Permalänk

Tjenare!

Går det att se vad den andra tittar på, utan att ta av den å kolla? Tänkte om flera kan se vad man gör i spel och så?

Mvh

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk

@yrfhar Glömde "tagga" dig, jag hade en fråga angående Oculus GO

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

@Haztheman: Tror inte det, dock inget jag försökt eller tänkt göra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Tjo övriga Oculus GO-ägare. Jag ska "jävlas"(?) med en polare och låta honom se på "VR-P" och sedan be han köpa grejen för det var för mkt för min del och jag tkr inte riktigt upplösningen var där. 3D-effekterna är rätt balla men känns inte riktigt som om man tittar ut genom fönstret ännu. Cool upplevelse att prova på! Är jag ond för att jag visar polarn "VR-P" och kallar det tech-demo?! XD

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Köpte en på mellandagsrea för ca 2300:-
Underbar liten manick! Så lättåtkomlig och användarvänlig. Perfekt för film och casual gaming!

Dessutom älskar ungarna den!
Barnen är 9, 7 och 3,5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cypress_86:

Köpte en på mellandagsrea för ca 2300:-
Underbar liten manick! Så lättåtkomlig och användarvänlig. Perfekt för film och casual gaming!

Dessutom älskar ungarna den!
Barnen är 9, 7 och 3,5.

Skickades från m.sweclockers.com

För barnens skull! Var mkt noga med hur mkt tid de får spendera med en sådan manick - detta är inte din vanliga leksak. Jag ser mig som att det bli en mkt beroendeframkallande pryl för vissa slags människor.

Själv lämnade jag tillbaka min egen Go 32 GB i förrgår (köpte oxå den för typ 2229 kr) för jag insåg hur distraherande och lätt man fastnar flera timmar i den när man väl börjat med den.

För mig var den för "farlig" helt enkelt. Rätt cool att prova på men alldeles för "farlig" imho om man vill leva ett mer produktivt och IRL-socialt liv. Vissa kan hantera den och andra inte.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

För barnens skull! Var mkt noga med hur mkt tid de får spendera med en sådan manick - detta är inte din vanliga leksak. Jag ser mig som att det bli en mkt beroendeframkallande pryl för vissa slags människor.

Själv lämnade jag tillbaka min egen Go 32 GB i förrgår (köpte oxå den för typ 2229 kr) för jag insåg hur distraherande och lätt man fastnar flera timmar i den när man väl börjat med den.

För mig var den för "farlig" helt enkelt. Rätt cool att prova på men alldeles för "farlig" imho om man vill leva ett mer produktivt och IRL-socialt liv. Vissa kan hantera den och andra inte.

Det är mycket viktigt det du skriver och samma beroende gäller också all annan skärm så som plattor och telefoner t.ex.
Jag har det alltid uppstyrt med "skärmtid" här hemma och kontrollerar alltid innehåll.

Sen skulle jag aldrig säga att produkten är farlig. VR över huvud taget är i mina ögon helt ofarligt.
Visst hade jag känslan av att jag aldrig ville tillbaka till den riktiga världen när jag fick hem mitt Vive, men det tar några veckor sen mattas den känslan av och det är som vilken skärm som helst sen.

Jag som förälder och lärare anser att man bör begränsa barnens skärmtid och framför allt erbjuda fysisk aktivitet i minst lika stor utsträckning som skärmtid.

Peace!

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men eftersom oculus ägs av Facebook, krävs då även ett Facebook konto för att kunna använda den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Dum fråga kanske, men eftersom oculus ägs av Facebook, krävs då även ett Facebook konto för att kunna använda den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, funkar att regga med epost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Dum fråga kanske, men eftersom oculus ägs av Facebook, krävs då även ett Facebook konto för att kunna använda den?

Nej, det finns inget som helst krav på att man har ett Facebook-konto.

Permalänk
Inaktiv

Nu släpps väl Quest inom någon månad så svårt att rekommendera GO. Fast den blir ju lite dyrare förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Nu släpps väl Quest inom någon månad så svårt att rekommendera GO. Fast den blir ju lite dyrare förstås.

