Permalänk
Medlem

Död pixel antar jag, eller?

Hejsan

Det har börjat dyka upp en liten prick på min DELL 2209WA, se bild

När man scrollar ner eller upp så ger denna pricken ett spår efter sig, riktigt skumt

Jag antar att det är en död pixel men jag är inte helt säker. Om det nu är en död pixel, vad kan jag göra? :/ Det går väl knappast byta ut hela skärmen för en död pixel? Känns bara skumt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

det är inte en död pixel det är ditt grafikkort som antingen börjar gå sönder eller så kablen trasig ifrån grafikkortet till skärmen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Som Juckpuck säger, det ser ut som grafikfel inte död pixel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

En trasig pixel kan inte röra sig, eftersom den är helt stationär. Det är troligen kabeln eller grafikkortet, precis som Juckpuck säger. Testa med en annan skärm så kan du vara 100% säker.

Permalänk
Medlem

Där ser man...

Om det nu skulle vara så att grafikkortet är knas hade det förklarat varför jag inte kan spela Team Fortress 2 utan att få grafikbuggar efter 3 minuter.
Jag ska testa med en annan skärm och annan kabel när jag har tid. Finns dessa prickar fortfarande där så är det väl bara att köpa ett nytt grafikkort. Men jag måste fråga; om jag nu inte köper ett nytt grafikkort och bara låter det pajjade grafikkort vara inkopplat, kan resten av datorn ta skada av det? Eller kommer allt funka "bra" tills grafikkortet inte alls fungerar längre?
Känns inte lönt att köpa ett nytt grafikkort för tillfället då jag aldrig spelar längre på PCn.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

du kan ju börja med att rengöra kylaren till grafikkortet ja har samma grafikkort i min maskin och får ibland sånt där och lite andra saker när kortet blir varmt

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Om du har problem i spel så är ju graffen troligast som ni säger, dock har jag haft en skärm som gav såna symptom innan den dog, efter två timmar med dessa fel la skärmen av helt.

Permalänk
Medlem

Det är definitivt överhettning. Jag kör nu med öppen chassi och får inga prickar längre.

Hur rengör man fläkten på grafikkortet bäst? Skruva ur hela fläkten och blåsa? Jag rengjorde hela datorn för ett tag sen med en lufttrycksspray och det hjälpte bara lite.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN