Permalänk
Medlem

Vem eller vad uppfann VPN?

Hej alla,
Detta kanske är en korkad fråga, men vem eller vad uppfann och utvecklade VPN?
Jag skriver uppsats i juridik men om juridik som handlar om teknik och jag känner att jag är ute på djupt vatten och hittar inget svar på min fråga någonstans!!

Supertacksam för hjälp så fort som möjligt!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Tror de inte är någon som vet, Googlade lite och visade sig att redan 1990-talet så gjorde VPN sin debut men ingen tog patent på tekniken då den inte var nära färdig eller säker just då.

Permalänk
Medlem

Vilket exemplariskt svar! Jättebra att bidra med sökord, vet själv hur jobbigt det är att hitta saker när man inte har någon bra aning om vad det heter.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Hej Henrixon!
Jag har googlat och redan läst samtliga de länkar som du också hittade. Dock berättar ingen av dessa länkar om vem/vad som skapade VPN.

Den enda länk som säger något om bakgrunden är Kevinkingeen:s länk som säger att ingen vet.

Jag kanske är helt bakom flötet här, men dök det bara upp VPN-tjänster helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Är inte VPN bara ett samlingsord då? Dvs sök på PPTP och L2TP samt IPSec för att se vem som kom på protokollen för de olika VPN-typerna. Finns även OpenVPN.

Permalänk
Medlem

Kanske kan få mer hjälp i forumet för Nätverk och uppkoppling eller finns det någon särskild anledning att du skapar även denna tråd i detta forum? Testa även att googla "who invented vpn". Det verkar dock inte finnas något svar på frågan men det verkar som om Microsoft gjorde en hel del jobb för att få VPN att nå ut. Sen har Cisco säkert jobbat en hel del med VPN, det finns ju som sagt olika tekniker för VPN (IPSEC, L2TP, PPTP etc).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av itlaw:

Hej Henrixon!
Jag har googlat och redan läst samtliga de länkar som du också hittade. Dock berättar ingen av dessa länkar om vem/vad som skapade VPN.

Den enda länk som säger något om bakgrunden är Kevinkingeen:s länk som säger att ingen vet.

Jag kanske är helt bakom flötet här, men dök det bara upp VPN-tjänster helt plötsligt?

Fast jag tycker nog man ska skilja på "VPN-tjänster" och VPN. Innan piratkopieringsvågen och folk som ville vara anonyma var funktionen att skapa just virtuella nätverk med funktionen att knyta ihop geografiskt separerade arbetsplatser mm på ett säkert sätt eller kubnna logga in på arbetsplatsens nätverk krypterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itlaw:

Hej Henrixon!
Jag har googlat och redan läst samtliga de länkar som du också hittade. Dock berättar ingen av dessa länkar om vem/vad som skapade VPN.

Den enda länk som säger något om bakgrunden är Kevinkingeen:s länk som säger att ingen vet.

Jag kanske är helt bakom flötet här, men dök det bara upp VPN-tjänster helt plötsligt?

VPN är något som använts av företag, banker och annat i tiotals år. Anonymisering eller att gömma sig bakom någon annan som dessa VPN-tjänster är bara ett av många användningsområden.

Det finns många olika typer av VPN som använder olika tekniker och protokoll. Finns nog ingen direkt uppfinnare utan det kom nog som ett samlingsnamn för olika typer av tekniker och protokoll med en liknande funktion eller syfte.

http://www.cisco.com/web/about/ac123/ac147/archived_issues/ip...

Böcker är ett hett tips om du vill lära dig om historia som detta.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Fast jag tycker nog man ska skilja på "VPN-tjänster" och VPN. Innan piratkopieringsvågen och folk som ville vara anonyma var funktionen att skapa just virtuella nätverk med funktionen att knyta ihop geografiskt separerade arbetsplatser mm på ett säkert sätt eller kubnna logga in på arbetsplatsens nätverk krypterat.

Detta är väl ändå det i särklass vanligaste användningsområdet än idag?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Detta är väl ändå det i särklass vanligaste användningsområdet än idag?

Här på Sweclockers ja, men allt som allt HÖGST troligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Här på Sweclockers ja, men allt som allt HÖGST troligen inte.

Jag menar företags-användningsområdet. Inte anonymisering. ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

VPN används mest för remote access för enstaka personer i dagsläget på företag.
Mellan siter körs oftast MPLS

För att svara på OPs fråga, så säger jag som de andra, det är nog rätt oklart.

Annars får du börja gräva i när man första gången länkade ihop två LAN över ett WAN, det är väl det närmaste en VPN man kan komma

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

VPN används mest för remote access för enstaka personer i dagsläget på företag.

Enskilda personer snarare än enstaka, menar du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Enskilda personer snarare än enstaka, menar du nog.

