Del 1: Windows-kommandon du måste kunna

Permalänk
Melding Plague

Del 1: Windows-kommandon du måste kunna

Här är första delen i guiden till alla kortkommandon som du kan göra i Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta saknar viktigaste kortkommandot:

Win+Shift+Alt+Ctrl+L

Vad det gör får läsaren upptäcka själv

Permalänk
Medlem

Jisses vilken rörig och svårläst lista

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta saknar viktigaste kortkommandot:

Win+Shift+Alt+Ctrl+L

Vad det gör får läsaren upptäcka själv

Lika dumt som dit det tar en

Skall jag dit, då kickar jag på länken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

ni borde göra en bold på de extra bra

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Detta saknar viktigaste kortkommandot:

Win+Shift+Alt+Ctrl+L

Vad det gör får läsaren upptäcka själv

Testa även Win+Shift+Alt+Ctrl+T

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för AutoHotKey också. Riktigt trevligt även för de som inte kan programmera nu när ChatGPT är en grej. Har fina små grejer så som dagens datum (shift + ctrl + d), "escapa" texten på clipboardet (shift + ctrl + e), appenda markerad text till clipboard med en tab separation (För att kunna kopiera flera saker till Excel utan att behöva går fram och tillbaka, shift + ctrl + c).

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Såg inte ett av de mest enerverande kommandona i listan, eller har de tagit bort det?
Windows-knapp + <nummer> - Där <nummer> motsvarar ett programs position på aktivitetsfältet, oavsett om det är startat eller ej...

Vet inte om det finns något sätt att stänga av specifika kommandon, men som tur är så kan man i alla fall stänga av kommandon kopplade till specifika knappar.
För den som vill veta hur man stänger av specifika knappar från att vara länkade till kortkormmandona finns följande:
https://www.top-password.com/blog/disable-specific-windows-ke...

Konstigt nog är det först i Windows 10 som jag upplevt problem med just detta kortkommando trots att det även ska existera i Windows 7 och 8...

Permalänk
Medlem

För oss utan windows knapp får jag tipsa om Microsoft Power Toys, jag bindade den till min högra shift knapp men funkar med vad som.

Det viktigaste jag ville åt var SHIFT+Pilar för när man råkar lämna ett fönster på sin avstängda TV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Såg inte ett av de mest enerverande kommandona i listan, eller har de tagit bort det?
Windows-knapp + <nummer> - Där <nummer> motsvarar ett programs position på aktivitetsfältet, oavsett om det är startat eller ej...

Testade nu, den finns fortfarande i W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Såg inte ett av de mest enerverande kommandona i listan, eller har de tagit bort det?
Windows-knapp + <nummer> - Där <nummer> motsvarar ett programs position på aktivitetsfältet, oavsett om det är startat eller ej...

Vet inte om det finns något sätt att stänga av specifika kommandon, men som tur är så kan man i alla fall stänga av kommandon kopplade till specifika knappar.
För den som vill veta hur man stänger av specifika knappar från att vara länkade till kortkormmandona finns följande:
https://www.top-password.com/blog/disable-specific-windows-ke...

Konstigt nog är det först i Windows 10 som jag upplevt problem med just detta kortkommando trots att det även ska existera i Windows 7 och 8...

Spännande vad folk är olika! I min åsikt är det här det bästa kommandot någonsin! Och fler verkar hålla med mig, eftersom i linux-världen så har både gnome och kde annamat det här.

Vad man än håller på med så kan man lita på att win+1 ger en chrome, win+2 ger en discord etc. Galet mycket smidigare än alt+tab!

Permalänk
Medlem

Om man har extra F-tangenter (t.ex. ett Apple-tangentbord) eller ett programmerbart tangentbord:

Citat:

Win Ctrl F14 -- Narrator (as Win Ctrl Enter)

Win F15 -- Takes screenshot (as Win PrtSc)

Win F16 -- Slide to Shutdown -- opens drop-down menu allowing you to shut the computer down. I don't know if this menu can be accessed in any other way, I've never seen it before.

F17 -- no key combinations?

