om man har över en viss fps, eller på en exakt fps (dvs en sweet spot) att man kan hoppa längre, eller springa snabbare. Med detta kan man genomföra manövrar som annars inte hade varit möjligt, t.ex. att ta sig snabbast möjligt fram till en chokepoint eller att kunna hoppa mellan två objekt för att ta sig till en fördelaktig position. Detta är något som varje spelare i toppskiktet eftersträvar.

Stopp och belägg. Här måste jag ändå föreslå att vi håller oss till ämnet, som är native upplösning vs låg, icke-native upplösning. Att då blanda in prestanda är som att säga att en i3 är bättre än en 5960X för att just man själv inte har 10 000 kr att lägga på en processor. Att hög upplösning automatiskt skulle innebära att man får dålig prestanda är förstås inte sant; det är bara att ha ett helt OK grafikkort så driver man busenkelt CS:GO i 300 fps i 1920x1080 (eller 2560x1440, som jag gör med mitt 980) med MSAA. Är du med? Om vi ska diskutera upplösning måste vi också hålla oss till upplösning och inte blanda in andra faktorer som ej är relevanta.

Citat:

Dessutom så har både jag och många av de jag spelat med alltid stängt av allt bling-bling i spelen, dvs bort med allt som gör spelet "snyggt". Vi prioriterar släta texturer för att det gör att vi ännu lättare sett motståndarna, men även för att det höjt ens fps.

Inte heller höga grafikinställningar, "bling-bling", hör till denna diskussion. Förstår mycket väl att man vill ha låga texturer och så vidare för att lättare se vad som händer i spelet – vilket gör det ännu konstigare att välja låg upplösning, eftersom låg upplösning gör det svårare att se vad som händer i spelet. (För att inse det kan man tänka sig hur det skulle vara att spela CS i 40x30 pixlar.)

Låga inställningar är alltså något helt annat än låg upplösning och hör inte heller hemma i denna diskussion.

Citat:

Pixelmappning har således även inte det någon hög prio.

En slutsats jag inte alls förstår logiken bakom. Pixelmappning bör, pga hur viktigt det är på LCD-skärmar, alltid ha högst prio näst efter prestanda (och eftersom vi diskuterar upplösning måste vi anta att prestandan finns för att köra vilken upplösning som helst, annars undergräver vi hela diskussionen).

Citat:

Om vi går till en populär speltitel idag, CSGO, och kollar där hur spelarna i världstoppen kör så ser man ganska snart att det är väldigt många som kör på låg upplösning och låga inställningar. Återigen, dessa spelare prioriterar känslan över bildkvalité.

Intressant att du nämner det. Man skulle kunna tro att det är så som många ofta säger: "Men om proffsen kör 640x480 stretched så måste det ju vara bäst??!?!!1" De data jag har på ämnet antyder den direkta motsatsen: På DHW15 frågade jag personligen JW och Olofmeister varför de kör de upplösningar de gör (båda 1024x768 black bars) och, framförallt, vad de skulle säga om jag ställde om deras CS till 1440x1080 black bars. De hade inte ens reflekterat över det, än mindre provat. Det enda svaret jag fick var att de körde 1024x768 i 1.6 (på CRT) och hade helt enkelt valt det i CS:GO också – utan att prova (eller ens överväga) native.

De har alltså inte "prioriterat känsla över bildkvalitet", utan bara kört vidare i gamla hjulspår utan en tanke på att det kanske finns bättre alternativ. De är fantastiska CS-spelare (och riktigt sköna snubbar), men på just den punkten tycker jag att de har missat något. Hur det är med andra proffs vet jag inte, men det ligger nära till hands att misstänka att något liknande gäller för fler än JW och Olof.

Finns det något exempel på något proffs som har motiverat sitt val av upplösning med något annat än att de körde så på 1.6?

Citat:

Se nedan dokument för en hyffsad överblick över dagens spelare;

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UaM765-S515ibLyPaBtMn...

För övrigt, mindre bråk och mer kärlek! Jag tycker om er alla!

TL;DR

Gillar man hög upplösning och alla inställningar maxade, kör på det!

Blanda gärna inte ihop de två vitt skilda sakerna upplösning och grafikinställningar. Det senare finns det logiska argument för att sänka; upplösning finns det enbart argument för att köra native. Jag saknar alltjämt en motivering till hur låg upplösning (per se, med antagandet att prestanda ej påverkas) ger "bättre känsla".

Citat:

Gillar man känsla och hög fps, kör på det!

Blanda heller inte in prestanda. Det går utmärkt att driva CS:GO i 300 fps i allt upp till åtminstone 2560x1440 med ett vanligt grafikkort (till exempel GTX 970). Diskussionen tappar all mening om vi försöker grunda den på att högre upplösning ger sämre reell prestanda.