Helt korrekt ^_^
Lite snabb med fingrarna ibland, if you know what I mean!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

PPTP kanske är det närmaste man kommer "skapandet av vpn" ?
Året är då 1999 och RFC 2637
http://tools.ietf.org/html/rfc2637
Innan internet var utbrett var det ju privata nät hela vägen, SSH kan ju inte riktigt räknas ?
Det är ett lite luddigt ämne men PPTP är väl det första som blev nån sorts standard men det måste ju ha experimenterats en del innan 1999 också för att man skulle få fram RFC 2637.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Site-to-site VPN är nog rätt vanligt också, inte bara enskilda användare som kör remote. Mycket billigare än MPLS.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag säger Gauntlet Virtual Private Networks från 1994.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror typ jag hänger med, men vilken VPN-typ är det som används när en vill surfa som att en är i ett annat land?
Tack som fan för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vilken VPN-typ är det som används när en vill surfa som att en är i ett annat land?

Hej jag skriver uppsats i juridik och IT,
Jag har typ ingen koll på IT men är sjukt intresserad. Jag har några frågor som jag blev tipsad om att ställa i denna delen av forumet och här är de:

Vilken VPN-typ är det som används när en vill surfa som att en är i ett annat land?
Vem/vad uppfann den?

Tack son tusan på förhand!

Permalänk
Medlem

1, Valfri tunnlingsmetod med endnode i ett annat land.

2, Det är mer av en teknik som växt fram bit för bit enda sedan modemtiden.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

1, Valfri tunnlingsmetod med endnode i ett annat land.

2, Det är mer av en teknik som växt fram bit för bit enda sedan modemtiden.

Är tunnlingsmetoderna typ PPTP, L2TP?

Permalänk
Medlem

VPN har ju egentligen ingenting som har med anonymisering att göra öht. I grunden så är VPN ett samligsnamn för tekniker där man kopplar ihop flera nätverk som om de vore fysiskt ihopkopplade trots att det egentligen är ett annat nätverk (oftast Internet) i mellan. Kryptering är inget krav för en VPN koppling, men används i de flesta alternativ. MPLS länkar är också en typ av VPN, då man utökar dit privata nätverk över ett publikt nätverk.

Anonymiseringtjänsterna är lite för begreppet VPN vad hemmaroutrar är för routing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av itlaw:

Okej, jag tror typ jag hänger med, men vilken VPN-typ är det som används när en vill surfa som att en är i ett annat land?
Tack som fan för hjälpen!

Det är förmodligen varken VPN eller anonymt du letar, om du tex vill använda Hulu så handlar det om enklare tjänster, du installerar ett tillägg i webbläsaren som lurar siten att du är i ett annat land, det styr däremot inte om trafiken eller krypterar den på nått mer avancerat sätt.

Hola fungerar med Hulu och många andra siter.
http://hola.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itlaw:

Hej jag skriver uppsats i juridik och IT,
Jag har typ ingen koll på IT men är sjukt intresserad. Jag har några frågor som jag blev tipsad om att ställa i denna delen av forumet och här är de:

Vilken VPN-typ är det som används när en vill surfa som att en är i ett annat land?
Vem/vad uppfann den?

Tack son tusan på förhand!

Grov skiss.

Permalänk
Medlem

VPN är inte en enhetlig teknik utan ett generisk namn, det finns flera olika protokol som alla implementerar något sorts Virtuellt nät, såsom IPSec, PPTP och OpenVpn bla. IPsec används i huvudsak bland företag i deras kommunikation, dels mellan olika geografiska enheter men även mellan anställdasklienter i tex hemmet eller på resa i syfte att säkra kommunikationen.

IPSec har väl 20 år minst på nacken vid det här laget, så det är knappast något nytt påfund.

I modern tid pga av facistoida lagar och övergrepp från s.k. demokratiska stater har vpn blivit populärt för att återfå någonsånär privatliv och där är det i huvudsak PPTP och OpenVPN som brukar användas av VPN tjänsterna.

Bilden är något missvisande så tunneln upprättas mellan person x och en nod i tex annat land, i viket trafiken sedan går vidare till destinations servern. IP addressen som används är således den som VPN tjänsten tilldelar och det är denna man "ser" på nätet.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPsec
https://en.wikipedia.org/wiki/OpenVPN

Permalänk
Medlem

En teknik som - tyvärr - vinner mer och mer mark är Ssl VPN. Då krypterar man på samma sätt som https. Fördelen är att den porten -443- ofta är öppen. Nackdelen är att tcp inuti tcp är rätt kasst. I tcp finns felkorrigering så det kan vid paketförluster bli felkorrigering på felkorrigering så man tappar väldigt mycket hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.