Permalänk
Medlem

Konsol åt 10-åring

Hej! Ett av mina syskonbarn fyller 10 år i mitten av Maj. Hon älskar TV-spel och Anime (Specifikt "Demon slayer") men har ingenting att spela på förutom Roblox på telefonen. Hon önskar sig nu en konsol och har nämnt nintendo för där har hon spelat fortnite och demon slayer-spelet.

Min tanke är dock att Nintendo-switchen är ju inne på sista versen och att spelen hon faktiskt vill spela finns på andra konsoler. Fortnite på Xbox-series S är ju många mil bättre än vad det är på switchen tex.

Samtidigt så är det väl smidigt att hon kan ta med sig switchen eller spela på den när familjens TV är upptagen.

Ska väl tilläggas att dem inte har mycket pengar därför tänkte jag överraska att hjälpa till med en konsol som passar och gamepass+xbox känns som det mest ekonomiska alternativet?

Svar uppskattas jättemycket!

Permalänk
Skrivet av Querth:

Hej! Ett av mina syskonbarn fyller 10 år i mitten av Maj. Hon älskar TV-spel och Anime (Specifikt "Demon slayer") men har ingenting att spela på förutom Roblox på telefonen. Hon önskar sig nu en konsol och har nämnt nintendo för där har hon spelat fortnite och demon slayer-spelet.

Min tanke är dock att Nintendo-switchen är ju inne på sista versen och att spelen hon faktiskt vill spela finns på andra konsoler. Fortnite på Xbox-series S är ju många mil bättre än vad det är på switchen tex.

Samtidigt så är det väl smidigt att hon kan ta med sig switchen eller spela på den när familjens TV är upptagen.

Ska väl tilläggas att dem inte har mycket pengar därför tänkte jag överraska att hjälpa till med en konsol som passar och gamepass+xbox känns som det mest ekonomiska alternativet?

Svar uppskattas jättemycket!

Nog borde väl Switch leva ett par år till, annars är ju en xbox ett bra alternativ, svårt att ta med i fickan bara
En Series S med gamepass är top-notch, fixa en ny/beg 27" monitor också så har hon ju ett färdigt spelpaket till sitt eget rum och slipper köra på TV´n

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Steamdeck?

Kraftfull och mobil, kan kopplas in till större skärmar.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Om du redan prenumererar på gamepass ultimate kan du göra hennes xbox till din hemmakonsol och på så sätt dela på prenumerationen och dina köpta digitala spel.
Annars köp en beg nintendo med spel så länge du inte tänker betala för game pass en evighet.

Permalänk
Medlem

Jag har en tioårig dotter och tänker att Switchen räcker 2-3 år till även om det kommer en ny version. Hon spelar varierande spel, inte minst Minecraft och Animal Crossing. På senare tid har Ring Fit Adventure gått en del, och även om Just Dance just nu inte är så poppis så tycker hon om att dansa så det känns vettigt att ha det spelet. Köper man begagnade spel på Tradera, och säljer spel man tröttnat på, så blir det inte så dyrt. Även om Switchens hårdvara inte matchar XBox så väger spel upp, som Zelda. Jag tänker att barnen nog får spela "PC-spel" med tiden, det är nu när de är relativt små som Nintendospelen ska avnjutas.

Men enklast är nog XBox S, fast har de inte mycket pengar är det ju en present som nästan bygger på att åtminstone någon slags gamepass "ingår" i presenten under en rätt lång tid framöver. Det är ju trist att ha en prenumeration och sedan inte kunna ha kvar den.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Min dotter spelar på Wii U ibland. Du behöver inte senaste grejerna. Äldre kan ofta ha betydligt billigare spel också.

Hon har min Series S i hennes rum nu också. Men hon är nöjd med minecraft på Switch med men vi bytte till Series S för laddningstiderna är snabbare och hon och jag båda tyckte det tog så lång tid att ladda in världen när vi skulle spela.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pågenbröd:

Steamdeck?

Kraftfull och mobil, kan kopplas in till större skärmar.

En fördel och nackdel Steam Deck är ju att den är ganska stor jämfört med en Switch. Fördel för att man får en större skärm, nackdel att det kanske gör den mindre användbar för en 10-årings lite mindre händer.

Switchen går ju också att koppla in till större skärm om man vill det.

Sen är ju Switchen också betydligt billigare än en Steam Deck.

Den som känner mig här på forumet vet att jag gärna talar mig varm för Linux i allmänhet, men i just det här fallet så är nog Switch någonting som checkar boxarna mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tänker också Nintendo. Deras profil och speltyper passar barn bättre.
Är ju även något billigare.
Om man kan acceptera måttligt begagnat, så finns ett flertal på Tradera för lite drygt 2k.
Visst har ju enheten några år på nacken, men spel lär ju finnas länge till och blir billigare.

Alternativt PS5, men den blir ju några tusen dyrare. Har mer spel för mognare/äldre, men även om 2-3 år är ju personen fortfarande ett barn.

Permalänk
Medlem

Xbox + gamepass blir nog alldeles utmärkt skulle jag säga fnns mycket att testa för en 10åring.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Playstation har en hel del anime spel okså. Mäst för att den kommer ju från Japan och marknaden är stor där, många titlar har ju tagit sig hit också

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Skulle säga steamdeck med, priset på spelen där(speciellt humble bundles eller andra reor) jämfört med nintendo är en stor skillnad på (iom hon inte verkade ute efter nåt specifikt nintendospel), speciellt nu när nintendo valt att precis börjat höja sina priser på sina spel (kartellverksamhet igen kanske?).
Dessutom gratis online så färre överaskningar på den fronten.