Förstår du vad jag menar? Vi kan inte blanda in prestanda och grafikinställningar i diskussionen, eftersom den förstörs då. Vidare kvarstår frågan: På vilket sätt blir "känslan" bättre av att köra icke-native upplösning? Och jag gör ett försök till att få svar på en fråga jag ställde tidigare i tråden: Om man har en 2560x1440-skärm, är det då OK att köra 1440x1080? Vad är det som är viktigt, att ha icke-native eller att inte ha 1080 pixlar på höjden? Eller är det att ha precis den upplösning man "gillar", typ 1280x960?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av depalma:

@Alling:
Ja, man kanske skulle prova det (1920x1440). Dock finns ju inte den upplösningen att välja på i CS om jag minns rätt. Så då får jag väl skapa en custom upplösning med hjälp av grafikkortets inställningar. Frågan är ju hur det beter sig i spelet då...

Eller det kanske bara är att ange bredd och höjd i consolen så går det än då... Hmm, får testa...

Prova, vetja!

mat_setvideomode 1920 1440 0

Om det inte funkar kommer den antagligen antingen bli stretched eller falla tillbaka på 800x600. Då får du använda CRU för att "skapa" stöd för upplösningen manuellt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:

Du måste vara rolig på fester. Du har alltså brutit ner mitt inlägg i beståndsdelar för att "bevisa" att du har rätt. Du tillhör således den ena kategorin i det svarta och vita.

Jag lägger ner diskussionen här och nu, jag ville bara inflika ett annat perspektiv. Ha en fortsatt god vecka.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Naturligtvis kan man det, men jag ansåg inte att det var relevant eftersom att ingen någonsin har spelat så och eftersom det inte heller finns någon anledning.

Med tanke på hur du anmärker på hur folk formulerar sig, så kommer du inte undan med ett påstående att "ingen någonsin har spelat så".. Självklart finns det folk som gjort (och gör) det! Inte så vanligt kanske, men det förekommer.
Att köra 1024 på höjden istället för 1080 tappar man inte många pixlar på om man kör 1:1 mappat, så det är ju ingen större förlust precis. ... och man slipper som sagt den hemska omskalningen.

Det finns även anledning: alla användare klarar inte att fixa fram en 4:3 customupplösning för skärmen som fyller hela vertikalen, och många äldre spel klarar bara standardupplösningar. (alla spel går inte att hacka)
Då är en pixelmappad lägre upplösning ett alternativ.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

@Alling:

Du måste vara rolig på fester. Du har alltså brutit ner mitt inlägg i beståndsdelar för att "bevisa" att du har rätt. Du tillhör således den ena kategorin i det svarta och vita.

Jag lägger ner diskussionen här och nu, jag ville bara inflika ett annat perspektiv. Ha en fortsatt god vecka.

Ursäkta att jag lägger mig i lite, men jag är född mellanbarn och kan inte låta bli när jag ser långa konversationer där folk pratar förbi varandra och fokuserar på olika saker.

Du skriver ju själv att du tycker det är synd att folk pratar förbi varandra, sen gör du precis det med Alling när ni diskuterar.

Det handlar inte om att du har fel när du säger att vad du kör "känns bättre" eller "inte ser så suddigt ut för mig". Det handlar om att det är fakta att det blir suddigare/mer oskärpa på bilden vid uppskalning än vid pixelmappning.

Hurvida det känns bättre eller sämre spelmässigt är givetvis individuellt, så där har du absolut inte fel.

Att diskussionen blir isärplockad i beståndsdelar är ju för att försöka förstå vad den andre menar och visa vad man själv faktiskt menar och varför man föredrar det ena eller andra.
Just för att inte fortsätta prata förbi varandra om olika saker.

Själv har jag bara provspelat just CS lite grand och gillade det inte eftersom det var så tråkigt realistiskt XD Jag föredrog alltid UT2001, så jag kan inte uttala mig om detta spelet av erfarenhet, men jag har fått läsa en del om det och hur spelmotorn fungerar med höga FPS och vilka inställningar som ger "bättre känsla", så lite koll har jag.

Men det här inlägget handlar ju bara om att motverka det som du ogillade, att prata förbi varandra. Man kan ju diskutera i evighet när man inte diskuterar samma sak.

Ha en bra dag för övrigt! Alltid intressant att höra hur folk tycker om olika saker

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Murvel:

@Alling:

Du måste vara rolig på fester. Du har alltså brutit ner mitt inlägg i beståndsdelar för att "bevisa" att du har rätt. Du tillhör således den ena kategorin i det svarta och vita.

Jag lägger ner diskussionen här och nu, jag ville bara inflika ett annat perspektiv. Ha en fortsatt god vecka.

