Moderat riksdagsman begär översyn av kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Synd att resten är gamla gubbar som verkar tro att man fortfarande spelar in musik från radion...

Skickades från m.sweclockers.com

Apropå radio ja. Där kan man tro att politikerna fortfarande lever kvar på 1990-talet. Webbradio tycks inte våra folkvalda borta i Stockholm hört talas om.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsde...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/me...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/me...

Permalänk
Avstängd

Grattis, får nu hoppas att lyckas övertala resten av sina partikamrater och andra semi-sossar inom alliansen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Räknas en lobbyistorganisation (Om man kan kalla det det?) som branschorganisation? (Obs. Serisös fråga. Och nej, jag är inte särskilt insatt i strukturen.)

Ja, fast nej, en branschorganisation kan bedriva lobbyverksamhet själv eller hyra in en lobbyorganisation, en lobbyorganisation behöver inte att ha något branschintresse för det dom pushar för.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Härligt! Vilken tajming! Vårt upprop Stoppa CopySwede sammanfaller på ett helt oplanerat men ruskigt vältajmat sett med Jans motion. Jag ska läsa hela motionen lite senare, måste försöka få något jobb gjort idag också!

Edit: Just ja, länken till uppropet är http://stoppacopyswede.se

Permalänk
Medlem

Bravo kära riksdagsman! Oavsett vad man kan tycka om de olika färgerna som sitter där, det är bra att några lyfter frågan om både kopieringsavgiften som är ett rent skämt och även som PerZerk noterar lyfter TV-licensens vara eller icke vara. Får de fler politiker att bli nyfikna på frågorna är det redan en framgång. Men mycket jobb återstår så klart.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ja, fast nej, en branschorganisation kan bedriva lobbyverksamhet själv eller hyra in en lobbyorganisation, en lobbyorganisation behöver inte att ha något branschintresse för det dom pushar för.

Bugar & bockar för det tydliga svaret!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_sehlin:

Härligt! Vilken tajming! Vårt upprop Stoppa CopySwede sammanfaller på ett helt oplanerat men ruskigt vältajmat sett med Jans motion. Jag ska läsa hela motionen lite senare, måste försöka få något jobb gjort idag också!

Edit: Just ja, länken till uppropet är http://stoppacopyswede.se

Jag vet inte om han sett ditt upprop men du som ändå har många namn i frågan insamlade, släng ett mail till han och tipsa! Har han inte sett det så lär han ju få vatten på sin kvarn till motionen

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

I såna sammanhang skiter jag i vilket parti som personen tillhör, huvudsaken någon tar upp frågan och försöker göra något åt det.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Apropå radio ja. Där kan man tro att politikerna fortfarande lever kvar på 1990-talet. Webbradio tycks inte våra folkvalda borta i Stockholm hört talas om.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsde...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/me...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/me...

fast de vill ju digitalisera radionätet, vilket innebär att alla bilar, lastbilar osv måste byte radio från anallog till digital, de vill genomföra detta byte för att få fler
frekvenser så fler kanaler sända.

men, det finns massor med bilmodeller där man har tillverkarens egen lösning på radio/strereo och tillverkaren kommer ALDRIG till en äldre bilmodell börja tillverka en utbytes radio. så i min Alfa Romeo 159 från 2007 kommer det bli enbart CD-vxl som går varm med Hassan skivor :S å jag är en flitig radiolyssnare när jag pendlar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skönt att någonting görs, även om detta antagligen inte kommer förändra något. Det är jävligt vidrigt att Dem stora företagen kan köpa lagar precis hur som helst bara för få lite mer pengar i egna fickan.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Sen om detta kommer göra några framsteg i riksdagen är ju en helt annan femma.

off-topickommentarer borttagna
Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd

bryr mig inte så mycket om avgiften men det ska vara ett statlig myndighet som ska ta hand om pengarna

Permalänk
Medlem

"...i samråd mellan politiker, upphovsmakare och branschorganisationer"

Är inte Copysweden en branschorganisation? Och upphovsmakare är ju just dom som trycker på för avgifter.

Permalänk

Moderaterna har styrt landet de senaste 7 åren så den negativa utveckling som Copyswede bidragit med har accepterats av Moderaterna (m) under alla dessa år. Nu är det en motion från en enskild riksdagsledamot. Det läggs fram ca 4000 motioner per år. En motion som läggs fram av en enskild ledamot är de motioner som har minst stöd och är minst trovärdiga.

Av de motioner som lades fram under åren 2006-2010 så röstades 0.1 % igenom. Sedan 2010 och framåt har 1.6% av alla motioner röstats igenom.

En liknande motion lades fram 2011. Den gick ju inte igenom eftersom Moderaterna röstade ner den.

Så den här motionen ser jag som marknadsföring av den enskilda ledamoten som inte kommer få stöd av sitt parti, Moderaterna. Skulle Moderaterna stå bakom det här så hade REGERINGEN lagt fram en proposition. Det har de inte gjort.

Så tills regeringen lägger fram en proposition så gäller fortfarande påstående att Moderaterna står bakom Copyswedes ageranden.

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Härlig nyhet

Dock är jag inte lika exalterad över hur kommentarerna ser ut. Kommer bli en politisk shitstorm här inne.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Moderaterna har styrt landet de senaste 7 åren så den negativa utveckling som Copyswede bidragit med har accepterats av Moderaterna (m) under alla dessa år. Nu är det en motion från en enskild riksdagsledamot. Det läggs fram ca 4000 motioner per år. En motion som läggs fram av en enskild ledamot är de motioner som har minst stöd och är minst trovärdiga.