Permalänk
Medlem

Xbox Series S kan du med lätthet få för 1500 om du letar lite.. är nog det jag skulle valt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Som många säger i tråden är nog Xbox Series S med några månaders Game Pass ett rätt trevligt alternativ. Samtidigt lär Switch räcka ett betydligt bra tag till och att kunna bära med sig konsolen överallt är nog rätt värt för en tioåring. Plus att spelutbudet är rätt trevligt.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!

Steam Deck - Jag har en egen Oled-version hon kan få låna/testa när hon vill och den är lite i dyraste laget och ibland kanske lite struligare än en switch

Switch - Att den kan vara handhållen är ett stort plus absolut, men det känns lite sådär att hennes favoritspel inte rullar lika bra på den, samt att den är dyrare än xbox

Xbox series S - Tråkigt att bara vara stationär men samtidigt så är den billigast och jag lägger ut pengar för gamepass åt henne tills ekonomin är bättre för familjen, det borde vara billigare än att köpa spel till en switch, men jag kan ha fel

Playstation 5 - känns lite dyr och osäker på hur deras alternativ till gamepass fungerar och hur mycket spel som finns. Ska kika lite mer på det

Jag har inte bestämt mig än men kikar på begagnade alternativ i fint skick också. Ska prata med henne lite mer och se vad hon föredrar! Hon har ju bara nintendo switch som referens så ska fixa Fortnite på datorn och har ett par xbox-dosor hon kan testa spela med så får vi se vad hon tycker.

Igen, stort tack! Det är lite annorlunda att tänka ur hennes perspektiv än mitt egna, jag skulle aldrig själv tänka på en xbox då jag primärt spelar på PC

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om hon behöver gamepass för Xbox då gratisspel som Roblox, sims och Fortnite vad jag förstår ska gå att spela online ändå. Varning bara för att Minecraft inte ingår...

Gamepass är väl kul men kanske är lite överväldigande för ett barn om de inte specifikt önskar sig ett spel som råkar finnas där. Kan man dela det blir det förstås enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En fördel och nackdel Steam Deck är ju att den är ganska stor jämfört med en Switch. Fördel för att man får en större skärm, nackdel att det kanske gör den mindre användbar för en 10-årings lite mindre händer.

Switchen går ju också att koppla in till större skärm om man vill det.

Sen är ju Switchen också betydligt billigare än en Steam Deck.

Den som känner mig här på forumet vet att jag gärna talar mig varm för Linux i allmänhet, men i just det här fallet så är nog Switch någonting som checkar boxarna mycket bättre.

Min brorsdotter 6 år spelar på Steam Deck ibland, det är inga problem att den är modell större. Och med tanke på att Switch 2 verkar vara på gång så blir nog Switch snart utdaterad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Då betalar jag hellre 100kr mer och köper från Netonnet: https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-...

Då får man i alla fall en ny konsol istället för en begagnad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då betalar jag hellre 100kr mer och köper från Netonnet: https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-...

Då får man i alla fall en ny konsol istället för en begagnad.

Hade jag gjort också. Det billigaste priset jag såg på Prisjakt var dock 3 290 kr för ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hade jag gjort också. Det billigaste priset jag såg på Prisjakt var dock 3 290 kr för ett nytt.

Aha, dom kanske inte har med sina priser där. För övrigt bra tips förstås

Edit: Ser nu att det inte går att köpa den online hos Netonnet, kanske därför den inte finns med på Prisjakt. TS kanske bor nära någon av butiker som har den i lager, annars är det kanske kört.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Alltså jag läste titeln på tråden och fick upp en bild i huvet på en konsol som åt en 10-åring. Läste igen och skrattade

Med det sagt, har två barn hemma som är 10 år gamla, och båda använder vår PS5 flitigt. Kör med game pass (ps plus extra) på den, ingår några hundra spel varav några byts ut varje månad samt nya spel varje månad som du behåller för evigt (så länge du har ps plus aktiverat).
Sonen bor hos sin pappa varannan helg och kör med en Xbox Series S, men gillar inte den alls lika mycket (kan vara bortskämd med PS5 dock).

Permalänk
Medlem

Om hon önskar sig en Nintendo (Switch) tror jag det blir bäst. Annars riskerar det att bli den klassiska "we have that at home"-memen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Hej! Ett av mina syskonbarn fyller 10 år i mitten av Maj. Hon älskar TV-spel och Anime (Specifikt "Demon slayer") men har ingenting att spela på förutom Roblox på telefonen. Hon önskar sig nu en konsol och har nämnt nintendo för där har hon spelat fortnite och demon slayer-spelet.

Min tanke är dock att Nintendo-switchen är ju inne på sista versen och att spelen hon faktiskt vill spela finns på andra konsoler. Fortnite på Xbox-series S är ju många mil bättre än vad det är på switchen tex.

Samtidigt så är det väl smidigt att hon kan ta med sig switchen eller spela på den när familjens TV är upptagen.

Ska väl tilläggas att dem inte har mycket pengar därför tänkte jag överraska att hjälpa till med en konsol som passar och gamepass+xbox känns som det mest ekonomiska alternativet?

Svar uppskattas jättemycket!

Switchen är betydligt bättre lämpad för din lillasyster. Dessutom kommer det göra henne gladare, det är vad hon känner till och har testat.

Skitdåligt utbud på Xbox för anime-spel, speciellt i gamepass.