Permalänk

Överklocka varmluftsugn

Sitter här och försöker överklocka min varmluftsugn men jag är lite orolig för att den ska överhetta. Kan man köra ugnen med luckan öppen tro? Jag har hört att man kan överklocka ytterligare då.

Finns det något bra program som visar rätt temperatur? Jag testade med spagetti-z men det programmet visar tyvärr ingen sådan information.

Har hört att det ska finnas ett program för att testa stabiliteten men jag kan inte komma på vad det heter. Jag har för mig att namnet började med ett s och slutade med pie. Det kan ha varit två ord.

Vilket operativsystem lämpar sig bäst för en överklockad ugn? Är braspanna 0.91 värt att testa?

Blev lite många frågor nu, men jag hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

braspanna 0.91 är mest för vedugnar på pizzerior, du borde prova HTIP, ett tyskt alternativ som just kom ut på marknaden.. "Heat is not a problem"
med vilket du kan få upp ugnen ifrån 250c till ca 325, men du får vara försiktig, att installera plexifönster på denna best är inte att rekomendera!
då plexiglas börjar smälta vid 120c, Med HTIP kan du också kolla temperaturen, om du lägger in en såkallad "thermometer" i ugnen (kan köpas på chlaes ohlsson) köp gärna en i metall, så du inte får plastskit..
Och sist men inte minst, för guds skull, glöm inte kakorna i ugnen, 320+ är extremt brandfarligt, och vid härdsmälta så kan ovälkomna avfall släppas ut i luften (C02 etc) och detta kan leda till upphettning av jorden, kom ihåg att inte dra ugnen för högt, atmosfären kan antändas när du kommer upp i några k celcius..

Permalänk

Tack för tipsen. Ska titta närmare på det.

Hmm, jag kör fortfarande med orginalsidopanelen och den verkar faktiskt vara gjord i plexi. Kanske är bäst att byta ut den innan jag fortsätter. Ska man köpa en solid variant eller duger det med en genomskinlig? Vilket material lämpar sig bäst och ger mest prestanda för pengarna?