Oculus Go anses vara 80% för media, 20% för spel medan Quest är tvärtom. Go har även en mjuk strap så det går att ligga ner i sängen och kolla på film eller dyl. Och eftersom Go har RGB-matris tror jag den är behagligare för att strömma från en PC via Virtual Desktop.
Sen skiljer det ju mer än lite i pris, från 197€ (ca 2000kr med rabattkod, jag har om någon vill ha ) för Go mot förmodligen 449€ för Quest (ca 4700kr). Går med andra ord att köpa två stycken Go och ändå ha 700 spänn över till mjukvara jämfört med Quest.

Men visst, Quest är ju mycket mer lämpad för VR-spel.

Permalänk
Avstängd

Tänkte fråga här (lämnade till min Go pga. rädsla att bli fast men blev sugen nu igen, hähä):

1. Om man köper Oculus GO från officiella hemsidan som går på €219 är det inklusive moms? Den skickas från Nederländerna eller Polen om jag minns rätt? Eller blir det tullavgift så man kan lika gärna köpa från svensk återförsäljare?

2. Storleken på vissa Oculus.klipp förvirrar mig: ett klipp och samma klipp kan ha storleken 1920p på 8.4 GB medan den i 4K (2160p?) istället bara är 7.4 GB. Hur går det ihop som? Är 2300p förresten större då än "4K"? Oculus Go verkar inte kunna köra sånna 60fps-filer?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

@AplAy: nej det är ingen tull när du beställer från Oculus sida. Det är det priset som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon304340:

@AplAy: nej det är ingen tull när du beställer från Oculus sida. Det är det priset som gäller.

Nice! Ser oxå att det går att mata in kampanjkod - google är ens bästa vän nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

2. Storleken på vissa Oculus.klipp förvirrar mig: ett klipp och samma klipp kan ha storleken 1920p på 8.4 GB medan den i 4K (2160p?) istället bara är 7.4 GB. Hur går det ihop som? Är 2300p förresten större då än "4K"? Oculus Go verkar inte kunna köra sånna 60fps-filer?

Storleken på videofiler varierar med bl.a. hur mycket innehållet kan komprimeras och inställningarna som användes för att komprimera videon (mycket komprimering + hög bildkvalité = lång kompressionstid). 1920p (3840x1920) eller 2048p (4096x2048) är rekommenderat för Oculus Go, videofiler i högre upplösning än så brukar ofta vara för tunga för att det ska flyta på bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Storleken på videofiler varierar med bl.a. hur mycket innehållet kan komprimeras och inställningarna som användes för att komprimera videon (mycket komprimering + hög bildkvalité = lång kompressionstid). 1920p (3840x1920) eller 2048p (4096x2048) är rekommenderat för Oculus Go, videofiler i högre upplösning än så brukar ofta vara för tunga för att det ska flyta på bra.

Tack för svaret! Definieras 2048p som "2K" i många fall? Ser filer som är till Oculus Go under 2300p vilket inte går så bra för mig att spela upp just nu. Finns det något program som kan konvertera om 2300p-filer till 2048p-filer? Om man kör mindre komprimering och därmed större fil så går det fortare att förvandla filen? Jag har en i7 6700K.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Definieras 2048p som "2K" i många fall?

Nej, det finns en videostandard som heter DCI 2K som är 2048x1080, medan 2048p står för en upplösning på Bx2048 där B är en valfri bredd (ofta 4096, men måste inte vara det). Termen 2K bör i regel undvikas, eftersom väldigt många felaktigt förknippar 2K med 2560x1440 av någon anledning.

Skrivet av AplAy:

Finns det något program som kan konvertera om 2300p-filer till 2048p-filer?

Ja, Handbrake är t.ex. ett populärt program för att koda om videofiler, det är helt gratis. Det är dock inte riktigt så enkelt som att bara stoppa in en fil och få ut en 2048p-fil, eftersom de optimala inställningarna varierar med vad man vill åstadkomma. Men om du söker på t.ex. "oculus go handbrake preset" så finns det en del förslag på inställningar på t.ex. reddit.

Skrivet av AplAy:

Om man kör mindre komprimering och därmed större fil så går det fortare att förvandla filen?

Ja, det stämmer oftast.

Permalänk
Medlem

edit: fel