Får be om ursäkt för att jag inte var tillräckligt rolig, men detta är ju ett tekniskt diskussionsforum och inte en fest, så jag tycker att tekniska diskussioner hör hemma här. Du behöver inte hålla med, men så tycker jag.

Anledningen till att jag delat upp ditt inlägg (vilket jag gör med ett knapptryck) är att det hade varit omöjligt att besvara så många olika saker annars: Man hade inte kunnat förstå vilka delar av mitt inlägg som var svar på vilka delar av ditt. Jag tycker att det är viktigt för diskussionens tydlighet att dela upp långa inlägg som man besvarar och att det därför är positivt för tråden att göra så.

Jag försökte svara så gott jag kunde och föra diskussionen framåt (vilket inte står i motsatsförhållande till att argumentera för min ståndpunkt) samt reda ut eventuella oklarheter. Ställde till och med ett flertal explicita frågor med genuint intresse att få veta hur du resonerar och tänker. Vilket jag fortfarande vill, så från min sida är diskussionen öppen om du väljer att ta upp den igen.

Skrivet av Roger W:

Med tanke på hur du anmärker på hur folk formulerar sig, så kommer du inte undan med ett påstående att "ingen någonsin har spelat så".. Självklart finns det folk som gjort (och gör) det! Inte så vanligt kanske, men det förekommer.
Att köra 1024 på höjden istället för 1080 tappar man inte många pixlar på om man kör 1:1 mappat, så det är ju ingen större förlust precis. ... och man slipper som sagt den hemska omskalningen.

Point taken. Det var en dålig hyperbol; ska tänka på det i framtiden.

Dock är jag övertygad om att det handlar om extrema undantagsfall att folk som kör 1280x1024 kör så. Jag tror att mycket nära alla som kör den upplösningen kör antingen stretchat till 5:4 black bars eller stretchat till hela skärmen.

Citat:

Det finns även anledning: alla användare klarar inte att fixa fram en 4:3 customupplösning för skärmen som fyller hela vertikalen, och många äldre spel klarar bara standardupplösningar. (alla spel går inte att hacka)
Då är en pixelmappad lägre upplösning ett alternativ.

Att köra så för att man inte vet hur man ställer in rätt upplösning är en helt annan sak än att tycka att uppskalat är bättre (vilket är det man oftast hör). Att köra så för att spelet inte stöder något annat likaså. Nu handlar tråden som tur är om CS:GO, som har stöd för arbiträr upplösning, så vi kan helt bortse från eventuell avsaknad av stöd för vissa upplösningar.

De som inte själva kan ta fram rätt 4:3- eller 5:4-upplösning för sin skärm får gärna be mig eller någon annan om hjälp, så kan vi både fixa det och förklara hur man gör, som TS gjorde i denna tråd.

Skrivet av blackeagle:

Du skriver ju själv att du tycker det är synd att folk pratar förbi varandra, sen gör du precis det med Alling när ni diskuterar.

Att diskussionen blir isärplockad i beståndsdelar är ju för att försöka förstå vad den andre menar och visa vad man själv faktiskt menar och varför man föredrar det ena eller andra.
Just för att inte fortsätta prata förbi varandra om olika saker.

Detta. Jag försökte verkligen svara så gott jag kunde, och då krävdes det en uppdelning av det långa inlägget jag besvarade för att kunna stryka de för diskussionen irrelevanta delarna (till exempel om prestanda) och bara diskutera de relevanta, samt reda ut eventuella oklarheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

De som inte själva kan ta fram rätt 4:3- eller 5:4-upplösning för sin skärm får gärna be mig eller någon annan om hjälp, så kan vi både fixa det och förklara hur man gör, som TS gjorde i denna tråd.

Jag kör 5:4 1280*1024 stretched. Har jag förstått rätt att om jag byter till 1350X1080 så har jag kvar min 5:4 stretched men att det blir mindre suddigt?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av negative:

Jag kör 5:4 1280*1024 stretched. Har jag förstått rätt att om jag byter till 1350X1080 så har jag kvar min 5:4 stretched men att det blir mindre suddigt?

Precis så (om du har en 1080p-skärm)! Det kommer då fortfarande vara suddigt i sidled (förstås, eftersom bilden är stretchad), men inte i höjdled. Det enda man behöver tänka på är att man själv måste "skapa" 1350x1080 som en upplösning, då inga grafikkort har stöd för den per default. Då du har ett 6600GT gör du detta i Nvidia Control Panel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis så (om du har en 1080p-skärm)! Det kommer då fortfarande vara suddigt i sidled (förstås, eftersom bilden är stretchad), men inte i höjdled. Det enda man behöver tänka på är att man själv måste "skapa" 1350x1080 som en upplösning, då inga grafikkort har stöd för den per default. Då du har ett 6600GT gör du detta i Nvidia Control Panel.