Win F18 -- opens Cortana (as Win C)

Win F19 -- opens Snip&Sketch with full screen shot

Win Ctrl F19 -- opens Ink Workspace (as Win W)

Win F20 -- opens MS Whiteboard

Win F21 -- opens Settings (as Win I)

Win Ctrl F21 -- opens Connect (as Win K)

Win Shift F21 -- opens Search (as Win S/Win Q)

Win F22 -- opens Project (as Win P)

Win Ctrl Shift F22 -- whatever is bound to three finger tap in precision touchpad settings (Search by default)

Win Shift F23 -- Copilot key

Win F24 -- takes screenshot (as Win PrtSc)

Win Ctrl F24 -- toggles the touchpad

Från https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/nv5cdr/hidden_win...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Blandar jämnt ihop win+alt+B och win+ctrl+shift+B... 🤦

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Win+X är allt jag kommer ihåg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Slår ett slag för AutoHotKey också. Riktigt trevligt även för de som inte kan programmera nu när ChatGPT är en grej. Har fina små grejer så som dagens datum (shift + ctrl + d), "escapa" texten på clipboardet (shift + ctrl + e), appenda markerad text till clipboard med en tab separation (För att kunna kopiera flera saker till Excel utan att behöva går fram och tillbaka, shift + ctrl + c).

Kör också AutoHotKey, men kör det mest för att lägga till egna win+bokstavkombinationer. Typ win+b för Blender, win+a för Adobe Photoshop, win+s för Signal, win+v för Vivaldi osv. Oerhört smidigt att slippa öppna startmenyn o välja/skriva dom vanligaste programmen jag öppnar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kör också AutoHotKey, men kör det mest för att lägga till egna win+bokstavkombinationer. Typ win+b för Blender, win+a för Adobe Photoshop, win+s för Signal, win+v för Vivaldi osv. Oerhört smidigt att slippa öppna startmenyn o välja/skriva dom vanligaste programmen jag öppnar ^^

Varför inte bara ha de vanligaste programmen på positioner 1-6 på taskbaren och öppna dem med win+nummer

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Missade ju alla Microsoftprogram man kan starta, några mer användbara än andra..

LinkedIn - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + L
Word - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + W
Excel - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + X
PowerPoint - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + P
Outlook - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + O
Microsoft Teams - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + T
OneDrive - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + D
OneNote - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + N
Yammer - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför inte bara ha de vanligaste programmen på positioner 1-6 på taskbaren och öppna dem med win+nummer

För det första så visste jag inte ens om den funktionen förens jag läste den här tråden, o för det andra för att jag inte vill ha oöppna program i taskbaren, det är fuult!

Permalänk
Medlem

Datorvana sedan mitten åttital har aldrig lyckats lära mig mer än klippa ut och klistra in..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mickejoh:

Missade ju alla Microsoftprogram man kan starta, några mer användbara än andra..

LinkedIn - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + L
Word - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + W
Excel - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + X
PowerPoint - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + P
Outlook - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + O
Microsoft Teams - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + T
OneDrive - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + D
OneNote - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + N
Yammer - CTRL + SHIFT + ALT + WIN + Y

Vem i helsefyr memorerar dessa och bänder fingrarna för att aktivera dem, när man lika gärna kan starta word genom att trycka
win, w, o, enter
?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Datorvana sedan mitten åttital har aldrig lyckats lära mig mer än klippa ut och klistra in..

Jo markera och sedan mittenklicka.. det är ju inte så svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Datorvana sedan mitten åttital har aldrig lyckats lära mig mer än klippa ut och klistra in..

Som IT-proffs från 1900-talet så tog man som proffs till sig det nya grafiska gränssnittet och kör allt med musen. Nu vill alla tillbaka till stenåldern, inkl Microsoft. Suck.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

win + pause/break öppnar "system" tror jag det heter. Många moderna tangentbord har tyvärr inte knappen längre då det är den första att bli bortprioriterad.
Bra om man snabbt vill se vad det är för dator man har att göra med med på jobbet till exempel.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta till Mac!