Av de motioner som lades fram under åren 2006-2010 så röstades 0.1 % igenom. Sedan 2010 och framåt har 1.6% av alla motioner röstats igenom.

En liknande motion lades fram 2011. Den gick ju inte igenom eftersom Moderaterna röstade ner den.

Så den här motionen ser jag som marknadsföring av den enskilda ledamoten som inte kommer få stöd av sitt parti, Moderaterna. Skulle Moderaterna stå bakom det här så hade REGERINGEN lagt fram en proposition. Det har de inte gjort.

Så tills regeringen lägger fram en proposition så gäller fortfarande påstående att Moderaterna står bakom Copyswedes ageranden.

Copyswede började redan på Sossarnas tid så nu får du allt ta o lugna ner dig.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="mppl;13937255"]Då det verkar vara okey att spy ur sig en massa politiska grejer i denna nyhet så får väl jag också göra det.

Skönt att se att någon äntligen tar tag i en minst sagt föråldrad lagstiftning.. Naturligtvis extra skönt att det råkade vara någon från det blå laget, men ärligt talat är det viktigaste att frågan lyfts, skit sam vem som gör det.. Kan dem även lyfta frågan om Radiotjänsts vara eller icke vara så är det ju nästan så att dem gjort sig förtjänta även av den här mandatperioden..
Sen är det väl för mycket att begära att de ska riva upp FRA-lagen (som ju rimmar så sjukt bra med "liberalism" vilket dem påstår sig stå för), men man kan ju alltid passa på att önska..

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Synd att resten är gamla gubbar som verkar tro att man fortfarande spelar in musik från radion...

Skickades från m.sweclockers.com

Det, eller har "goda vänner" inom branschen. Lobbyism är ett helsike.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tja kopieringsavgiften kan man ju tycka vad man vill om, onekligen knasig i sin tolkning i vad som är vad och vad det används till. Men att det skulle hamra ner på svenska jobb är nog att dra det väldigt långt.

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Skrivet av jonasies:

Copyswede började redan på Sossarnas tid så nu får du allt ta o lugna ner dig.

Vad har det med saken att göra?

Folk här inne verkar tro att den här motionen kommer innebära en förändring och att moderaterna står bakom dem.

Motionen kommer inte förändra någonting.

Men jag antar att du inte har något emot att folk går på marknadsföringsknepet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Tja kopieringsavgiften kan man ju tycka vad man vill om, onekligen knasig i sin tolkning i vad som är vad och vad det används till. Men att det skulle hamra ner på svenska jobb är nog att dra det väldigt långt.

Ser du på honom för länge tar han kopieringsavgift på din hjärna för hans image finns nu lagrad där.

tänk på att politiker inte lever i vår värld, han kanske behöver dra det väldigt långt för att ens få bollen i rull innan han ens kan få en passning av andra politiker?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Han kan ha räddat sverige från upplopp !
Även tysta svenskar bör ha en gräns på hur mycket skit man tar

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

samråd mellan politiker, upphovsmakare och branschorganisationer

Kanske man borde ha med folket med för ovanlighetens skull. Det är oss de jävlarna rånar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Motionen kommer inte förändra någonting.

Högst troligt, det är YTTERST få motioner som går igenom riksdagen, jag kan väl tro att det är den sk. allmäna motionstiden nu, dvs. nu får ledarmötena lämna in motioner kring vad de vill utan att det behöver vara ett motförslag på ett förslag från riksdagen, vilket gör att denna motion kommer in med en hel hop andra mer eller mindre tokiga motioner.

Så ja, ganska naivt att tro att denna skulle leda till minsta förändring, långsama nyheter för sweclockers nu kanske.

Permalänk
Medlem

Hmm undrar om Moderaterna försöker skaffa sig lite snabba poäng innan valet?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hmm undrar om Moderaterna försöker skaffa sig lite snabba poäng innan valet?

Knappast därför, det är en enskild ledarmot av artikeln att dömma och inte en manöver utav partiet som sådant, i sådana fall hade det varit en proposition från regeringen. Blir knappast något av det, intressantare o se vad som hänt/händer med snubben som hävdade att hans dator inte kunde anses vara avsedd för att ta emot TV sändningar eftersom mjukvaran som krävdes inte kom med den när han köpte den.

Permalänk
Medlem

Det är valår och moderaterna behöver röster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Vad har det med saken att göra?

Folk här inne verkar tro att den här motionen kommer innebära en förändring och att moderaterna står bakom dem.

Motionen kommer inte förändra någonting.

Men jag antar att du inte har något emot att folk går på marknadsföringsknepet.

Spelar ingen roll om det är mest tänkt som en PR-grej. Att det lyfts i riksdagen kommer upplysa fler om att privatkopieringsavgiften (som den fungerar idag) existerar vilket är någoting bra som kanske i slutändan kan sätta mer press på politikerna. Hade det varit Sossar som tagit upp motionen så hade det varit lika positivt, jag bryr mig inte för fem öre vilket parti det är.

Däremot stör jag mig på folk som försöker ta tillfället i akt att starta en politisk debatt eller basha på något parti i ett TEKNIKforum.