Ville bara tacka dig Alling för tabellen över upplösningar för black bars. Funkade perfekt och man slipper ha det suddigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis så (om du har en 1080p-skärm)! Det kommer då fortfarande vara suddigt i sidled (förstås, eftersom bilden är stretchad), men inte i höjdled. Det enda man behöver tänka på är att man själv måste "skapa" 1350x1080 som en upplösning, då inga grafikkort har stöd för den per default. Då du har ett 6600GT gör du detta i Nvidia Control Panel.

Tackar!!

6600GT var väl 10 år sen, tydligen har jag inte uppdaterat signaturen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snauz:

Ville bara tacka dig Alling för tabellen över upplösningar för black bars. Funkade perfekt och man slipper ha det suddigt!

Tog mig en stund att hitta den, lol. Menar du denna?

W:H

1080p

1440p

2160p

16:9

1920x1080

2560x1440

3840x2160

16:10

1728x1080

2304x1440

3456x2160

4:3

1440x1080

1920x1440

2880x2160

5:4

1350x1080

1800x1440

2700x2160

Har utökat den till 4K här.

Skrivet av negative:

Tackar!!

6600GT var väl 10 år sen, tydligen har jag inte uppdaterat signaturen

Gör inte det! Signaturer med gammal hårdvara är fantastiska!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tog mig en stund att hitta den, lol. Menar du denna?

W:H

1080p

1440p

2160p

16:9

1920x1080

2560x1440

3840x2160

16:10

1728x1080

2304x1440

3456x2160

4:3

1440x1080

1920x1440

2880x2160

5:4

1350x1080

1800x1440

2700x2160

Har utökat den till 4K här.

Gör inte det! Signaturer med gammal hårdvara är fantastiska!

Jajjemän det stämmer, fattar inte hur jag kunnat köra med en sån suddig bild haha.. man vänjer väl sig vid det

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@smurfeNn
Har du testat 1440x1080?

Ja, men jag gillar det inte.

Föredrar 1280x960 eller till och med 800x600 före det...

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

>grafikkorts inställningar ->virtual desktop eller vad det nu heter >kryssa i center, istället för stretch eller keep aspect rato

tada inget sudd.

Alternativt skaffa skärm med lägre upplösning för att använda vid lir.

Permalänk

Komihåg.

Frågan är vad jag ska göra för att spela 4:3 blackbars utan suddigheter. Inte vilket som är bäst eller vad pro-spelare har.

Permalänk

@smurfeNn: 1360x 1024 är den högsta upplösningen jag kan spela på cs på 4:3. Vf kan jag inte köra 1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

@smurfeNn: 1360x 1024 är den högsta upplösningen jag kan spela på cs på 4:3. Vf kan jag inte köra 1440?

Lägg till "-w 1440 -h 1080" i launch options så bör CS startas i 1440x1080.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Lägg till "-w 1440 -h 1080" i launch options så bör CS startas i 1440x1080.

Måste man inte köra spelet i window mode för att detta ska fungera?

Permalänk
Medlem

Upplösningen man vill köra måste finnas tillgänglig i operativsystemet innan man har en chans att kunna hitta den i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Upplösningen man vill köra måste finnas tillgänglig i operativsystemet innan man har en chans att kunna hitta den i spelet.

Finns sätt att komma runt detta, har själv använt programmet Custom Resolution Utility. Finns guider på youtube om hur du använder det för den som är intresserad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reckwel:

Måste man inte köra spelet i window mode för att detta ska fungera?

Nej, inte vad jag vet https://i.imgur.com/9nV1ZWd.jpg. Det ska räcka med att skapa en custom resolution på 1440x1080 och sedan "-w 1440 -h 1080" i launch options.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba:
Ah okej, när jag körde 1440x1080 så valde jag det bara i options efter jag lagt in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reckwel:

Finns sätt att komma runt detta, har själv använt programmet Custom Resolution Utility. Finns guider på youtube om hur du använder det för den som är intresserad!

Fast det du gör med det programmet är ju just att skapa en viss upplösning i operativsystemet. Om man skapar upplösningen i nvidias gui eller i xorg.conf eller i powerstrip spelar ingen roll, det viktiga är att datorn har tillgång till upplösningen så den vet hur videosignalen ska se ut för spelet kan inte sköta sånt. Spelet använder bara befintliga tillgängliga upplösningar.

Permalänk
Medlem

@Adamskii13: Skapa 1440x1080 som en custom res i Nvidias kontrollpanel så borde den dyka upp i CS.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk

@reckwel: Nej, då går det inte att ändra upplösningen.

Permalänk

@Afrasbaba: Funkar ej för mig. När jag gjorde det fick jag upp 1440x 900 i 16:10. Jag vill ju ha 1440x 1080 på 4:3.